Vi lagde mobilen væk, da juleanden kom på bordet

Vi danskere er vilde med vores mobiltelefoner, men da vi samlede familien omkring julebordet, lagde vi mobilen væk, viser tal fra TDC Group. Juleaften bruger vi modsat andre dage mobilen mest om eftermiddagen og så igen omkring midnat.

Det kan godt være, vi lige skal have et snapshot fra julemiddagen, men ellers er vi danskere ret gode til at lade mobilen blive i lommen juleaften.

Da familien samlede sig for at fejre juleaften, sænkede julefreden sig ikke kun over de danske hjem, men også over mobilnetværket. Tal fra TDC Group viser nemlig, at dataforbruget faldt markant mellem kl. 17 og 22, da det var tid til juleand og en tur rundt om juletræet.

”Danskerne er et digitalt folkefærd, og det afspejler sig i vores dataforbrug, som bare stiger og stiger. Normalt ser vi kun et lille dyk i dataforbruget omkring aftensmad, men juleaften lagde vi altså mobilen væk for at koncentrere os om samværet og kigge vores familie i øjnene,” siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group.

Inden vi lagde mobilen væk for at prioritere tid med familien og samtalen rundt om bordet, gik dog en eftermiddag med fuld fart på dataforbruget. På en normal dag streamer vi mest ved 22-tiden om aftenen, men juleaften midt på eftermiddagen var det tidspunkt på dagen, hvor vi brugte mest data på vores mobiltelefon. Sidst på aftenen fandt vi mobilen frem igen.

”Om eftermiddagen sender mange julehilsner til familie og venner, de sociale medier tjekkes ud, og der bliver også set en del Disneys Juleshow rundt om i stuerne. Ventetiden inden den store aften er svær at holde ud for de små, så mange af dem brugte tiden til at spille eller streame underholdning,” siger Jens Aaløse og fortsætter:

”Efter udpakning af gaver fandt en del af os mobilen frem igen og sendte takkehilsner til familie og venner samt tjekkede ud, hvordan aftenen tog sig ud på Facebook og Instagram.”

Dataforbrug juleaften

TDC Group har 2,6 mio. mobilkunder. Langt de fleste af dem lagde telefonen fra sig ved 17.30-tiden, og det er først efter kl. 22, at dataforbruget i mobilnetværker igen tager fart.

Selvom der var mindre aktivitet end sædvanligt, blev der juleaften mellem kl. 17 og midnat:

• sendt og modtaget 5,5 mio. sms-beskeder
  • brugt 159.000 GB data i mobilnettet
  • foretaget mere end 1. mio. opkald (både ind- og udgående)

Både på Facebook og Instagram var der langt mindre trafik end på en normal aften, mens trafikken på Snapchat ikke blev mindre juleaften.

90’er mobiler lever endnu30.7.2018 07:48pressemeddelelse

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne. Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia. Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet: 1. Nokia 6150 (1998) 2. Nokia 5110 (1998) 3. Nokia 6150-Ex (1998) 4. Nokia 3210 (1998) 5. Nokia 6081/NME-2A (1997) 6. Motorola International 2700 (1998) 7. Motorola MC2-41B12 (1998) 8. Nokia 6090 (1999) 9. Nokia 6110 (1997) 10. Nokia 7110 (1999) Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer. - Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog

TDC Group ændrer sin organisation i Danmark28.6.2018 10:31pressemeddelelse

TDC Groups nye ejere har sat en klar strategisk retning for selskabet med ambitionen om fortsat at være markedsførende med Danmarks bedste infrastruktur og fokus på den digitale transformation, som TDC har været i gang med de seneste år. - Med nye ejere i ryggen vil vi fortsætte de markante investeringer i den danske infrastruktur og digitalisering. Vi vil tage et stort skridt ved at udbygge fibernetværket og etablere en ledende 5G-position for at sikre Danmarks bedste mobilnetværk i fremtiden, siger koncernchef Pernille Erenbjerg og uddyber: - Vi er kommet godt i gang med at eksekvere på den nye vision, og nu er tiden kommet til at etablere den organisation og det ledelsesteam, som bedst vil kunne drive dette arbejde fremover. Etablering af to nye forretningsenheder I den danske forretning i TDC Group etableres med virkning fra 1. august to nye forretningsenheder: En kundefokuseret enhed kaldet OpCo og en netværksfokuseret enhed kaldet NetCo. Begge enheder vil referere til koncernchef