Veteranfamilier mødes til familiecamp i Silkeborg

Fællesskab, fysisk aktivitet og plads til at deltage på egne præmisser er i fokus, når DIF Soldaterprojekt og frivillige spejdere fra Det Danske Spejderkorps afholder familiecamp for skadede veteraner og deres nærmeste.

Bueskydning, Stand Up Paddle, klatring, spejderløb, bål og bagning.

Der er aktiviteter for enhver smag, når DIF Soldaterprojekt og frivillige fra Det Danske Spejderkorps i uge 28 inviterer skadede veteraner og deres familier på sommerferie i naturen.

Mere end 120 børn, unge og voksne er tilmeldt campen, der foregår fra 10.- 15. juli på Paradislejren ved Silkeborg. Med udgangspunkt i de skadede veteraners erfaring med naturen som en tryg og velkendt ramme, har familiecampen fokus på ro, fællesskab og nærvær.

Pressen er velkommen til at besøge familielejren i løbet af ugen, hvor det er muligt at følge aktiviteter og lejrlivet samt tale med en af de deltagende familier. Besøg skal aftales på forhånd.

Formålet med familiecampen er at skabe og understøtte fællesskaber på tværs af familierne, så både børn, unge, pårørende og veteraner oplever, at de ikke står alene med deres daglige udfordringer. På lejren får børn og voksne mulighed for at møde andre, de kan spejle sig i – og ikke mindst have en sommerferie, der er tilpasset familier, hvor mor eller far er skadet veteran.

”Mange af de veteraner vi arbejder med, og deres familier, er så udfordrede i hverdagen, at selv planlægning af en sommerferie kan føles som at bestige et bjerg. Samtidig danner lejren en tryg ramme, hvor der er plads til, at far eller mor kan trække sig tilbage og puste ud undervejs. Vi har sammen med spejderne planlagt hele lejren, så den passer til veteranerne og deres familiers behov – men samtidig giver dem mulighed for at bringe deres mange evner i spil og være rollemodeller for deres familier,” siger projektleder Robert Mortensen fra DIF Soldaterprojekt.

Familiecampen byder dels på friluftsaktiviteter med høj puls såsom Stand Up Paddle, træklatring og combat archery, bål og bagning, men også på mere afslappende aktiviteter som friluftsyoga, brætspil og en hyggelig gåtur i den smukke natur omkring Silkeborg. Derudover har veteranerne mulighed for at stikke af med deres partner på date og nyde lidt kærestetid, mens projektets frivillige ser efter familiens mindste.

Det er fjerde år i træk lejren løber af stablen. Den afholdes af DIF Soldaterprojekt og en gruppe frivillige spejdere.

- Vi har en lang erfaring med at lave aktiviteter og lejre for børn. Så det er både spændende og givende for os, at de erfaringer kan bringe glæde for familier, som måske ikke har det store overskud til fritidsaktiviteter i hverdagen. Samtidig kan vi sammen med DIF introducere deltagerne til nogle af de tilbud vi sammen repræsentere og arbejde på at inkludere dem i idræts- eller spejderverdenen,” siger Line Degn, frivillig fra Det Danske Spejderkorps.

Fakta:

• Familiecampen afholdes 10.-15. juli på Paradislejren ved Silkeborg – en overnatningshytte med naturskøn lejrplads tæt på skov og vand.
  • Deltagelse er fortrinsvis for psykisk skadede veteraner, der deltager med deres familie.
  • Udover teamet forventes mere end 120 børn, unge og voksne at deltage.
  • Familiecampen er skabt i samarbejde mellem DIF Soldaterprojekt og en gruppe af spejdere. Læs mere på difsoldaterprojekt.dk.

Pressekontakt:
Henvendelse vedr. de deltagende veteraner, lejrliv, praktiske forhold og pressebesøg:

DIF Soldaterprojekt:
Robert Mortensen 24885407 / rom@dif.dk

Spejderne:
Bente Bødker Jensen, 24212481 / bente0701@gmail.com

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.