Verdens første svanemærkede makeup

Så skete det endelig. Det, som mange danske kvinder i årevis har ventet på. Og efterspurgt. Men som ingen producenter hidtil har kunnet eller villet levere. Det nye danske brand Miild lancerer i dag verdens første svanemærkede makeup.

Den svanemærkede makeup fra Miild omfatter blush, bronzer, concealer, øjenskygge- og øjenbrynskit, highlight og pudder.

Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har gennemført for Miljømærkning Danmark i januar 2017, ønsker næsten hver tredje dansker flere miljømærkede makeup-produkter. Hidtil har der slet ikke været et udvalg, men med licensen til Miild er der nu mere end 15 produkter at vælge imellem.

- Det er en glædelig nyhed, at udvalget af miljømærkede produkter nu også inkluderer svanemærket makeup. For det er et af de produktområder, hvor vi har oplevet rigtig stor efterspørgsel fra forbrugere, der gerne vil have samme tryghed, når de køber makeup, som når de køber andre plejeprodukter, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Navnet på verdens første svanemærkede makeup er Miild. Bag brandet står to danske makeupartister, som begge har oplevet allergi ved at bruge makeup:

- Da min allergi blev forværret, og Tine havde udviklet allergi i sådan en grad, at hendes læge anbefalede hende ikke at gå med makeup mere, vidste vi, at vi måtte gøre noget. Vi undersøgte markedet grundigt, men der var ikke noget makeup, vi kunne bruge eller stå inde for. Derfor besluttede vi os for at udvikle vores eget makeup, fortæller Tanja Gregersen, som er den ene af stifterne bag det nye brand Miild.

Den første svanemærkede kollektion fra Miild er på 18 produkter fordelt på 6 kategorier, bl.a. pudder, øjenskygge og concealer. Fælles for alle produkterne er en høj kvalitet – og få og rene ingredienser. Den første kollektion bærer præg af multifunktionelle produkter og en naturlig farvepalette.

Miild har valgt at gå efter Svanemærket, fordi de gerne vil tage ansvar for vores naturen og de kommende generationer. Og fordi de ønsker at sætte fokus på rene produkter og bæredygtighed indenfor deres branche.

Svanemærket er garantien for, at produkterne lever op til skrappe kemikaliekrav og bl.a. hverken indeholder ingredienser, der er på EU´s liste over stoffer, som er mistænkte for at være hormonforstyrrende, eller konserveringsmidler, der er klassificeret som allergifremkaldende.

- Vores mål var fra start at lave certificeret makeup, fordi vi selv havde svært ved at navigere i beauty junglen, på trods af vi begge er makeupartister. Vi ville skabe gennemsigtighed for forbrugerne, men samtidig bevise for os selv og andre, at det kunne lade sig gøre at udvikle lækkert holdbar makeup, uden skadelig kemi, og det er endelig lykkedes, siger en glad Tine Svendsen, som er den anden af stifterne bag Miild.

Miilds produkter forhandles i bl.a. Matas, Helsam, Naturskøn og på www.miild.dk. De første produkter forventes at være i butikkerne i begyndelsen af maj og kan allerede nu købes via Miilds webshop.

Den nye undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1001 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 16.-23. januar 2017.

SVANEMÆRKETS KRAV TIL MAKEUP:

• Må ikke indeholde parabener og andre ingredienser, der er på EU´s liste over stoffer, som er mistænkte for at være hormonforstyrrende
  • Må ikke indeholde konserveringsmidler, der er klassificeret som allergifremkaldende
  • Skrappe krav til parfume og til metaller i farvestoffer, fx bly, kviksølv og nikkel
  • Skrappe krav til de kemiske stoffers miljømæssige egenskaber, dvs. krav i forhold til nedbrydelighed, bioakkumulerbarhed og giftighed over for vandlevende organismer
  • Skrappe krav til emballagen, fx skal mængden af metal begrænses.

Svanemærket er Nordens officielle miljømærke. Mærket gør det enkelt for dig at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og findes i Danmark på mere end 11.000 produkter og serviceydelser.

Miild: Tanja Gregersen, tlf. 28 56 25 97 / tg@miild.dk og Tine Svendsen tlf. 26 82 63 03 / ts@miild.dk

Miljømærkning Danmark: Lisbeth Engel Hansen, kriterieudviklingschef, tlf.: 72 41 48 27 / leh@ecolabel.dk

Tine Svendsen (tv) og Tanja Gregersen (th) er begge makeupartister og står bag det nye brand Miild.
Et af de nye svanemærkede produkter fra Miild er øjenskygge- og øjenbrynskit.