Verserende historie i medierne om FødevareBanken

I dag bringer flere medier en artikel om FødevareBanken under overskriften ”Frivillige skrider i vrede over fyring af chef”. Her udtrykker en række frivillige i Aarhus, bekymringer om den netop gennemførte organisationsændring i FødevareBanken, som blev meldt ud til alle i organisationen den 31. august 2022.

Situationen kort - Organisationsændringerne i FødevareBanken omfatter nedlægning af tre lokale lederstillinger. Det sker for at sikre et større samarbejde på tværs af organisationen og styrke kombinationen af professionelle og frivillige indsatser. Fire nye stillinger oprettes bl.a. er John Køppler den 15. september 2022, efter ni år i FødevareBanken, tiltrådt som ny Fødevare- og Logistikchef. Han får ansvaret for den overordnede ledelse på tværs af alle FødevareBankens afdelinger og i tæt samarbejde med lokale koordinatorer, hvoraf to ud af tre stillinger er besat.

Bestyrelsen tager situationen meget alvorligt og uddyber her:

"Frivillige, primært i Aarhus, har stået stærkt sammen efter vores udmelding om organisationsændring i FødevareBanken. Vi anerkender deres bekymring, men vil gerne slå fast, at bestyrelsen bakker 100% op om den nye retning og FødevareBankens direktør og ledelse”, siger Flemming Nør-Pedersen, Bestyrelsesformand i FødevareBanken.

Han fortsætter:

”Det har været en nødvendighed at optimere FødevareBankens organisation. Beslutningen om organisationsændringen er gennemført og implementeres, ikke kun i Aarhus, men i alle FødevareBankens afdelinger i hele landet. Det gør vi for at ruste FødevareBanken til fremtidens udbud og efterspørgsel”, siger Flemming Nør-Pedersen.

Bestyrelsen og ledelsen anerkender, at forandring kan være svært, men anser ikke, at de frivilliges krav til indsigt og medbestemmelse bør skygge for FødevareBankens primære formål. Bestyrelsesformanden uddyber:

”Potentialet for FødevareBanken er stort og vi kan – med optimering af hele organisationen - sikre omfordeling af langt flere fødevarer til gavn for mennesker i svære livssituationer. Vores fokus er altid modtagerne og i sidste ende de mange mennesker, som har behov for vores indsats”, forklarer Flemming Nør-Pedersen.

I forløbet er ansatte og frivillige løbende blevet orienteret, i det omfang det juridisk har været muligt. Generelt er forandringerne om en ny organisation blevet taget godt imod og frafald af frivillige er primært isoleret til Aarhus-afdelingen, som har 72 frivillige tilknyttet. Omkring 30 frivillige har indtil nu besluttet, at de ikke længere ønsker at være aktive i FødevareBanken. Beslutningen tager FødevareBanken til efterretning og direktør Lea Gry von Cotta-Schønberg siger:

”Jeg er oprigtigt ked af, at vi må sige farvel til lidt over 30 frivillige. Deres indsats har gjort en stor forskel og vi har været meget glade for samarbejdet. Når det er sagt, er FødevareBankens udvikling også vigtig og vi er nødt til at optimere indsatsen og geare organisationen til i fremtiden at kunne modtage og levere langt flere fødevarer, end hvad der er tilfældet i dag. Det kan vi kun ved bl.a. at gennemføre denne optimering og organisationsændring”

Til trods for frafald af frivillige, vil FødevareBanken i Aarhus, fortsat modtage leveringer fra alle donorer. I en kortere periode på få uger kan der forventeligt være en nedsat mulighed for levering til vores 132 modtagere i Midt- og Nordjylland. Alle modtagere er orienteret og har udvist stor forståelse for situationen. FødevareBanken forventer at være tilbage på et normalt leveringsniveau omkring 1. november 2022.

FødevareBanken er i fuld gang med en rekrutteringsindsats af nye frivillige i Aarhus-området og oplever allerede stor interesse.

FødevareBanken er en NGO, der kæmper for et Danmark uden madspild og madfattigdom. Organisationen indsamler og leverer overskudsmad fra sine samarbejdspartnere til 348 modtagerorganisationer i hele Danmark. Overskudsmaden bliver til næsten 4 millioner nærende måltider om året, for mennesker i svære livssituationer.