Vi ønsker ikke, at vores børn skal arve vores pension

Vi sparer op til pension for at få et godt otium med en god levestandard. Sådan siger et flertal af danskerne i ny undersøgelse.

Vi vil bruge hele vores pension, mens vi lever, viser en ny undersøgelse, Epinion har foretaget for Forsikring & Pension.

- Vores undersøgelse viser, at 81 procent af danskerne forventer at bruge hele pensionen selv og ikke efterlade noget af den til deres arvinger. Det hænger rigtig fint sammen med, at danskerne i samme undersøgelse også svarer, at de ikke vil gå ned i levestandard, når de bliver pensionister, siger Karina Ransby, underdirektør i Forsikring & Pension.

Hele 70 procent af os danskere forventer at beholde nogenlunde samme levestandard, når vi bliver pensionister.

Vi forventer at have råd til en aktiv tilværelse som pensionist. Vores pensio-nisttilværelse skal være fyldt med rejser og store og små oplevelser. Og når vi bliver rigtig gamle, får vi måske andre behov. Vi skal måske købe mere medicin eller ekstra hjælp til at klare hverdagen. Derfor sparer danskerne også rekord meget op til pension. I 2019 blev der indbetalt 127 mia. kr. Det er næsten 50.000 kr. om året pr. person.

Vi har med rette høje forventninger til vores pensionstilværelse, fordi vi hvert år igennem arbejdslivet lægger mange penge til side til pension. Men hvis forventningerne skal indfries fuldt ud, skal man sikre sig, at man ikke løber tør for pension.

- Den gode nyhed er, at det er danskerne godt med på. Vores undersøgelse viser nemlig også, at det foretrukne pensionsprodukt er en livrente frem for en ratepension, fortæller Karina Ransby.

En livrente indeholder en forsikring mod at løbe tør for pension, hvis man lever længe. Den giver en månedlig udbetaling uanset, hvor gammel man bliver. Det giver en god og stabil levestandard hele pensionstilværelsen. Derimod oplever flere ældre, at deres ratepension løber ud, og at de dermed kun har folkepensionen tilbage.

Karina Ransby, underdirektør, Forsikring & Pension

Kilde på graf: Epinion for Forsikring & Pension

Forsikrings- og pensionsvirksomheder: Ny energiø kan blive en gamechanger for den grønne omstilling og eksport4.2.2021 12:31:13 CETPressemeddelelse

Regeringen og et flertal i Folketinget har i dag meldt rammerne ud for den kommende energiø i Nordsøen. Det er lovende - både for et mere grønt Danmark og for at få erhvervslivet involveret. Forsikrings- og pensionsbranchen står klar til at løfte opgaven både med finansiering og know-how – og glæder sig over, at samarbejde på tværs af offentlig og privat er helt central i aftalen.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring20.1.2021 09:00:00 CETPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvem der skal dække skader på skolens udstyr ved hjemmeundervisning? Ved de, hvorfor man kan have brug for sin rejseforsikring, selvom man ikke kan rejse til udlandet lige nu, eller om man har krav på at få dækket momsbeløb fra en erhvervsdrivendes ansvarsforsikring?