Vestsjælland er et faglært kraftcenter

Enkelte vestsjællændere vidste det måske nok i forvejen. Men nu er der tal på, at Vestsjælland ligger helt i top, når det gælder faglært arbejdskraft i Danmark. Og tilmed er udviklingen positiv. Det glæder formand for DI Vestsjælland, Steen Søgaard, på dagen, hvor DI Vestsjællands Erhvervstræf afholdes i Korsør.

For det første ligger andelen af beskæftigede, der er faglærte, langt højere end i resten af landet. For det andet er andelen af unge, der begynder på erhvervsskoler, steget mere end i resten af landet. Og for det tredje ligger de seks kommuner i DI Vestsjælland i toppen i Region Sjælland, når det gælder antal praktikpladser. Vestsjælland har i sandhed et af de bedste faglærte miljøer i Danmark.

- Det er gode tal, der danner en fin baggrund for vores erhvervstræf i DI Vestsjælland, siger formand for DI Vestsjælland, Steen Søgaard, der til daglig er Vice President i Lundbeck.

- Der er i Danmark en stigende forståelse af, at dygtig, faglært arbejdskraft er den helt nødvendige grundstamme for de fleste af vores virksomheder. Faglærte har fået høj status, også politikerne på Christiansborg har fået øjnene op for deres vigtighed for Danmarks fremtid, så det stærke faglige miljø i Vestsjælland er en god indikator for fremtiden, siger Steen Søgaard, der byder velkommen til erhvervstræf for virksomheder i DI Vestsjælland tirsdag den 15. maj kl. 9.00.

DI Vestsjælland består af kommunerne Odsherred, Holbæk, Kalundborg, Ringsted, Sorø og Slagelse. Næsten halvdelen, 47 pct., af alle beskæftigede i området er faglærte. For resten af landet er det kun 38 pct. viser tal fra Danmarks Statistik. Og hvor søgningen til erhvervsskolerne blandt 9. og 10. klasser er steget en enkel procent på landsbasis, så er søgningen steget 7 pct. i Vestsjælland. Tilmed er der tilsyneladende praktikpladser nok til de mange lærlinge, viser tal fra EUD Nordvestsjælland. Blandt Region Sjællands 17 kommuner ligger de vestsjællandske kommuner i top, hvad angår antal praktikpladser.

- Vi er glade for den stigende interesse for erhvervsuddannelserne i Nordvestsjælland. Vi kan også mærke det på vores søgetal, hvilket er godt ikke kun for os, men også for vores lokale virksomheder, der trækker I os efter at få elever i lære, siger direktør Steffen Lund.

- Vi har et rigtig godt samarbejde med vores lokale virksomheder og vores praktikpladskonsulenter gør et stort stykke arbejde for at lave opsøgende arbejde og servicere samt godkende virksomheder, der ønsker at tage en lærling. At der er så gode praktikpladsmuligheder herude er også et tegn på, at der virkelig er mangel på faglært arbejdskraft, og at virksomhederne tager deres ansvar alvorligt i forhold til at investere i de unge, der er fremtidens arbejdskraft.

Dog er det også i Vestsjælland en tikkende bombe, at rigtig mange faglærte er oppe i alderen og snart går på pension. Der er brug for endnu flere unge, faglærte medarbejdere i fremtiden.

- Tallene ser fine ud. Men det må ikke blive en sovepude. Vi skal stadig arbejde for, at flere unge tager en erhvervsuddannelse. Her må erhvervsskolerne, folkeskolerne, kommunerne, Folketinget og de unge selv yde en indsats. Og vi skal stadig overbevise flere virksomheder om, at de skal tage endnu flere lærlinge ind, siger Steen Søgaard.

Formand for DI Vestsjælland Steen Søgaard, Vice President i Lundbeck, tlf.: 3083 7080.

Kommuner får 45 forslag til corona-hjælp til Vestsjællands erhvervsliv4.5.2020 13:27:26 CESTPressemeddelelse

DI Vestsjælland: Ny Praktikpladspris går til Poul Johansen Maskiner A/S3.6.2019 13:05:46 CESTPressemeddelelse

Poul Johansen Maskiner A/S i Fårevejle gør, hvad de kan, for at deres lærlinge skal trives i virksomheden. For eksempel bliver lærlingene på Poul Johansen Maskiner A/S taget godt imod og ligestilles med de andre medarbejdere på arbejdspladsen. Det ligger i DNA’et hos Poul Johansen Maskiner A/S at have mange lærlinge og prioritere ressourcer til tilrettelæggelse af deres uddannelsesforløb. Derfor modtager Poul Johansen Maskiner A/S DI Vestsjællands PraktikPladsPris 2019.