Blue Ocean Robotics

Verdens første mobile løfterobot kan både genoptræne og forflytte patienter

Det danske servicerobotfirma PTR Robots har nu verdenspremiere på en robot, der både kan mobilisere og forflytte borgere, mens arbejdsmiljøet også får et løft. Opfindelsen er udviklet i tæt samarbejde med fagfolk på et hospital og et plejehjem. Den brugervenlige robot frigør tid til omsorg og pleje i en travl sektor, fordi medarbejderne bedre kan håndtere forflytninger og gangtræning af beboerne alene uden at være afhængig af en ekstra kollega.
PTR Robots er udviklet og afprøvet i tæt samarbejde med Sjællands Universitetshospital samt Vonsildhave Plejecenter, drevet af plejekoncernen Attendo. ”Afprøvningen af PTR Robots har virkelig gjort indtryk. Vi kan se spændende perspektiver i den måde, vi kan hjælpe beboerne med pleje og rehabilitering, men også interessante perspektiver i forhold til at styrke arbejdsmiljøet,” siger Søren Andersen, direktør i Attendo.

Nu er personliften blevet mobil og intelligent. PTR Robots har udviklet verdens første robotløsning, der fleksibelt kan køre rundt på institutioner i sundheds- og plejesektoren. Mens den hjælper borgere med funktionsnedsættelse med forflytning og rehabilitering, aflaster den personalet i fysisk belastende og mandskabskrævende arbejdsopgaver. Ifølge WHO udgør løfteskader ⅓ af alle arbejdsskader blandt sygeplejersker. Brugen af PTR robotten kan også reducere smitterisiko, fordi der kun behøver at være én medarbejder til stede.

I hver 4. seng på et typisk hospital er patienten ikke selvhjulpen, og vil derfor have brug for hjælp fra personalet til både forflytninger og rehabilitering. På plejehjem er behovet for personløft og genoptræning endnu mere udtalt.

Robotliften fra PTR Robots er designet, så den let kan ”skrumpes” til en størrelse, hvor den let kan passere i en almindelig døråbning. Robotten overtrumfer dermed de traditionelle stationære loftlifte i fleksibilitet. Den får stor ros for brugervenligheden i den daglige brug, ligesom det er tilfældet med producenten Blue Ocean Robotics’ øvrige servicerobotter til desinfektion og telepresence.

”Mange plejecentre, hospitaler og institutioner har vist stor interesse for vores forflytningsrobot. Hvis en ældre borger har brækket hoften, kan robotten lige efter operationen, hjælpe borgeren med at komme op at stå. Robotten følger også med, når de første skridt efter operationen skal tages," siger CEO i PTR Robots, Lone Jager Lindquist.

Større værdighed, frihed og effektivitet

“Når vi foretager store investeringer i nyt hospitalsbyggeri, er det vigtigt med en innovativ tilgang til løfteteknologi for at skabe en fleksibel levering af sundhedsydelser. Vi skal som hospital være i stand til at løfte og flytte patienter i alle rum og områder på hospitalet for at sikre  en effektiv ressourceudnyttelse. Derfor gav det god mening for os at være med som sparringspartner i udviklingen af PTR Robots,” siger Helle Gaub.

Der er et utal af situationer i hverdagen i sundheds- og plejesektoren, hvor der sker forflytninger: Fra seng til kørestol, fra kørestol til toilet eller badestol og i mere akutte situationer ved faldulykker eller fra en ambulancebåre til hospitalsseng. Lige så vigtig er robottens genoptræningsfunktioner, der kan hjælpe et menneske til større selvhjulpenhed i hverdagen. Det kan blandt andet være gangtræning efter en hjerneblødning, hvor robotten kan indstilles til at bære mere eller mindre af kropsvægten.

