Verdens største varehuskæder vokser trods økonomisk afmatning

Den globale detailhandel kæmper for at sætte gang i forbruget

København, 20. januar 2017

Selv om den globale økonomi er præget af usikkerhed og tilbageholdenhed, skal verdens 7,5 milliarder forbrugere fortsat have tøj på kroppen og mad på bordet. Det viser Deloittes årlige analyse af de 250 største varehuskæder i verden. Ifølge de seneste regnskaber solgte de tilsammen varer for 4.310 mia. dollars, hvilket er en vækst på 5,2 pct. Men antiglobalisering og politisk tumult sætter giganterne under pres.

- Listen over verdens største varehuskæder, der fra dansk side inkluderer Dansk Supermarked og Coop, viser med tydelighed en branche, der til stadighed er presset af svage stigninger i forbruget. Det går heldigvis ikke tilbage, men det går fremad i et moderat tempo. Det er en tendens, der ventes at fortsætte gennem 2017, siger partner i Deloitte, Jesper Svend Povlsen.

Særligt er protektionisme og anti-globalisering med til at sætte de internationale varehuskæder under pres, mener Jesper Svend Povlsen:

- De største varehuskæder har typisk en global leverancemodel, hvor de både køber og sælger i store dele af verden. Derfor har det en kæmpe betydning, når frihandelsaftaler pludselig vakler, eller de enkelte lande begynder at indføre protektionistiske foranstaltninger. Det er en helt ny situation, som skaber usikkerhed gennem hele værdikæden.

På trods af svære forhold er der dog stadig virksomheder, der har formået at øge deres salg betragteligt.

- Blandt de kendte virksomheder, som har skabt vækst, finder vi Amazon, Apple og Nike, alle fra USA. I luksussegmentet er det varemærker som Hermès og Louis Vuitton, der kan bryste sig af to-cifrede vækstrater. Så det er absolut stadig muligt at trække kunderne til, siger Jesper Svend Povlsen.

Samtidig forsøger mange virksomheder med helt nye forretningsmodeller for at give konkurrenterne baghjul.

- I dag kan man sælge varer på mange kanaler, fra traditionelt butikssalg til onlinesalg, flash-udsalg, pop-op-butikker, abonnementsordninger eller events, der er drevet af de sociale medier. Mulighederne er mange, og branchen har generelt stort mod på at teste nye koncepter. Det er uden tvivl vejen frem, hvis man vil tiltrække den nye generation, siger Jesper Svend Povlsen.

Verdens tre største varehuskæder er igen i år Wal-Mart, Costco og Kroger fra USA. Tilsammen sælger de varer for mere end 700 mia. dollars om året.

Om undersøgelsen:

Deloittes ”Global Powers of Retailing” kortlægger hvert år de 250 største varehuskæder i verden.

jepovlsen@deloitte.dk

Jesper Svend Povlsen

Jesper Svend Povlsen er partner i Deloitte og ekspert i consumer business og detailhandel.