Vestjysk skoleklasse vinder klimakonkurrence

Det blev 4. a fra Amagerskolen i Skjern, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i fire uger og samlet 7824 tomme flasker og dåser til genanvendelse. Det er Dansk Retursystem, som står for konkurrencen. De oplever, at børn er optagede af klima og efterspørger konkret viden om, hvordan de kan gøre en forskel.
4. a fra Amagerskolen i Skjern blev Årets Panthelte og fik besøg af Joakim Ingversen. Foto: Theis Poulsen

0.-4.-klasser, fordelt over hele landet, har de seneste fire uger haft klima på skoleskemaet. Og så har de samlet tomme flasker og dåser og afleveret dem i flaskeautomaterne og på pantstationer. For igen i år har klimakonkurrencen Årets Panthelte sat fokus på, hvad det betyder for klima og miljø, at vi genanvender i stedet for at smide ud og producere nyt.

I år var det 4. a fra Amagerskolen i Skjern, der samlede flest tomme flasker og dåser, i alt 7824, og dermed løb af med titlen og de 2000 kroner til klassekassen. Klassen har arbejdet med emnet i Natur/teknik, hvor de både har lærte om råstofudvinding og miljø og talt om, hvordan vi påvirker vores omgivelser med vores adfærd.

”De er meget optagede af, hvad det betyder for miljøet, når man smider ud i stedet for at genanvende,” fortæller Dorte Knudsen, som har klassen i Natur/teknik.

Hun fortæller også om, hvordan de fra startet fik aktivere både forældre og naboer, som hjalp med at samle ind.

”Og så er eleverne blevet rigtig gode til at få øje på tomme dåser og flasker, der ligger på vejen eller i naturen og så tage dem med. Det er en vane, jeg håber, de holder fast i, og som de måske også giver videre til deres familie og venner”.

Stigende interesse – og også bekymring
Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. Udover at stå for det danske pantsystem, står Dansk Retursystem bag et stigende antal aktiviteter rettet mod børn og unge, blandt andet udvikler virksomheden gratis skolemateriale til både indslusning og mellemtrin. Det gør de både for at fortælle om baggrunden for det danske pantsystem, men også for at imødekomme en stigende interesse og bekymring for klimaforandringer blandt børn og unge.

”Børn og unge har klima højt på dagsordenen. De interesserer sig for det og vil gerne lære om råstoffer, drivhuseffekt og genanvendelse. Men de bekymrer sig også. Derfor skal de vide, at de kan gøre en forskel, og at de faktisk allerede gør en forskel, når de for eksempel afleverer deres tomme flasker og dåser i flaskeautomaten,” fortæller Hanne Luke, kommunikationsdirektør i Dansk Retursystem.

”Vi oplever, at den viden gør en forskel for børnene. Derfor håber vi også, at konkurrencen kan give dem ny viden og samtidig lære dem gode miljøvaner, så det at genanvende bliver en naturlig del af deres hverdag,” afslutter Hanne Luke.

Det danske pantsystem sparede sidste år klimaet for 114.000 tons CO2. Det svarer til omtrent 6700 danskeres samlede CO2-udledning i et år.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.