Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat.

Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest.

Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit.

”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen.

The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli.

Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent.

Også forbruget af burgere generelt vokser. Det er steget med 46 procent de seneste 10 år.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

Se også Irmas klimaråd på www.irma.dk/klima

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot