Verdenspremiere fra Unicontrol: 3D-maskinstyring bygget til rendegraverens behov

Først udviklede Unicontrol verdens første 3D maskinstyringssystem målrettet mindre gravemaskiner. Nu har danske Unicontrol innoveret igen og udviklet et intuitivt maskinstyringssystem specifikt til rendegravere. Det er sket i tæt samarbejde med den svenske maskinproducent Huddig. Sammen har de udviklet brugervenlig styring til maskinføreren, som både øger anvendelsesmulighederne og rentabiliteten i rendegravere. Distributionen og servicen får samtidig et stort boost via et nyt partnerskab med L5 Navigation, der har 15 lokale kontorer i Sverige, Norge og Finland.

Bengt Thisner er rendegraver-operatør hos PEAB, en nordisk entreprenørvirksomhed med 15.000 ansatte, og han har afprøvet den nye Unicontrol-løsning i sin Huddig rendegraver. ”Jeg fik installeret Unicontrol 3D i januar 2021 i min rendegraver. Det har vist sig at være en rigtig god løsning, som jeg er meget glad for. Teknisk fungerer den godt og stabilt, og den er let at bruge. En god og pålidelig hjælp til mit arbejde i rendegraveren, ” siger Bengt Thisner.

Jo mindre stille maskinerne på en byggeplads står, jo bedre er det selvsagt for bundlinjen i et byggeprojekt. En rendegraver er en mere alsidig og fleksibel maskine end almindelig gravemaskine. Alligevel er maskintypen ofte blevet fravalgt på de større byggepladser, fordi der har manglet en komplet 3D maskinstyring af alle maskinens funktioner. Rendegraverne har ikke kunnet indsamle samtlige data og være med på byggeriets digitaliseringsbølge.

Denne udfordring har Unicontrol nu løst sammen med Huddig. Parterne har involveret rendegraveroperatører i udviklingsarbejdet for at sikre en tårnhøj brugervenlighed i den færdige patentansøgte universalløsning.

”Jeg fik installeret Unicontrol 3D i januar 2021 i min rendegraver. Det har vist sig at være en rigtig god løsning, som jeg er meget glad for. Teknisk fungerer den godt og stabilt, og den er let at bruge. En god og pålidelig hjælp til mit arbejde i rendegraveren, ” siger Bengt Thisner. Hans arbejdsgiver slipper samtidig for at bruge ressourcer på, at landmålere og håndmænd skal gå rundt manuelt og sætte af på byggepladsen. De kan bruge tiden på mere værdiskabende opgaver.

Som frontløber inden for udvikling af 3D maskinstyring til alle typer gravemaskiner, er Unicontrol, nu repræsenteret med 21 forhandlere, der sørger for lokal service og support i hele Sverige, Norge og Finland samt på hjemmemarkedet i Danmark. Ekspansionen fortsætter fra Skandinavien til resten af Europa, hvorfra Unicontrol får flere og flere forespørgsler fra interesserede nye forhandlere, OEM-partnere og slutkunder.

Operatøren er hurtigt i gang

Maskinproducenten Huddig leverer årligt 160 avancerede rendegravere til bygge- og anlægsbranchen i Europa og USA, og nu altså også med mulighed for Unicontrol 3D maskinstyring.

”Når alle maskiner på et anlægsprojekt kan arbejde ud fra digitale koordinater, så kan byggelederen med få klik sende instrukser og data til samtlige maskinførere på en byggeplads. Det øger effektiviteten på byggepladsen. Samtidig sikrer man en høj kvalitet  og præcision i gravearbejdet og i dokumentationen,” siger Daniel Myrgren, Marknad & Försäljningschef i Huddig, beliggende i Hudiksvall.

Hos L5 Navigation forbereder partner Johan Spector sig på en hurtig udbredelse af 3D maskinstyring til både gravemaskiner og rendegravere i Sverige, Norge og Finland: ”Maskinstyringsløsningen til rendegravere er gået rent ind hos testbrugerne, for indtil nu har der ikke været brugbare løsninger at få på markedet. Derfor mærker vi allerede stor interesse fra den nordiske bygge- og maskinsektor. Vi har arbejdet med maskinstyring siden 2013, og med kombinationen af Unicontrol, L5 Navigation og Huddig får byggebranchen den bedst tænkelige løsning til en meget overkommelig pris. Unicontrol 3D er faktisk så simpelt, at operatøren kan hurtigt forstå og komme i gang med at bruge systemet selv på blot 30minutter og uden tidligere erfaring med lignende systemer.”

De to svenske aktører udtrykker stor tilfredshed med deres nye danske samarbejdspartner: ”Unicontrol imponerer på mange planer. Det er en vækstvirksomhed med et meget dedikeret og teknisk erfarent og effektivt team, som også har solid opbakning fra store tech-investorer”, pointerer Daniel Myrgren i Huddig.

Unicontrol ekspanderer hastigt

Unicontrol 3D systemet er udviklet på baggrund af brugerinvolvering og procesanalyser af det workflow, der er i byggebranchen. Løsningen kan anvendes på maskiner med svingbom, svingarm og skovl, hvorpå der bliver monteret sensorer. Som det næste er Unicontrol i fuld gang med at udvikle et samlet system til rendegravere, som gør det muligt at styre både frontlæsser og gravearm.

CEO i Unicontrol, Ehsan Ekhlas sætter stor pris på de nye partnere:
”Det er kæmpe fornøjelse at samarbejde med fabrikanter som Huddig om udvikle state-of-the-art 3D-maskinstyring, der tilfører merværdi til deres maskiner og kunder i byggebranchen. Vi kan nu bygge videre på de gode erfaringer fra både gravemaskiner og rendegravere og bruge dem til teknologisk at kunne imødekomme endnu flere af byggebranchens behov for moderne maskinstyring. Det glæder os samtidig via L5 Navigation at kunne tilbyde kompetent forhandling og service på 15 kontorer i den nordiske region. Sammenlagt set har de eksperterne hos L5 Navigation 250 års erfaring med 3D maskinstyring,” konstaterer Ehsan Ekhlas, Unicontrol.

Unicontrol blev stiftet i 2018, og selskabet femdoblede sin omsætning i 2020 og leverede et positivt resultat på bundlinjen ligesom i 2019. Medarbejderstaben tæller 17 ansatte og yderligere 7 søges. Hovedparten er beskæftiget i hovedkontoret i Odense i Danmark, men Unicontrol har også medarbejdere med base i Polen. Unicontrols stifter og CEO, Ehsanullah Ekhlas, blev i april 2021 udnævnt af Forbes som en af unge stjerner på listen Under 30 Manufacturing & Industry, Europe.

Kontakter

Pressekontakt: PR-konsulent for Unicontrol: Malene Grouleff, malene@grouleff.it, +45 28915809

Billeder

Download
Når alle maskiner på et anlægsprojekt kan arbejde ud fra digitale koordinater, så kan byggelederen med få klik sende instrukser og data til samtlige maskinførere på en byggeplads. Det øger effektiviteten på byggepladsen. Samtidig sikrer man en høj kvalitet  og præcision i gravearbejdet og i dokumentationen.
Når alle maskiner på et anlægsprojekt kan arbejde ud fra digitale koordinater, så kan byggelederen med få klik sende instrukser og data til samtlige maskinførere på en byggeplads. Det øger effektiviteten på byggepladsen. Samtidig sikrer man en høj kvalitet og præcision i gravearbejdet og i dokumentationen.
Download
Med Unicontrols 3D maskinstyring behøver landmålere og håndmænd ikke længere gå rundt manuelt og sætte af på byggepladsen. De kan bruge tiden på mere værdiskabende opgaver.
Download
Jo mindre stille maskinerne på en byggeplads står, jo bedre er det selvsagt for bundlinjen i et byggeprojekt. Derfor har danske Unicontrol udviklet et intuitivt maskinstyringssystem specifikt til rendegravere, som både øger anvendelsesmulighederne og rentabiliteten.
Download
CEO i Unicontrol, Ehsan Ekhlas sætter stor pris på de nye partnere:
CEO i Unicontrol, Ehsan Ekhlas sætter stor pris på de nye partnere: ”Det er kæmpe fornøjelse at samarbejde med fabrikanter som Huddig om udvikle state-of-the-art 3D-maskinstyring, der tilfører merværdi til deres maskiner og kunder i byggebranchen. Vi kan nu bygge videre på de gode erfaringer fra både gravemaskiner og rendegravere og bruge dem til teknologisk at kunne imødekomme endnu flere af byggebranchens behov for moderne maskinstyring."
Download
Unicontrols stifter og CEO, Ehsanullah Ekhlas, blev i april 2021 udnævnt af Forbes som en af unge stjerner på listen Under 30 Manufacturing & Industry, Europe.

Information om Unicontrol

Unicontrol
Helgavej 26
5230 Odense M

+45 898 00 240http://www.unicontrol.io

Unicontrol, der blev etableret i 2018, har markeret sig som den første udvikler af 3D maskinstyring til alle typer gravemaskiner og afsætter nu sin teknologi til mere end 15 lande. Selskabet femdoblede sin omsætning i 2020 og leverede et positivt resultat på bundlinjen ligesom i 2019. Medarbejderstaben tæller 25 ansatte. Hovedparten er beskæftiget i hovedkontoret i Odense i Danmark.

Unicontrol 3D systemet er udviklet på baggrund af brugerinvolvering og procesanalyser af det workflow, der er i byggebranchen. Løsningen kan anvendes på maskiner med svingbom, svingarm, gravearm, skovl og fronlæsser, hvorpå der bliver monteret sensorer.

Unicontrols stifter og CCO, Ehsanullah Ekhlas, blev i april 2021 udnævnt af Forbes som en af unge stjerner på listen Under 30 Manufacturing & Industry, Europe.

Følg pressemeddelelser fra Unicontrol

Flere pressemeddelelser fra Unicontrol

Maskinbranchen vil have endnu mere 3D-styring, så Unicontrol udvider nu til gummiged15.9.2021 09:05:55 CEST | Pressemeddelelse

Entreprenørbranchen får endnu et behov opfyldt for præcision og effektivt gravearbejde. Unicontrol i Odense har nu en løsning klar, som gør grading med gummiged meget lettere; Maskinførerne kan selv afrette og sætte overflader af nøjagtigt med gummigedens via tegninger og gps uden assistance fra håndmand og landmåler. Nu fås Unicontrols 3D-maskinstyringssystem til disse entreprenørmaskiner: Gravemaskiner og gummigeder. Unicontrols præsenterer i denne tid sine innovative løsninger på messer i Danmark og Tyskland, herunder E&H, Danmarks største fagmesse for entreprenør- og anlægsbranchen 16.-18. september i Messecenter Herning.

World first from Unicontrol: bespoke 3D machine control for backhoe operation12.4.2021 06:00:00 CEST | News

First off, Unicontrol pioneered a trail-blazing 3D machine control system designed for small excavators. The Danish developer is now ready to launch its latest innovation: an intuitive control system intended specifically for backhoe loaders. The project was run in partnership with Huddig, the renowned Swedish machine manufacturer.Together, the two companies have developed a user-friendly control system for machine operators that not only widens the scope of backhoe operations, but also paves the way to increased profits. At the same time, distribution and service have been given a shot in the arm via a new partnership agreement with L5 Navigation, which runs 15 local offices in Finland, Norway, and Sweden.