Forsikring & Pension

Vi klager sjældent over forsikringen

Del

I 2019 klagede 1.362 forbrugere over deres forsikringsselskab til Ankenævnet for Forsikring. Det er lidt flere end året før, men forsikringsselskaberne i Danmark har de mest tilfredse kunder i Norden.

Klager i Ankenævnet 1980 - 2019. Kilde: Ankenævnets årsberetning.
Klager i Ankenævnet 1980 - 2019. Kilde: Ankenævnets årsberetning.

Den ny klagestatistik fra Ankenævnet for Forsikring følger en trend siden år 2000, hvor klagetallet har vist en nedadgående tendens.

- Det er meget positivt, at så få forbrugere har brug for at klage til Ankenævnet for Forsikring. Jeg ser det som et udtryk for, at forbrugerne generelt er tilfredse med deres forsikringsselskab. Og at vi igennem årene er blevet bedre til at forklare, hvad forsikringerne dækker, og hvad de ikke dækker, siger underdirektør Torben Weiss Garne, Forsikring & Pension.

I 2019 indløb der 1.362 klager til Forsikringsankenævnet. Det 22 flere klager end året før. Klagetallet sættes i relief af, at vi som forsikringskunder anmelder ca. 1,5 mio. skader om året. Dermed er det sjældent, at vi bliver så utilfredse med vores forsikringer, at vi vælger at smække med døren og gå i Ankenævnet for at få ret i vores sag.

Flere klager over ulykkesforsikringer

De forsikringer, der klages mest over, er ulykkesforsikringer, ejerskifteforsikringer og livs-og pensionsforsikringer.

- Sådan har det været i adskillige år, men nyt er, at vi ser et lille fald i antallet af klager over ejerskifteforsikringerne og livs- og pensionsforsikringer. Til gengæld er der flere klager over ulykkesforsikringer, siger Kim Sparlund, direktør i Ankenævnet for Forsikring.

- Uenighederne drejer sig fx om, hvor meget man er kommet til skade efter en ulykke (méngraden). Tvisten kan også være, om det er en ulykke, der er årsag til de gener, man nu oplever, eller om generne helt eller delvist kan henføres til en forud bestående lidelse eller tilskadekomst. Der kan også være spørgsmål om, hvorvidt man har handlet groft uagtsomt eller var stærkt beruset, da ulykken skete, siger Kim Sparlund.

Danske forsikringer scorer højt i Norden

De danske forsikringsselskaber scorer højt, når det gælder kundetilfredshed. Det vidner den seneste nordiske EPSI-måling om.

- Med en score over 77 ligger vi helt i top sammenlignet med Sverige og Norge. Forsikringsbranchen i Danmark har de allermest tilfredse kunder i hele Norden, siger Torben Weiss Garne.

Det er nemt som forbruger at klage over sit forsikringsselskab, og det er nemt at få indblik i klagestatistikken. Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på Forsikringsguiden.dk. Når man sammenligner dækning og priser på forbrugerforsikringer, indgår kundetilfredsheden med selskabet som en del af sammenligningen.

Nøgleord

Kontakter

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41 91 91 01
jkt@forsikringogpension.dk

Billeder

Klager i Ankenævnet 1980 - 2019. Kilde: Ankenævnets årsberetning.
Klager i Ankenævnet 1980 - 2019. Kilde: Ankenævnets årsberetning.
Download
Danskerne mere tilfredse med deres forsikringer end normænd og svenskere. Kilde: PM fra EPSI Rating Danmark 2019.
Danskerne mere tilfredse med deres forsikringer end normænd og svenskere. Kilde: PM fra EPSI Rating Danmark 2019.
Download

Links

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup

41919101http://www.forsikringogpension.dk/

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum