Verdens mest beundrede mennesker i 2021

Obama-paret er verdens mest beundrede mann og kvinne. Kong Harald V er Norges mest beundrede mann og Michelle Obama topper listen som Norges mest beundrede kvinne.

Barack Obama beholder posisjonen som verdens mest beundrede mann etter at han i fjor vippet Bill Gates av tronen. Bill Gates holdt på førsteplassen fra 2014 -2019.

Michelle Obama topper listen som verdens mest beundrede kvinne for tredje år på rad.

Faktisk er topp-3 for hvert kjønn uendret siden i fjor, ettersom forretningsmannen og filantropen Bill Gates fortsatt er nummer to blant mennene fulgt av den kinesiske statsministeren Xi Jinping. Skuespilleren og humanisten Angelina Jolie er fortsatt verdens mest beundrede kvinne, og den britiske monarken dronning Elizabeth II inntar tredjeplassen.

Undersøkelsen er basert på intervju med mer enn 42 000 mennesker i 38 markeder.

Den pakistanske menneskerettighetsforkjemperen Malala Yousafzai og den indiske skuespilleren Priyanka Chopra er årets kvinnelige stjerneskudd. Begge har klatret mer enn fem plasser oppover til henholdsvis 9. og 10. plass.

Blant mennene er den argentinske fotballspilleren Lionel Messi årets komet, hvor han har klatret fire plasser fra 11. til 7. – hans beste plassering til nå. På tross av denne rekordplasseringen og hans siste seier i Ballon d'Or, ligger Messi fortsatt bak den portugisiske rivalen Cristiano Ronaldo på fjerdeplass (også Ronaldos beste plassering til nå).

Skuespillere og entertainere er mer fremtredende på kvinnelisten, der 10 av de mest beundrede kvinnene er skuespillere, sangere eller TV-verter (selv om noen, som Emma Watson og Angelina Jolie, også har gjort seg bemerket for sitt humanitære arbeid). Derimot inneholder listen over de mest beundrede mennene flere personer med en politisk, yrkesmessig eller sportslig bakgrunn.

Nye navn på årets lister inkluderer den amerikanske presidenten Joe Biden og hans visepresident Kamala Harris, den indiske cricketspilleren Sachin Tendulkar, den thailandske rapperen Lisa (berømt som medlem av Blackpink) og New Zealands statsminister Jacinda Ardern.

Norges mest beundrede mann og kvinne

Den mest beundrede mannen i Norge er Kong Harald V, mens Barack Obama inntar andreplassen og ny på listen, assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad tar tredjeplassen.

Jens Stoltenberg inntar fjerdeplassen foran Elon Musk.

Michelle Obama topper i år igjen listen som Norges mest beundrede kvinne foran Dronning Sonja på andreplass og Angela Merkel på tredjeplass.

Erna Solberg er Norges fjerde mest beundrede kvinne og Gro Harlem Brundtland den femte.

Fra januar til mars samlet YouGov inn åpne nomineringer fra paneldeltakere i 38 land ved ganske enkelt å spørre dem: «Hvis du tenker på nålevende personer i verden i dag, hvilken person [mann eller kvinne] beundrer du da mest?» Disse nomineringene ble deretter brukt til å utarbeide en liste over de 20 mennene og 20 kvinnene som fikk flest nomineringer, og som ble nominert i minst fire land. Ytterligere 5-10 populære lokale personligheter ble lagt inn på listen i de forskjellige landene.

I den delen av undersøkelsen som er utført fra mai til september, brukte vi deretter listen til å undersøke hvert av de 38 landene ved å stille to spørsmål: «Hvem beundrer du svært mye?», der respondentene kunne velge mellom mange forskjellige personligheter basert på den utarbeidede listen, og «Hvem beundrer du MEST?», der de bare kunne velge én. Disse to tallene ble lagt sammen til en prosentdel som angir graden av beundring, som er vist til høyre for hvert navn i grafikken ovenfor og i den nedenstående tabellen, som viser de totale resultatene for hvert land, inkludert lokale berømtheter og offentlige personer:

Ved å stille respondentene to spørsmål kan vi både se bredden (dvs. global utbredelse) og intensiteten i støtten for en person.Alt i alt gjennomførte vi undersøkelser i land som til sammen omfatter mer enn 70 % av verdens befolkning. Noen deler av verden er imidlertid bedre representert enn andre, så vi vektet den virkningen som noen land har på de endelige tallene mer, og vektet andre mindre, slik at de globale tallene mer presist avspeiler de overordnede holdningene i verden.

Alle undersøkelsene ble foretatt på nettet, og i mange av landene har internett så begrenset utbredelse at man kan si at eksemplene bare representerer den delen av befolkningen som er på nett. Land og områder der dette gjelder, er Egypt, Indonesia, Malaysia, Pakistan, Filippinene og Sør-Afrika.

Om YouGov

YouGov er et internasjonalt markedsundersøkelses- og dataanalysenettverk. Oppdraget vårt er å levere en kontinuerlig strøm av nøyaktige data om forbrukeres holdning over hele verden, slik at organisasjoner og virksomheter kan bli enda bedre til å betjene de samfunnene som opprettholder dem.

De 17 millionene registrerte medlemmene våre utgjør et sterkt engasjert patentpanel, som daglig leverer tusenvis av datapunkter om forbrukernes meninger, holdninger og atferd. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår ekspertise innen markedsundersøkelser for å få innsikt som kan danne grunnlag for intelligente beslutninger og informerte samtaler.

Med avdelinger i Storbritannia, Nord-Amerika, kontinentaleuropa, Norden, Midtøsten, India og Stillehavsasia har YouGov et av verdens største forskningsnettverk.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Du finner mer informasjon ved å besøke yougov.com.