Verdensmål 12.3 fejres med en række madspildsinitiativer d. 12/3

“Inden 2030 skal det globale madspild på detail- og forbrugerniveau pr. indbygger halveres og fødevaretab i produktions- og forsyningskæder, herunder tab af afgrøder efter høst, skal reduceres.”
Sådan lyder FN’s verdensmål 12.3, som FødevareBanken, Food Nation og Too Good To Go har besluttet at rette fokus mod via en stribe initiativer, der skal bidrage til bekæmpelse af madspild.
Følgende initiativer finder sted i morgen, torsdag d. 12/3:
FødevareBanken afholder temadag om madspild for 6., 7. og 8. klasserne på seks forskellige skoler. FødevareBankens ambassadører, madskribent Helle Brønnum Carlsen og kok Thomas Herman, guider eleverne gennem blandt andet infofilm, madspilds-quiz og klimavenlige kokkerier, som munder ud i lækre sandwiches og frittata. Derudover vil der være smagsprøver på produkter, der er ”gået over tid”, men som stadig er gode.
De deltagende klasser kommer fra skoler, som allerede samarbejder med FødevareBanken i og med, at de modtager overskudsmad til lokale ”morgenmadsklubber”. Temadagen har til formål gøre eleverne mere bevidste om madspild og klima.
Too Good To Go lancerer et madkundskabsforløb til landets 5. klasser i samarbejde med forlaget Gyldendal. Samarbejdet er det tredje af sin slags og har denne gang fokus på fødevarekæden. De seneste forløb har handlet om henholdsvis madspild i hjemmet og datomærkning.
I Fødevarekædeforløbet lærer eleverne om de fem led, som fødevarer er igennem fra produktion til husholdning. De lærer også om, hvordan maden produceres, hvor meget der spildes i de forskellige led, og hvordan produktion og spild har en indvirkning på klimaet.
Alle tre forløb har til hensigt at give eleverne teoretisk viden om madspild, mens de samtidig får mulighed for at arbejde med opskrifter og opgaver, der også er madspildsrelaterede.
Food Nation har som brandingkonsortium for den danske fødevareklynge udarbejdet en case-samling med talrige succesfulde cases inden for fødevaretab og madspild fra hele værdikæden. Samlingen skal inspirere internationale indkøbere og professionelle interessenter til at vende blikket mod relevante danske samarbejdspartnere indenfor fødevaretab og madspild. Case-samlingen lanceres i forbindelse med en målrettet oplysningskampagne om forretningsmulighederne ved delmål 12.3 på en række danske ambassader rundt om i verden og via en større kommunikationsindsats på sociale medier.
For yderligere information:
Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig, Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk
Jeanette Koustrup Duus, projektchef, FødevareBanken, tlf. 60 11 16 45, jkd@foedevarebanken.dk
Maria Dyrby Nielsen, Project Manager, Food Nation, tlf. 23 99 80 29, mdyn@foodnationdenmark.dk
Nøgleord
Kontakter
Tanja Møller AndersenPR Manager
Tlf:81773718presse@toogoodtogo.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Too Good To Go ApS
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Too Good To Go indgår samarbejde med Vuffeli og lancerer lykkepakker med hundefoder8.5.2025 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der bor over 800.000 hunde i de danske hjem, og deres foder fylder både i budgettet og i klimaregnskabet. Nu indgår madspildsvirksomheden Too Good To Go et samarbejde med den danske hundefoderproducent Vuffeli, der skal sikre, at overskudsfoder til hunde ender i hundeskålen, i stedet for skraldespanden.
Too Good To Go opfordrer til højere ambitioner i EU's nye madspildsmål24.2.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I onsdags vedtog EU for første gang juridisk bindende mål for nedbringelse af madspild som en del af affaldsrammedirektivet. Det er et vigtigt skridt, men ambitionerne skal være højere, ifølge Too Good To Go.
Ny juletradition skal mindske madspild: Too Good To Go lancerer ‘Spis Op Dag’ den 27. december19.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 27. december introducerer Too Good To Go initiativet ‘Spis Op Dag’ – en dag dedikeret til at mindske madspild og opfordre danskerne til at genbruge resterne fra julens store måltider.
10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.
Kan man klare en uge uden at smide mad ud? Too Good To Go dedikerer en hel uge til at ændre danskernes madspildsvaner20.9.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Too Good To Go inviterer danskerne til at deltage i Uge Uden Madspild, der lanceres den 23. september. Initiativet, som rulles ud i ni lande, har til formål at skabe konkrete forandringer i vores daglige vaner og give deltagerne de nødvendige redskaber til at reducere madspild.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum