Verdensrekorden i København er godkendt

Den 15. september satte Geoffrey Kamworor en fantastisk verdensrekord ved Copenhagen Half Marathon. Verdensrekorden er nu officielt godkendt af World Athletics.

Geoffrey Kamworors verdensrekord ved CPH Half er nu officielt godkendt. (Foto: Sparta)

58.01 minutter. Så lang tid brugte kenyanske Geoffrey Kamworor på at tilbagelægge de 21,0975 kilometer ved Copenhagen Half Marathon den 15.september. Dermed skar han 22 sekunder af den verdensrekord, som Zersenay Tadese fra Eritrea satte tilbage i 2010. Kamworors verdensrekord har helt efter protokollen været igennem den officielle godkendelsesproces hos World Atheltics, der nu officielt har godkendt rekorden.

"Den officielle godkendelse skal jo være ”blot en formalitet”, men som arrangør er proceduren jo reelt en eksamen – om vi har overholdt alle formalia omkring et løb på dette niveau. Og det er hermed afgjort, hvilket vi naturligvis er glade for," siger Jakob Larsen, direktør i Dansk Atletik.

Tilmeldingen til Copenhagen Half Maraton 2020 åbner den 2. december klokken 12.00, og løbet forventes endnu en gang udsolgt med 25.000 løbere.

Sparta Atletik & Motion arrangerer op mod 20 løb årligt, heriblandt Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten Kbh.