Verdensmand med hjerte for mennesker i nød

NAVNE: René Hartzner stiftede Mission Øst for snart 25 år siden. Torsdag den 29. oktober fylder han 80 år.

René Hartzner gik fra handel til nødhjælp for 25 år siden. Torsdag den 29. oktober 2015 fylder han 80 år. Foto: Susanne Madsen, Mission Øst.

Torsdag den 29. oktober runder en verdensmand et skarpt hjørne. Rene Hartzner var international prokurist, da han startede hjælpeorganisationen Mission Øst for snart 25 år siden. På torsdag fylder han 80 år. Fredag inviteres til reception.

René Hartzner er uddannet fra Handelshøjskolen i København og har arbejdet som international prokurist i et af verdens største kornfirmaer. I 27 år handlede han med korn fra Syd- og Nordamerika, chartrede skibe og eksporterede det til Danmark. Han solgte også korn fra Danmark til lande i Østeuropa.

Men i Østeuropa og det tidligere Sovjetunionen så han en fattigdom, han bare måtte gøre noget ved. Og da Berlinmuren faldt og Sovjetimperiet smuldrede, opstod en unik mulighed – og hjælpeorganisationen Mission Øst var født.

Det var i 1991 – for 25 år siden. I dag er Mission Øst ledet af sønnen Kim Hartzner. Selv leder René Hartzner missionsorganisationen Aktiv Mission, som blev udskilt fra Mission Øst i 2001.

Mission Øst er vokset til en stor hjælpeorganisation, der årligt hjælper flere hundrede tusinde nødlidende i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Rumænien, Syrien og Tadsjikistan. Og Aktiv Mission, som René Hartzner nu leder, hjælper fattige børn i Albanien, unge narkomaner i Rusland og støtter kristent satellit-tv i Mellemøsten, og opstart af gospelkor i Polen og nye kirker i Indien.

René Hartzner er gift med Ruth, som han siger ”er fyr og flamme for sagen”. Parret bor i Hillerød.

Fredag den 30. oktober kl. 15.00 og 18.00 indbyder Mission Øst og Aktiv Mission til åben reception i Mission Østs lokaler på Sankt Lukas Vej 13 i Hellerup.

Pressekoordinator Svend Løbner, mobil 28 707 703, E-mail: svend.lobner@missioneast.org, Web: www.missioneast.org.

Mission Øst yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingshjælp i Østeuropa og Asien. Mission Øst hjælper årligt flere hundrede tusinde nødlidende i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Rumænien, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner27.11.2017 11:04pressemeddelelse

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner Mission Øst hjælper tusindvis af mennesker, der lever i krigens skygge. Et nyt magasin giver blandt andet indblik i irakiske ofres barske skæbner under og efter Islamisk Stat. Men viser også, at håbet spirer. Millioner af mennesker verden over lever i skyggen af krig eller konflikt. Bag de enorme tal gemmer der sig menneskeskæbner, som fortjener at blive fortalt. Det gør Mission Øst i det seneste nummer af sit magasin, som kommer på gaden i disse dage. Her møder vi blandt andet yezidi-kvinden Leila og hendes børn, der i to år levede som fanger under Islamisk Stat. Vi møder også Shamil og Saabira, der kom meget tæt på bomberegn og mortérgranater ved Mosuls befrielse, og nu må overleve i ruinerne af den irakiske storby. - Det er let at miste håbet i en ustabil region, men vi må ikke glemme, at der bag negative nyhedsoverskrifter gemmer sig rigtige mennesker af kød og blod, hvis højeste ønske er at kunne leve en tilværelse uden frygt og nød, sig