Vi mangler stadig kvinder på STEM-studierne

Trods et øget fokus på at få flere kvinder til at vælge en STEM-uddannelse, ser vi i år kun en meget lille stigning i andelen af kvindelige studerende på STEM-uddannelserne. Det ærgrer Ledernes uddannelseschef, Thomas Christensen.

De netop offentliggjorde tal for kønsfordelingen for optaget på de videregående uddannelser afslører, at det ikke er lykkes at få markant flere kvinder til at vælge et af STEM-fagene (Science, Technology, Engineering og Mathematics).

Det er meget skuffende, mener Thomas Christensen, uddannelseschef hos Lederne, der hæfter sig ved, at kun 33 procent af de studerende på STEM-uddannelserne i år er kvinder. Sidste år var tallet 32 procent.

- Jeg havde virkelig håbet på, at vi havde set flere kvinder vælge en STEM-uddannelse. Vi har brug for de skarpeste hoveder i tech-branchen til at skabe morgendagens teknologiske og digitale løsninger og hjælpe med den bæredygtige omstilling. Derfor er det vigtigt, at vi også får kvinderne med på vognen, siger han.

Ifølge Thomas Christensen går udviklingen alt for langsomt. Derfor er der behov for at gøre en ekstraordinær indsats for at styrke kvindernes interesse for STEM, så flere vælger en af de tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser.

- Vi bliver nødt til at få gjort op med forestillingen om, at tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser kun er for mænd. Her skal vi starte allerede i folkeskolen med at fastholde pigernes interesse for STEM, som vi ved typisk falder, jo længere op pigerne kommer i uddannelsessystemet, siger Thomas Christensen.

De videregående uddannelsesinstitutioner har imidlertid også et ansvar for at gøre mere ud af at synliggøre, hvad man kan bruge STEM-kompetencer til, mener Ledernes uddannelseschef.

- Det undrer mig, at uddannelserne og studievejlederne ikke i langt højere grad knytter uddannelserne til klimadebatten, da vi ved, at mange kvinder vægter uddannelserne, hvor de kan gøre en forskel, højt. Vi har også brug for flere uddannelser med en langt bredere forståelse af STEM-kompetencerne med mere vægt på humanistiske aspekter som design, filosofi og bæredygtighed, siger Thomas Christensen.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.