Vi lægger grunden til 173 ungdomsboliger på Amager

Netop nu er Skou Gruppen i gang med at etablere kældrene til byggeriet af 173 topmoderne ungdomsboliger på Englandsvej først på Amager. Der bliver tale om et arkitektonisk markant byggeri i op til fem etager med mange hældninger på tagene og murværk med flotte detaljer.

Skou Gruppen opfører 173 lejeboliger på mellem 32 og 50 kvadratmeter, hvoraf enkelte er i to plan. Billedet må bruges ved omtale af historien. (Foto: Holscher Nordberg)

Byggeriet af de nye ungdomsboliger udføres i totalentreprise for Bonum Development på en grund, som tidligere har huset en BMW-forhandler. Projektet skal stå færdigt i begyndelsen af 2024, men det er allerede nu videresolgt til en svensk investeringsfond.

”Når vi til sin tid er færdige med byggeriet, vil kvarteret være blevet løftet med nye topmoderne og lækre ungdomsboliger i et megaflot byggeri,” siger byggeleder Claus Søndergaard fra Skou Gruppen.

Et flot og udfordrende byggeri

”Byggeriet får en meget speciel tagkonstruktion med mange hældninger og fald på tagene. Desuden bliver bygningen udsmykket med et murværk med udstikkende kopender, altså sten som er vendt, så de stikker ud ad facaden,” siger Claus Søndergaard.

Han og resten af projektteamet ser frem til, at etableringen af kældre afsluttes og betonelementerne snart er monteret. For herefter byder byggeriet nemlig på nogle gode håndværksmæssige udfordringer med hensyn til tagkonstruktionen og murværket.

Fine ungdomsboliger

Lars Svensen fra Bonum Development er bygherre, og han ser frem til at byggeriet begynder at tage mere form:

”Allerede for tre år siden, og længe inden vi fik byggetilladelsen, købte jeg grunden her på Englandsvej. Nu bliver det interessant at se de gode ungdomsboliger tage form,” siger han.

Der er tale om 173 lejeboliger på mellem 32 og 50 kvadratmeter, hvoraf enkelte er i to plan. Alle boliger får desuden adgang til fælles faciliteter som fælleskøkken, mødested, bibliotek med åben adgang til loungeområde, private pulterrum, cykel- og P-kælder samt gårdhave.

”Det er en fornøjelse for mig at se, hvordan Skou Gruppen får alle på projektet til at arbejde godt sammen herude. Det er et stort og kompliceret projekt, så det er vigtigt, at vi har en god kommunikation og fælles engagement i projektet,” siger Lars Svensen.

Citerer områdets karréer og patriciervillaer

Det glæder arkitekt Mette Bang Pedersen fra Holscher Nordberg, at tegnestuen har haft relativt frie rammer i projektet.

”Vi har en ambitiøs bygherre, som ønsker, at byggeriet skal fremstå flot, og der er ikke sparret på noget,” siger hun og tilføjer:

”Det nye byggeri er omgivet af ældre karréer og stikveje med murermester- og patriciervillaer. Det er i det hele taget et kvarter, som er præget af håndværksmæssig kvalitet, gesimser og detaljer. Det har vi fortolket ind i det nye byggeri.”

Bygningens tage får eksempelvis mange forskellige hældninger, som betyder, at der kommer mange gavlmotiver ud mod gaden. Murværket bygges op i dobbelthalvstensforbandt, som er en metode, man oftest ser i ældre murværk. Og på Englandsvej får metoden et tvist:

”Vi har tolket på det her, så vi stabler to sten for hver skiftegang. Det giver et særligt forbandt på huset. På udvalgte facader skaber vi desuden relief i forbandtet. Ved øget detaljering nedbringes skalaen særligt mod villakvarteret på Vatnavej,” forklarer Mette Bang Pedersen.

Bygningen får også murede rammer rundt om vinduerne, som kommer til at ramme vinduerne flot ind. Dette er endnu en fortolkning af de gamle murede dyder fra de gamle københavnerkarréer, som har en højere detaljegrad.

Skou Gruppen beskæftiger ca. 150 medarbejdere, arbejder i hele Storkøbenhavn og har hovedkontor i Hørsholm.

Desuden vedligeholder Skou Gruppen ca. 20 kirker over hele Sjælland og arbejder for mange andre offentlige bygherrer. Skou Gruppen har desuden datterselskaberne SG Totalentreprise og SG Beton.

Vi retter kompasset mod bæredygtigt byggeri24.11.2022 12:10:52 CET | Pressemeddelelse

Kravene til byggebranchen om bæredygtighed og reduktion af CO2-aftryk bliver stadig større og mere eksplicitte. Det er ikke så mærkeligt, al den stund at byggebranchen faktisk er en af de helt store klimasyndere. Skou Gruppen har længe arbejdet aktivt med bæredygtighed, bl.a. ved at bygge DBNG-guld certificerede byggerier, anvende CLT i stedet for stål og beton, og fremme diversitet i byggeriet. Nu er virksomheden klar til det næste store spring: En kortlægning af, hvor og hvordan Skou Gruppen kan gøre den største forskel, når der investeres i bæredygtighed.