Verdens største hurtigfærge er ankommet til Bornholm

Verdens største hurtigfærge, Express 5, har søndag eftermiddag den 16. april taget plads ved kajen i den nye hjemhavn i Rønne på Bornholm. Her skal hurtigfærgen sejle bornholmere og turister på ruten mellem Rønne og Ystad.
Bornholmere strømmede til havnen i Rønne, da verdens største hurtigfærge søndag eftermiddag ankom til Bornholm

Express 5 er målt på biler og passagerer verdens største hurtigfærge. Og efter en 26 dage og 19.000 kilometer lang hjemtur fra værftet i Filippinerne kunne den søndag eftermiddag for første gang sejle ind gennem molehovederne ved Rønne Havn og lægge til på Bornholm.

Færgen er 115 meter lang og 30,5 meter bred. Den kan tage 1610 passagerer og 451 biler, som de fire store waterjet-motorer med tilsammen mere end 53.000 hestekræfter kan skyde afsted med 75 kilometer i timen.

Færgen er bygget i Filippinerne hos det australske hurtigfærgeværft, Austal.

Færgeruterne til og fra Bornholm er samfundsbegrundede, og der var derfor i samarbejde med Transportministeriet, at Molslinjen i 2019 kunne fortælle, at der var lagt en ordre på verdens største hurtigfærge. Et udbud i 2016 sænkede billetpriserne på Bornholm til mere end det halve af, hvad turen før havde kostet – og det øgede trafikken til Bornholm dramatisk fra 2018, hvor Molslinjen overtog færgebetjeningen.

”Express 5 kommer med stor ekstra kapacitet og alt hvad en moderne hurtigfærge kan byde på i form af komfort. Vi er meget begejstrede for at se vores nye færge i sine nye omgivelser, og vi er overbeviste om, at trafikken til Bornholm kan udvikles endnu mere”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Express 5 skal nu synes og godkendes til sejlads i Danmark og Sverige i de kommende dage, hvor også de sidste ting i færgens passagerområder skal gøres færdig. Express 5 sejler sin første tur fra Rønne lørdag den 29. april klokken 06.30.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk