Vi fejrer 50 året for åbningen af den første genbrugsbutik i Danmark

Et liv med genbrug - og kantareller. Her ses forsiden af Ruth Andersens nye bog om et liv i genbrugens tegn.

For 50 år siden åbnede Ruth Andersen og hendes mand pastor Herluf Andersen Danmarks og Folkekirkens Nødhjælps første genbrugsbutik i Danmark.

Det bliver i dag fejret med en reception i Aarhus for Ruth Andersen, der har skrevet en ny  bog om genbrugseventyret - ”ET LIV MED GENBRUG – og kantareller.

Den næsten 90-årige forfatter, Ruth Andersen siger:

”Jeg er meget glad for at have været med til at starte en bølge af genbrug, som i år kan fejre 50-års jubilæum. Genbrug er både en oplagt måde at skaffe penge til at hjælpe verdens fattigste på via vores overskud - og det eneste fornuftige for miljøet. Og så er det samtidig en virkelig hyggelig opgave for os frivillige at forvandle brugt tøj til 40 millioner om året, alene i Folkekirkens Nødhjælps butikker,” siger Ruth Andersen, der oprindeligt er uddannet sygeplejerske.

Trods tæt på de 90 år er hun stadig aktiv ”genbrugsdame” og står for Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Hasle tæt ved sit hjem. De oprindelige grundværdier præger stadig driften af landets butikker, der i dag har omkring 3500 frivillige.

I anledning af 50-års jubilæet for Ruth Andersen og udgivelsen af hendes nye bog siger Birgitte Qvist-Sørensen:

”Vi fejrer både 50-års jubilæet for genbrugsbutikkerne, vi fejrer udgivelsen af Ruth Andersens bog, men ikke mindst fejrer vi Ruth Andersen for 50 års tro genbrugstjeneste. Og samtidig sender vi gode tanker til afdøde pastor Herluf Andersen. De var 70ernes frivillige genbrugsrockstjerner fra Aarhus. Og deres sang om genbrug og ansvar for verden må siges at være blevet et hit, som ingen dengang havde forudset. For det var længe før bæredygtighed og klimabevidsthed blev tidens vigtigste trend. Det er et rigtigt genbrugseventyr.”

Beretningen om udviklingen af Danmarks første genbrugsbutik er en medrivende beretning om det store iværksætter-gen fra et aarhusiansk præstepar, der ulønnet skabte en hel butikskæde i deres fritid. Den første butik blev siden til 114 butikker for Folkekirkens Nødhjælp. I dag er der cirka 1000 genbrugsbutikker i Danmark alene for velgørende organisationer. Hertil kommer mange private genbrugsbutikker - også et utænkeligt fænomen før 1972.

Bogen ’Et liv med genbrug – og kantareller’ sælges fra genbrugsbutikken Gl. Munkegade 8, 8000 Århus C, onsdag den 23. februar kl. 14.00-15:30 hvor der samtidig er reception for Ruth Andersen.

Tilmelding presse: Poul Kjar, pkja@dca.dk, 41865975

Om bogen

”Et liv med genbrug – og kantareller” udkommer på forlaget BogForm og koster 179,-. Ruth Andersen har doneret de første 200 eksemplarer til salg til særpris 150 kr. i en række af Folkekirkens Nødhjælps butikker. Udgivelsen er støttet af Velux Fonden og Bente Klercke fonden, og bogen er skabt i samarbejde mellem tre generationer, nemlig Ruth Andersen og hendes datter, Marianne Andersen, samt barnebarn, Liva Christensen.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Marianne Andersen, ma@csrpr.dk og 61 307 304

Om forfatten

Ruth Andersen er uddannet sygeplejerske og var i en årrække ansat somsygeplejefaglig medarbejder på Tidsskrift for Sygeplejersker. Hun er stadig aktiv med at planlægge vagter og stå i genbrugsbutik i Aarhus, hvor det hele startede. I 2019 blev Ruth Andersen udnævnt til Året Folkehjælper af Dansk Folkehjælp.

Hun har fire børn, 11 børnebørn og 4 oldebørn.

Ruth Andersen