VI DELER JULEN MED MOBILEN – MEN MÅ JULEFROKOSTEN OGSÅ PUBLICERES?

Må man tage billeder med sin mobiltelefon ved firmajulefrokosten? Og kan det passe, at mænd tager flere julefotos af deres koner og kærester end omvendt? Telia og YouGov har gennemført en ny juleundersøgelse.

Mobiltelefonens indbyggede kamera betyder, at vi tager flere billeder end ellers – ikke mindst i julemåneden. Faktisk siger halvdelen af danskerne, at de i dag tager mange flere julebilleder med deres mobil i forhold det konventionelle kamera.

Fordelen ved mobilkameraet er, at det er med overalt, og at billederne efterfølgende nemt kan deles via sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat eller sendes som sms. Det kan dog samtidig skabe lidt kontrovers, fx ved firmajulefrokosten, hvor kollegerne ikke nødvendigvis ønsker at få foreviget og delt alle aftenens optrin.

Direkte adspurgt mener næsten hver tredje voksne dansker (29 %), at man ikke kan tillade sig at tage billeder til firmajulefrokosten. Dette synspunkt bliver endnu mere udpræget med alderen – og især blandt mændene.

I alt 22 % af os mener, at man gerne må tage fotos til firmajulefrokosten – hvis det bare begrænser sig til først på aftenen.

”December er traditionelt en meget aktiv måned for mobiltrafikken. Ikke mindst på de store julefrokostdage – og naturligvis juleaften. Sidste år registrerede vi imidlertid et fald på 12 % i antallet af sendte sms’er på selve juleaften, hvilket vi tolker som, at flere julehilsner og gavefotos sendes via Facebook og Twitter. Så det bliver spændende at se, om tendensen fortsætter i år”, siger Kommunikationsdirektør Mette Honoré fra Telia Mobility.

Hvad tager vi ellers billeder af i december? Topscoreren er juleudsmykning og juletræer, mens vejr og landskaber, familiemedlemmer og julegaver følger på de næste pladser.

Lige uden for Top 5 ligger motivet ”min kæreste eller ægtefælle” – som i øvrigt markant flere mænd end kvinder nyder at tage billeder af. Især jo ældre de bliver. De unge voksne mellem 18 og 34 år tager mange flere billeder af sig selv – selfies – end andre aldersgrupper.

TOP 5: Hvad tager du flest billeder af i december?

1. Juleudsmykning og juletræ
  2. Vejret/landskab/natur
  3. Andre familiemedlemmer
  4. Mine børn
  5. Julegaver og udpakning

Kilde: YouGov & Telia

Yderligere oplysninger:
Mette Honoré, Communications Director, Telia Mobility Services: 28 27 01 70

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores mere end 20.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder.

TOP 10: DE MEST POPULÆRE MOBILER I AUGUST2.9.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Apple indtager første og tredje pladsen med iPhone XR og XS, der vedholder deres plads i top 3 fra sidste måned. Huaweis P30 Pro er i stigende popularitet og lander på en flot anden plads. Det viser Telias opgørelse over månedens mest solgte mobiler I juli. Apple har igen i denne måned seks mobiler i top 10. IPhone 7 oplever et fald, mens iPhone 6S er stigende i popularitet. Samsung er repræsenteret med tre mobile. Galaxy A20e er for første gang i top 10, mens Galaxy S10+ er tilbage efter et par måneders fravær, og derved kan kalde sig månedens højdespringer. Du kan se mere information om mobilerne, herunder priser og butikker, på Telias hjemmeside.

TOP 10: DE MEST POPULÆRE MOBILER I JULI1.8.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Apple indtager top 3 med iPhone XS, XR og 7. iPhone XS og 7 er i stigende popularitet, mens iPhone XR rykker ned på en andenplads. Det viser Telias opgørelse over månedens mest solgte mobiler I juli. Apple har i denne måned 6 mobiler i top 10. Apple iPhone 6s er tilbage efter et par måneders fravær og indtager en niendeplads, mens iPhone 8 er i stigende popularitet. Huawei P20 Lite er tilbage på listen, mens Huawei P30 Pro vedholder sin flotte femteplads og er stærkt efterfulgt af Samsung Galaxy S10. Du kan se mere information om mobilerne, herunder priser og butikker, på Telias hjemmeside.