Vestjylland har landets laveste ledighed

Ledigheden i Danmark landede på 3,9 pct. sidste år, og bedst så det ud i Vestjylland med landets laveste ledighed på 2,8 procent, tæt forfulgt af Nordsjælland og Østsjælland. København og Bornholm ligger til gengæld i den tunge ende.

Ifølge Danmarks Statistik var ledigheden i december 3,8 procent, når der korrigeres for sæsonudsving og omregnes til fuldtidsledige. Dermed kan der også gøres samlet 2018-status: Facit blev et årsgennemsnit på 107.900 ledige, og et fald i ledighedsprocenten fra 4,3 procent i 2017 til 3,9 procent sidste år.

- I løbet af 2018 er der kommet ca. 50.000 flere lønmodtagere i job. Men alligevel er ledigheden ”kun” faldet med ca. 8.000 fuldtidspersoner. Forklaringen er, at arbejdsstyrken i disse år heldigvis stiger næsten lige så meget som beskæftigelsen, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Selv om beskæftigelsen måned for måned slår nye rekorder og tøffer afsted gennem det økonomiske landskab som et godmodigt lokomotiv, så kryber ledigheden kun langsomt nedad. Og det er faktisk en god nyhed, for det betyder, at det tager længere tid, før opsvinget løber tør for hænder og hjerner.

- Men ser vi et par år frem, kommer virksomhederne til at mangle medarbejdere, ikke mindst faglærte. Og her hjælper det naturligvis ikke, hvis vi nu skal til at bryde det seneste årtis tendens til senere tilbagetrækning fra jobbet, siger Bo Sandberg - med henvisning til den aktuelle pensionsdebat i Folketinget.

Vestjylland er blevet til Vækstjylland
Ser man på 2018 var der færrest arbejdsløse i Vestjylland med 2,8 procent, i Nordsjælland og Østsjælland, var 2,9 procent ledige. Og som noget nyt har også Sydjylland fået del i opsvinget med nu kun 3,1 procent ledige.

Omvendt finder vi den højeste ledighed i København med 4,9 procent og Bornholm med 4,3 procent ledighed.

- Umiddelbart har Vestjylland, Østsjælland og Nordsjælland måske ikke så meget til fælles. Men de deles om æren af landets laveste ledighed i underkanten af tre procent. Det vidner om et bredt funderet opsving, for erhvervsstrukturen er ret forskellig i de tre landsdele, siger cheføkonom Bo Sandberg.

- Men allerlavest er ledigheden altså i Vestjylland, der i de senere år for alvor er blevet til ”Vækstjylland”. Landsdelen nyder blandt andet godt af industriens forbedrede konkurrenceevne i kølvandet på finanskrisen.

Ikke alle unge er med i opsvinget
Dansk Byggeri peger dog på en malurt i bægeret i den nye ledighedsstatistik. Nemlig at der sidste år var en høj ledighed på 6,7 procent for de 25-29 årige.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02