På Vonsildhave Plejecenter ser ledelsen et stort potentiale i PTR Robots:

”Robotten er med til at give værdighed til borgerne, simpelthen fordi man kan lave mange flere forflytninger med større fleksibilitet, Jeg er særligt glad for den rehabiliterende funktion, da det giver beboerne ekstrem stor frihed. De kan træne i egne omgivelser med deres vante personale og de andre beboere, så det er i det miljø, de er vant til at bo og leve i. Samtidig har den styrkede mobilitet en kæmpe værdi for beboernes trivsel og livskvalitet,” konstaterer virksomhedschef Ditte Korsager fra Vonsildhave Plejecenter.

Servicerobotudvikling med synergi

PTR Robots er et datterselskab af  Blue Ocean Robotics, der allerede har revolutioneret markedet for servicerobotter via datterselskaber som UVD Robots og GoBe Robots. Selskabernes desinfektionsrobotter og telepresencerobotter har i høj grad vist deres berettigelse. Coronapandemien har kun forstærket interessen for de nye muligheder, teknologierne skaber både i sundhedssektoren og i mange andre sektorer, der også ønsker at sikre rene omgivelser og overvinde lange afstande og lukkede grænser.

“Vi har med PTR Robots skabt en helt ny produktkategori inden for patientforflytning og rehabilitering, på samme måde som vi blandt andet har gjort med UV desinfektion i vores datterselskab UVD Robots,” siger Claus Risager, CEO i Blue Ocean Robotics og nu også formand for bestyrelsen i PTR Robots.

UVD Robotterne desinficerer nu hospitaler, hoteller, fødevarevirksomheder, renrum i pharma industrien, lufthavne, togstationer, børnehaver og meget mere i hele verden

”Med vores nyskabende servicerobotter adresserer vi mange af verdens helt centrale udfordringer. I Blue Ocean Robotics har vi opbygget en dyb domæneviden om servicerobotter, og vi er stolte af at konstatere, at vores løsninger i dag er blevet en naturlig del af opgaveløsningen i hverdagen på arbejdspladser i mere end 60 lande,” siger Claus Risager, CEO i Blue Ocean Robotics.

Merima Cikotic, Head of PR & Marketing, Blue Ocean Robotics Group
+45 71995606, mc@blue-ocean-robotics.com

Billeder

Download
Den nye robots genoptræningsfunktioner kan hjælpe et menneske til større selvhjulpenhed i hverdagen. Det kan blandt andet være gangtræning efter en hjerneblødning, hvor robotten kan indstilles til at bære mere eller mindre af kropsvægten.
Download

“Når vi foretager store investeringer i nyt hospitalsbyggeri, er det vigtigt med en innovativ tilgang til løfteteknologi for at skabe en fleksibel levering af sundhedsydelser. Vi skal som hospital være i stand til at løfte og flytte patienter i alle rum og områder på hospitalet for at sikre  en effektiv ressourceudnyttelse. Derfor gav det god mening for os at være med som sparringspartner i udviklingen af PTR Robots,” siger Helle Gaub.
På det nye Universitetshospital i Køge forudser vicedirektør Helle Gaub, at flere patienter i fremtiden vil være afhængige af hjælp: “Når vi foretager store investeringer i nyt hospitalsbyggeri, er det vigtigt med en innovativ tilgang til løfteteknologi for at skabe en fleksibel levering af sundhedsydelser. Vi skal som hospital være i stand til at løfte og flytte patienter i alle rum og områder på hospitalet for at sikre en effektiv ressourceudnyttelse. Derfor gav det god mening for os at være med som sparringspartner i udviklingen af PTR Robots,” siger Helle Gaub.
Download
Med mere end 20 års erfaring med medico-branchen, eksport, vækst og ledelse i bagagen er den 50-årige Lone Jager Lindquist netop tiltrådt som CEO i servicerobotvirksomheden PTR Robots, der er en del af koncernen Blue Ocean Robotics. ”Området for servicerobotter rammer en helt afgørende global trend, hvor der bliver flere og flere ældre.

Information om Blue Ocean Robotics

Blue Ocean Robotics
Svendborgvej 226
5260 Odense

Blue Ocean Robotics udvikler, producerer og sælger autonome mobile robotter til professionelt brug i service-applikationer og med fokus på at forbedre produktivitet, kvalitet og arbejdsmiljø; Vi laver robotter til mennesker (Robots for Humans). Størstedelen af robotterne afsættes til healthcare markedet. Porteføljen af robotter omfatter UVD Robots - en autonom UV-C desinfektionsrobot, der reducerer hospitalserhvervede infektioner; GoBe Robots - en telepresencerobot til mobile video-møder, der reducerer rejsetid, -omkostninger og CO2- udledning; og PTR Robots - en forflytnings- og rehabiliteringsrobot, der gør arbejdet lettere for plejepersonale og forbedrer deres arbejdsmiljø.

Følg pressemeddelelser fra Blue Ocean Robotics

Flere pressemeddelelser fra Blue Ocean Robotics

Danske Blue Ocean Robotics udnævnt som verdens modigste robotvirksomhed11.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I en international kåring ved det prestigefulde BOLD AWARDS i Venedig vandt den danske udvikler af servicerobotter Blue Ocean Robotics i kategorien robotvirksomheder. I alt 500 firmaer dystede om statuetter i 20 kategorier. De nominerede blev evalueret ud fra følgende kriterier: Impact, skalerbarhed, gennemsigtighed, men også på kriteriet kaldet H-faktoren for Human & Social, hvor den danske vinder fik topkarakterer for sine brugervenlige servicerobotter. Baggrunden er, at Blue Ocean Robotics udvikler sine robotter i samspil med brugerne, så teknologien tager afsæt i deres hverdag på arbejdspladsen, og hjælper med desinfektion, rehabilitering og telepresence.

Ny topledelse hos frontløber på servicerobotter Blue Ocean Robotics1.3.2022 14:00:56 CET | Pressemeddelelse

En solid vækst stiller stadig stigende krav til direktionen hos en af sværvægterne i Europas robotindustri. Derfor forstærker Blue Ocean Robotics nu sin ledelse med to erfarne profiler. Selskabets nye CEO Janus Doré Pagh har en solid baggrund inden for industri og service. Den hidtidige frontfigur i robotfirmaet, Claus Risager, indtager en længe ønsket nyoprettet rolle som Chief Strategy Officer (CSO). Herudover tiltræder som ny CFO: Carsten Gram Andersen.

Blue Ocean Robotics er i slutspurten til kåring af Årets Robotvirksomhed 202210.2.2022 10:45:26 CET | Pressemeddelelse

Overordentlig mange har nomineret Blue Ocean Robotics som en overbevisende kandidat til at løbe af med sejren i kåringen af Årets Robotvirksomhed 2022. I dag starter afstemningen om, hvilken af de 3 finalister, der får en statuette, når Odense Robotics afslører vinderen 23. marts i år. Blue Ocean Robotics har som international frontløber inden for servicerobotter, leveret på alle kåringens parametre: Ektraordinær vækst, stort engagement i robotklyngen og strategisk lederskab.

Giganten Ecolab vælger danske UVD Robots til infektionsforebyggelse på hospitaler globalt25.1.2022 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Mens nye varianter af coronavirus forsætter med at mutere og spredes, forudses det, at væksten i infektionsforebyggende løsninger ved hjælp af UV-C-lys når 124 miliarder kroner i 2030 med en årlig vækstrate på 59,7% fra 2021 til 2030. Det, der skaber yderligere efterspørgsel, er stigningen i hospitalserhvervede infektioner (HAI), der globalt forårsager stadigt flere dødsfald, også som følge af banale infektioner, på grund af stigningen i antibiotikaresistens. Det menes, at mindst 20 % af HAI kan undgås ved hjælp af bedre metoder til infektionsforebyggelse i sundhedsvæsenet.