Too Good To Go ApS

Verdensmål 12.3 fejres med en række madspildsinitiativer d. 12/3

Del

I følge FN’s verdensmål nr. 12.3 skal det globale fødevaretab og madspild være halveret i 2030. Det mål fortjener, i følge FødevareBanken, Food Nation og Too Good To Go, mest muligt opmærksomhed. Derfor retter de tre aktører fokus på delmålet med en stribe madspildsaktiviteter, der naturligvis finder sted d. 12/3.

“Inden 2030 skal det globale madspild på detail- og forbrugerniveau pr. indbygger halveres og fødevaretab i produktions- og forsyningskæder, herunder tab af afgrøder efter høst, skal reduceres.” 

Sådan lyder FN’s verdensmål 12.3, som FødevareBanken, Food Nation og Too Good To Go har besluttet at rette fokus mod via en stribe initiativer, der skal bidrage til bekæmpelse af madspild.

Følgende initiativer finder sted i morgen, torsdag d. 12/3:

FødevareBanken afholder temadag om madspild for 6., 7. og 8. klasserne på seks forskellige skoler. FødevareBankens ambassadører, madskribent Helle Brønnum Carlsen og kok Thomas Herman, guider eleverne gennem blandt andet infofilm, madspilds-quiz og klimavenlige kokkerier, som munder ud i lækre sandwiches og frittata. Derudover vil der være smagsprøver på produkter, der er ”gået over tid”, men som stadig er gode.

De deltagende klasser kommer fra skoler, som allerede samarbejder med FødevareBanken i og med, at de modtager overskudsmad til lokale ”morgenmadsklubber”. Temadagen har til formål gøre eleverne mere bevidste om madspild og klima.

Too Good To Go lancerer et madkundskabsforløb til landets 5. klasser i samarbejde med forlaget Gyldendal. Samarbejdet er det tredje af sin slags og har denne gang fokus på fødevarekæden. De seneste forløb har handlet om henholdsvis madspild i hjemmet og datomærkning.

I Fødevarekædeforløbet lærer eleverne om de fem led, som fødevarer er igennem fra produktion til husholdning. De lærer også om, hvordan maden produceres, hvor meget der spildes i de forskellige led, og hvordan produktion og spild har en indvirkning på klimaet.

Alle tre forløb har til hensigt at give eleverne teoretisk viden om madspild, mens de samtidig får mulighed for at arbejde med opskrifter og opgaver, der også er madspildsrelaterede.

Food Nation har som brandingkonsortium for den danske fødevareklynge udarbejdet en case-samling med talrige succesfulde cases inden for fødevaretab og madspild fra hele værdikæden. Samlingen skal inspirere internationale indkøbere og professionelle interessenter til at vende blikket mod relevante danske samarbejdspartnere indenfor fødevaretab og madspild. Case-samlingen lanceres i forbindelse med en målrettet oplysningskampagne om forretningsmulighederne ved delmål 12.3 på en række danske ambassader rundt om i verden og via en større kommunikationsindsats på sociale medier.

For yderligere information:

Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig, Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk

Jeanette Koustrup Duus, projektchef, FødevareBanken, tlf. 60 11 16 45, jkd@foedevarebanken.dk

Maria Dyrby Nielsen, Project Manager, Food Nation, tlf. 23 99 80 29, mdyn@foodnationdenmark.dk

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Too Good To Go ApS

Too Good To Go ApS
Too Good To Go ApS
Landskronagade 66
2100 København Ø

81773718http://toogoodtogo.dk

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

Et år efter lanceringen: ‘Ofte god efter’-initiativet har medført en række lignende tiltag i Europa26.2.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

For præcis et år siden fik Too Good To Go en række danske fødevareproducenter med på at føje ‘ofte god efter’ til ‘bedst før’-datomærkningen for at mindske madspild. Tilføjelsen er siden blevet indført på en lang liste af velkendte produkter, og initiativet har spredt sig til bl.a. Tyskland, Schweiz og Frankrig. Målet er nu at få større fokus på datomærkningerne på EU-niveau.

Lidl og Too Good To Go udvider samarbejdet: 121 Lidl-butikker tager kampen op mod madspild7.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Fra i dag kan madspildsvirksomheden Too Good To Go bryste sig af at have indgået et landsdækkende samarbejde med dagligvarekæden Lidl. Discountkæden bliver den første med et landsdækkende initiativ mod madspild, hvor kunder kan købe poser med overskudsmad til en reduceret pris i samtlige af Lidls 121 butikker i Danmark. Samarbejdet er det største af sin slags i Too Good To Go’s levetid i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum