Vi ønsker hjælp til at undgå skader – og genbrugte produkter i erstatning

83 pct. af danskere vil gerne have hjælp fra deres forsikringsselskab til at forebygge skader, viser ny undersøgelse fra F&P. Og 75 pct. vil godt have brugte produkter i erstatning frem for nye, hvis det kan gavne klimaet. 45 pct. vil gerne.

F&P har spurgt danskerne, hvad de synes, et forsikringsselskab skal have mest fokus på. Her er der ikke meget tvivl. Dækning og pris betyder mest, men på tredjepladsen kommer ”hjælp med at forebygge skader”.

83 pct. af danskere vil gerne have hjælp fra deres forsikringsselskab til at forebygge skader.

- Det er et vigtigt signal fra vores kunder, når vi taler om grøn omstilling i Danmark. Ud fra et klimasynspunkt er det klart bedst helt at undgå skader. Så skadesforebyggelse er en rigtig god vej at gå klimamæssigt, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, F&P.

Ja til genbrug, hvis det kan gavne klimaet

Undersøgelsen viser også, at hvis det kan gavne klimaet, så vil 75 pct. af danskerne godt have brugte produkter i erstatning frem for nye (45 pct. vil gerne). Knap 65 pct. vil godt have repareret bilen med brugte dele, hvis det kan gavne klimaet (40 pct. vil gerne).

- Jeg tror, vi over de kommende år vil se, at forsikringsselskaberne sammen med deres kunder mere og mere går i retning af både forebyggelse og genbrug i forbindelse med udskiftning og reparationer af skader, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, F&P.

Forsikringsselskaberne vil gerne arbejde endnu mere aktivt med skadesforebyggelse i samarbejde med kunder og leverandører.

- Fx ved at forebygge skader ved at levere og installere skadeforebyggende produkter. Det kan være med til at øge forebyggelsesindsatsen til glæde for både kunderne, klimaet og forsikringsselskabernes erstatningsprocenter, siger Pia Holm Steffensen.

Det kunne fx være at installere højvandslukkere i afløb, sms-alarmer i afløbspumper, rørdetektorer til sporing af vandlæk eller andre tiltag, der kan være med til at holde vandet fra skybrud og oversvømmelser ude af huset.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41 91 91 01

F&P: Aftale om stop for modregning er et politisk pletskud21.1.2022 20:12:48 CET | Pressemeddelelse

Regeringen og et flertal bestående af DF, SF, de radikale og Kristendemokraterne gør med aftens aftale op med modregning i folkepension og sociale ydelser til ægtefæller, når arbejdsdygtige danskere tager en ekstra tørn på arbejdsmarkedet. F&P kalder aftalen for et politisk pletskud, som både vil give flere tiltrængte hænder og hoveder til danske virksomheder og det offentlige – og som samtidig styrker lysten til at spare op til alderdommen. Aftalen vil have betydning for flere end 130.000 danskere, vurderer F&P.

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.