Verdensklasse-atletik på Østerbro Stadion

Rekorderne faldt på stribe til Copenhagen Athletics Games på Østerbro Stadion onsdag, hvor et begejstret publikum kunne se atleterne levere atletik i absolut verdensklasse.

Der var masser af atletik fra øverste hylde, da dygtige atleter fra hele verden satte hinanden stævne til Copenhagen Athletics Games på Østerbro Stadion onsdag. Og i løbet af aftenen kunne de mange tilskuere ikke bare nyde den dejlige sommersol, men også en stribe nye stadionrekorder.

Allerede i første heat af kvindernes 100m hæk satte Michelle Harison fra Canada satte ny stadionrekord med 12.86s. Den gamle rekord har ellers stået siden 1980 - altså 43 år. Så lang tid fik den nye dog ikke lov til at leve. Allerede i heatet efter blev den slået, da den tidligere amerikanske verdensmester og storfavorit, Nia Ali, kom ind på 12.63s. Og i finalen skar Nia Ali endnu en bid af rekorden, da hun vandt i tiden 12.59s.

Utrolig forbedring af skarp rekord
I kvindernes 3000m var forventningerne høje til Sofia Thøgersen. Det pres havde den 17-årige spartaner dog ingen problemer med, og Sofia Thøgersen kom ind på en 4.-plads i tiden 8.53.39. Det var ikke bare personlig rekord, men dansk atletiks største løbenavn det seneste årti, Anna Emilie Møllers 18-års rekord med hele 17 sekunder.

Ved kvindernes længdespring var svenske Maja Åskag flyvende. Den regerende dobbelte U20-europamester (i længde- og trespring) kom til Copenhagen Athletics Games med en personlig rekord på 6,60m fra U20-VM i 2021 – og forlod stævnet med en ny personlig rekord på 6.66m og en førsteplads.

I mændenes 100 m var forventningerne til amerikanske Marvin Bracy-Williams på forhånd store. Og i modvinden vandt han da også løbet i tiden 10.36s – et stykke fra hans års bedste på 9.93s og stadionrekorden på 10.06s. Lidt bedre gik det Bianca Williams fra Storbritannien i kvindernes 100 meter. Bianca satte ny stadionrekord og vandt løbet i tiden 11.32s, hvilket er en forbedring af den tidligere stadionrekord fra sidste år med 0.03 sekunder.

Til kvindernes 800m vandt Katie Snowden i tiden 2:00:43min, mens den danske rekordholder Annemarie Nissen kom ind på en flot 2.-plads i  2:03:07min og bl.a. slog den tidligere europamester, Linsey Sharp.

I hammerkast fik Katrine Koch Jacobsen en flot tredjeplads med et kast på 70,00m - kun 89cm fra vinderen, Katarzyna Furmanek fra Polen. Med det resultat har Katrine Koch Jacobsen ligget stabilt på 70m hele sæsonen igennem til alle stævner.

I år var det desuden første gang, at para-atleter deltog til Copenhagen Athletics Games. Salum Ageze Kashafali fra Norge levede op til favoritrollen og krydsede målstregen efter kun 10.47 sekunder. Kasper Filsø fra Danmark løb over stregen som nummer to og satte sin bedste tid i år på 11.47 sekunder.

De mange rekorder understreger det kvalitetsløft CAG har gennemgået de seneste år og vil kun tiltrække yderligere navne fremover.

Salum Ageze Kashafali tog sig af førstepladsen til 100m for para-atleter i tiden 10.47 sekunder.
Sofia Thøgersen løb i mål i tiden 8.53.39 og forbedrede Anna Emilie Møllers 18-års rekord med 17 sekunder.
Nia Ali skar en bid af stadionrekorden da hun vandt i tiden 12.59. Stadionrekorden blev i øvrigt slået tre gange denne aften på Østerbro Stadion.