Vi kan nå langt med den grønne omstilling af bilparken

Med Bilkommissionens anbefalinger er vejen banet for en grøn omstilling af den danske bilpark. Det er muligt at få et meget stort antal nul- og lavemissionsbiler på gaden i 2030, mener DI.

- Det er muligt at omlægge afgifterne, så de favoriserer de klimavenlige biler, samtidig med at staten bevarer sine indtægter. Så nu kan vi konstatere, at det kan lade sig gøre at lave en grøn omstilling af bilparken uden at slå et hul i statskassen, siger Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen i DI.

Bilkommissionen fik en snæver opgave, da den blev nedsat af den tidligere regering. Den skulle komme med forslag til en ny model for beskatning af personbiler, som ville bane vejen for en fossilfri bilpark. Men kommissionen skulle samtidig sikre, at staten i fremtiden får de samme indtægter fra bilejerne.

- Kommissionen har taget opgaven meget bogstaveligt. Finansministeriet tager allerede højde for, at indtægterne fra bilbeskatningen frem mod 2030 vil falde. Derfor er der ikke behov for at finde finansiering uden for personbilområdet – f.eks. ved at lægge afgift på lastbiler og flypassagerer, siger Thomas Møller Sørensen.

DI havde gerne set, at kommissionen havde taget et endegyldigt opgør med, at registreringsafgiften følger bilens pris. Konsekvensen er, at ny teknologi, der som regel er dyrere, bliver endnu dyrere på grund af afgiften. Det rammer blandt andet elbiler og pluginhybridbiler.

Man bør i stedet i langt højere grad lade afgifterne afhænge af bilernes tekniske egenskaber - for eksempel deres CO2-udledning, energieffektivitet eller vægt, mener DI.

- Ved at lade afgifterne følge bilens tekniske egenskaber, vil vi skabe en større efterspørgsel efter elbiler og pluginhybridbiler. Og vi vil få en mere ensartet afgift, der er langt lettere at administrere for staten og branchen, siger Thomas Møller Sørensen.

En af udfordringerne med registreringsafgiften i dag er, at to identiske biler kan have en forskellig afgift. Det skyldes, at virksomheder, som køber et stort antal biler, opnår en rabat. Og den lavere pris på bilen, fører også til en lavere afgift.

- Registreringsafgiften vil med den foreslåede model fortsat følge prisen på bilen. Dermed vil staten og bilbranchen stadig skulle bruge store ressourcer på at kontrollere og administrere afgiften. Det vil vi undgå med en teknisk baseret afgift, da alle tekniske oplysninger om bilen er registreret og ligger fast, siger Thomas Møller Sørensen.

Igennem en lang årrække har skiftende regeringer forsøgt at skubbe til salget af nul- og lavemissionsbiler ved at fjerne eller lempe registreringsafgiften i kortere perioder. Det har skabt en ”stop-and-go” politik, som har skabt usikkerhed for bilkøberne og for branchen, mener Thomas Møller Sørensen.

- Inden for de næste 10 år skal der ske en teknologisk fornyelse af bilparken. Vi har en enestående chance for at fremme den grønne omstilling og samtidig lave et enkelt og fremtidssikret system. Det er nu, vinduet er åbent. Jeg håber, at vi kan få en hurtig afklaring om fremtiden for bilafgifterne. Det er afgørende for både bilkøberne og branchen, siger Thomas Møller Sørensen.

Direktør i Bilbranchen i DI Thomas Møller Sørensen træffes via presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.

København vil give afslag på langt flere ansøgninger om altaner8.10.2020 08:20:10 CESTPressemeddelelse

Markant flere borgere vil i fremtiden få nej til at opsætte en altan, hvis borgerrepræsentationen vedtager nye regler. Og de få, der får grønt lys, vil i flere tilfælde møde krav om, at altanen kun må være 60 centimeter dyb. Dermed vil politikerne fratage tusindvis af borgere muligheden for at få en brugbar altan og adgang til udeliv i direkte forbindelse med deres bolig, mener DI Dansk Byggeri.

DI: Den kommende politiske sæson bliver afgørende for Danmarks fremtid6.10.2020 12:51:42 CESTPressemeddelelse

Den kommende politiske sæson bliver et afgørende år for Danmarks fremtidige udvikling. Coronakrisen er stadig over os, men den behøver ikke at være en hæmsko for samfunds udvikling. En krise er en krise, men også en mulighed. Og derfor er DI glad for statsministerens melding om, at tiden er til at investere yderligere i grøn omstilling og digitalisering. Det er med til at sikre Danmark og danske virksomheders konkurrencekraft, vækst, velstand og velfærd.

DI opruster med 42 konkrete forslag til regeringens krigskasse6.10.2020 08:41:55 CESTPressemeddelelse

For godt 19 mia. kr. kan Danmark tage vigtige skridt til at investere sig ud af coronakrisen, hvis pengene fra regeringens ”krigskasse” og midler fra EU-genopretningsfond i 2021 lægges sammen. DI er klar med 42 konkrete forslag til, hvordan pengene skal investeres, så Danmark kommer styrket ud af krisen. Det er afgørende, at vi prioriterer grøn vækst, eksport, digitalisering, forskning og infrastruktur, mener DI’s adm. direktør.