Vi SKAL have flere kvindelige ledere

Ny analyse fra Danmarks Statistik viser, at under en fjerdedel af alle ledere i Danmark og under en femtedel i den private sektor er kvinder. Direktør i Lederne kalder det et stort problem, at vi ikke er bedre til at bruge den kvindelige talentmasse. Lederne vil ændre barselsreglerne for at få flere kvindelige ledere.
Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne

- De nye tal er rigtig ærgerlige. For et lille land som Danmark er det fuldstændig afgørende, at vi udnytter talentmassen så godt som overhovedet muligt. Og det gør vi jo desværre slet ikke i dag, når tallene viser, at kvinderne udgør mindre end en fjerdedel af lederne på hele arbejdsmarkedet og under en femtedel i den private sektor.

Sådan siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne, om den nye analyse af kvindelige ledere i Danmark, som Danmarks Statistik har udarbejdet for ligestillingsministeren. Analysen viser, at 24 procent af alle ledere i 2017 var kvinder mod 19,2 procent i 2010. Det ser bedst ud i den offentlige sektor, hvor 43,7 procent af lederne var kvinder i 2017 mod 19,0 procent i den private sektor.

- Udviklingen går den rigtige vej, men den går alt for langsomt. Derfor er vi som samfund nødt til at tage nogle markante skridt for at blive bedre til at tiltrække, fastholde og udvikle kvindelige ledertalenter i Danmark. I Lederne har vi en række konkrete forslag til, hvordan vi får flere kvindelige ledere. Det væsentligste er, at vi vil ændre barselsreglerne, så mændene tager en langt større del af forældreorloven, siger Henrik Bach Mortensen.

Lang barselsorlov sætter varige spor

I dag tager mødrene næsten 10 gange så meget orlov med barselsdagpenge, som fædrene gør. Og der er desværre ingen tegn på, at det for alvor ændrer sig af sig selv. Samtidig viser undersøgelser utvetydigt, at den lange barselsorlov medvirker til at hæmme kvindernes karriereudvikling i mange år efter orloven. Ikke blot på grund af selve fraværet, men også fordi kvinderne efterfølgende ændrer adfærd ved eksempelvis at gå på deltid eller skifte til den offentlige sektor. Kvinderne tager også den største del af børnenes sygedage, henter dem oftere i daginstitutionen og så videre.

- Vi vil ikke pille ved selve retten til fravær. Det skal stadig være op til de enkelte familier, hvem der holder orlov, og hvordan man prioriterer karriere. Men samfundet har en legitim interesse i, at perioden med de offentligt betalte barselsdagpenge under forældreorloven fordeles ligeligt mellem forældrene, siger Henrik Bach Mortensen og uddyber:

- Med det forslag sigter vi direkte på det område – den skæve fordeling af barselsorloven – som forskningen tydeligt viser er en stor barriere for kvinders karriereudvikling senere hen. Samtidig er det et forslag, som er helt ubureaukratisk for virksomhederne i modsætning til diverse forslag om kvoter, statistikker eller certificeringer, som vi ikke støtter.

Sænk topskatten

Lederne har også en række andre forslag, bl.a. at sænke topskatten eller hæve topskattegrænsen. Det Økonomiske Råd har tidligere påvist, at det særligt vil få kvinder til at øge arbejdstiden og dermed forbedre deres karrieremuligheder.

- Vi ønsker også, at der bliver bedre økonomiske muligheder for at købe hjælp i hjemmet. Undersøgelser viser nemlig desværre klokkeklart, at det stadig er kvinderne, som tager det største slæb i hjemmet, og med bedre mulighed for aflastning på hjemmefronten vil flere kvinder kunne prioritere karriere og lederjob højere, siger Henrik Bach Mortensen.

Søren Kudahl
pressechef i Lederne