Kongernes Samling

Verdens vildeste stel kommer til Koldinghus

”FLORA DANICA – Verdens Vildeste Stel” Ny permanent udstilling på Koldinghus fra 7. oktober 2022
Bogværk og stel. Flora Danica-stellet er uløseligt knyttet til bogværket af samme navn. Fra det omfattende værk, hvori den vilde danske flora blev registeret, beskrevet og aftegnet, blev stellets myriade af vilde dekorationer hentet. Både bogværk og stel var prestigefyldte projekter for den danske enevælde og et ypperligt billede på rigets fremdrift og oplysning. Foto Iben Kaufmann

Æresprotektor for Koldinghus H.K.H. Prinsesse Benedikte åbner udstillingen for særligt inviterede 6. oktober 2022 kl. 11.00. Åbningen kan følges live på Koldinghus Facebook-side. Information om program og akkreditering udsendes senere.

Da H.M. Dronningen i januar blev fejret af sin nærmeste familie i anledningen af Dronningens regeringsjubilæum, blev bordet dækket med verdens bedst bevarede pragtstel: Flora Danica. Det skrøbelige hvide porcelæn fra 1700-tallet er dekoreret med sirlige gengivelser af det danske riges vilde botanik og bliver kun taget i brug ved helt særlige lejligheder i Kongehuset. Den første gang, der blev spist af stellet, var til Christian 7.s fornemme fødselsdagstaffel i 1803.

Nu kommer Flora Danica til Jylland for første gang, hvor det imponerende stel får en fast udstillingsplads i Bibliotekssalen på Koldinghus. Her kan gæsterne opleve den hidtil største præsentation af det historiske stel med mulighed for ikke alene at udforske stellets mange fine detaljer, men også de mange fortællinger, som er knyttet til servicet. Allerede mens stellet blev skabt, svirrede rygterne om formålet med stellet dekoreret med det danske riges vilde planter. En af historierne var, at stellet var tiltænkt den russiske kejserinde Katarina som en diplomatisk gave i en anspændt storpolitisk periode. Men er det nu også hele sandheden?

På alle Flora Danica-stellets mange dele vrimler det med botaniske vidundere – lige fra de mest undseelige alger fra norske klipper over giftige svampe i danske skove til lange græsser fra holstenske heder. Porcelænsmalerne har måttet udvise stor omhu og opfindsomhed for at kunne gengive græs, svampe og mosser på stellets krumme og kurvede flader. Stellet skal dog ikke alene ses som en enorm kunstnerisk bedrift, men i lige så høj grad som et reklamestunt for bogværket og den nystartede danske porcelænsfabrik. Og så skal stellet ikke mindst ses som et prægtigt afsæt for det kongelige taffel, som tilfældet også var ved Dronningens fejring i januar i år.

• Vi er meget stolte over at kunne vise det enestående historiske og kongelige stel, Flora Danica, frem på Koldinghus. Publikum har hidtil kun kunnet opleve en brøkdel af servicet og historien bag, da en del af stellet har været udstillet på Rosenborg Slot og en anden del er blevet opbevaret på magasin. Med den smukke Bibliotekssal på Koldinghus som ramme er det nu muligt at præsentere det imponerende stel i en voluminøs, sansemættet og intens udstilling, der er det fornemme stel værdigt. En passende ramme for et stel, som på linje med regalierne, kronjuvelerne og sølvløverne er en umistelig del af vores levende kulturarv. Et nyt skatkammer på Koldinghus bliver med udstillingen af Flora Danica en realitet, siger Thomas Thulstrup, museumsdirektør i Kongernes Samling.

Læs mere her og download fotos i høj opløsning her: https://www.kongernessamling.dk/koldinghus/presseside-flora-danica/

Billeder

Information om Kongernes Samling

Kongernes Samling
Øster Voldgade 4A

3315 3286https://www.kongernessamling.dk/

Kongernes Samling er organisationen bag Rosenborg Slot, Amalienborgmuseet og Koldinghus. Vi formidler monarkiets historie på vores tre slotte gennem udstillinger, events og vores enestående samling af malerier, møbler, klædedragter, kroner, kronjuveler og andre kulturskatte, som har tilknytning til den danske kongefamilie fra Christian 4.s regeringstid til i dag.

Følg pressemeddelelser fra Kongernes Samling

Flere pressemeddelelser fra Kongernes Samling

400 år gammel dansk tradition kommer til live i påsken på Koldinghus15.3.2024 14:12:09 CET | Pressemeddelelse

I påskeferien fra 23. marts til 1. april sætter Koldinghus fokus på kongelige historier og påsketraditioner. Slottet inviterer bl.a. på kongelig æggejagt, hvor man kan lære mere om kongelige personer. Besøgende kan også prøve kræfter med en 400 år gammel tradition, bindebrevet, der var forløberen for gækkebreve, som vi kender i dag. Og traditionen tro er springvandet i Slotsgården pyntet med blomster og grønt.