Drugstars 2

Verdens Diabetesdag: Tilfredshed med diabetesmedicin er ikke nødvendigvis det samme som god kontrol med sygdommen. Det viser ny undersøgelse med 4.342 diabetespatienter

Hele 89 % af ​​de mennesker, der lider af diabetes, er tilfredse med deres nuværende behandling. Alligevel er der stadig 38 % af patienterne, som angiver, at deres langtidsblodsukker er for højt eller lavt, og hos 54 % fluktuerer deres langtidsblodsukker ofte.

På Verdens Diabetesdag, er det samtidig vigtigt at have øje for at hele 40 % af patienterne føler, at deres livskvalitet er negativt påvirket af sygdommen. Det viser indsigter fra DrugsDisclosed.com, der har gennemført en stor såkaldt - Real World Evidence - undersøgelse med 4.342 respondenter via DrugStars app’en.

Fakta:

- 89 % af diabetespatienterne er i det store hele tilfredse med deres behandling

- 38 % af diabetespatienterne angiver, at deres langtidsblodsukker er for højt

- 40 % af diabetespatienterne siger, at deres tilstand påvirker deres livskvalitet negativt

- 46 % af diabetespatienterne forsømmer bevidst deres helbred i en eller anden udstrækning, da de ønsker at undgå konstante påmindelser om, at de lider af diabetes

De nye lægemidler er måske løsningen

En af årsagerne til at nogle patienter til trods for tilfredshed med den medicinske behandling alligevel ikke er velbehandlede, skal måske findes i, at 46 % af respondenterne i nogen udstrækning bevidst forsømmer at varetage den bedste pleje af deres helbred, da de ønsker at undgå konstante påmindelser om deres sygdom.

DrugsDisclosed.com dykkede dybere ned i indsigterne og så på den medicin, som patienterne tager. Websiden indeholder medicinoplevelser og -holdninger til specifikke lægemidler, og har i skrivende stund 399.084 patientvurderinger af medicin. Medicinvurderingerne forholder sig til virkningen, brugervenlig information, tillid, nødvendighed og generel tilfredshed med medicinen. DrugsDisclosed.com indeholder i alt 20.606 patientvurderinger af medicin til behandling af diabetes, og dykker man ned i disse indsigter, tegner der sig et tydeligt mønster. Specielt inden for diabetes type 2 vurderer patienterne de nye typer af lægemidler bl.a. GLP-1 bedre end de ældre lægemidler som f.eks. metformin. Til trods for patienternes selvrapporterede tilfredshed med behandlingen kunne dette måske være en indikator for, at der kan opnås endnu bedre sygdomskontrol, såfremt flere anvender de nye former for diabetesmedicin, da der er en direkte korrelation mellem patient vurderingerne og efterlevelse af behandling (compliance).

”Verdens Diabetesdag giver os chancen for at øge opmærksomheden omkring denne sygdom, der rammer hundreder af millioner globalt. Vi har afdækket problemer, som disse patienter står over for, og identificeret områder, der skal løses. Ved at lytte til disse patienter og deres daglige oplevelser med deres medicin kan såvel sundhedsvæsnet som de farmaceutiske virksomheder derefter tilbyde de nødvendige forbedringer, der skal til for at forbedre behandlingerne og i sidste ende livskvaliteten for disse mennesker", siger DrugsDisclosed.com grundlægger og tidligere professor i socialfarmaci ved Københavns Universitet, Claus Møldrup.

SLUTTER

DrugsDisclosed.com's (Patient Reported Outcome Measures) PROM-forskning består af 4.342 patienter, der lider af type 1, type ½ og type 2-diabetes fra Storbritannien, Irland og Skandinavien.

Og spørgeskemaet om medicinoplevelse og holdning om patienternes opfattelse af deres diabetesmedicin omfattede 20606 medicinsk gennemgang.

Type 1 https://www.drugsdiscovered.com/mea-index/diabetes-type-1

Type 2 https://www.drugsdiscovered.com/mea-index/diabetes-type-2

DrugsDisclosed.coms MEA-indeks dækker medicinsk indsigt for 37 forskellige sygdomme og er baseret på i alt mere end 399.000 medicinbedømmelser direkte fra patienter, der er i aktiv behandling med præparaterne, og som lever i Storbritannien, Irland, Skandinavien og USA.

Claus MøldrupCEO

Former professor at the University of Copenhagen in modern medicine.
Former visiting professor at INSEAD in medical marketing.
Former Big Pharma management executive and commercial director.
Currently founder and CEO of DrugStars

Tlf:+4526285636cm@DrugStars.com

Information om Drugstars 2

Drugstars 2
Emdrupvej 28a
2100 Copenhagen

Tilgængelig for Interview:

Claus Møldrup, grundlægger af DrugStars: 26285636

Om DrugStars

DrugStars-økosystemet omfatter:

• DrugStars.com videnskabelig valideret medicin-app
  • DrugsDiscovered.com betalings platform for medicinalindustrien
  • DrugsDisclosed.com gratis platform for patienter og patientforeninger.

DrugsDisclosed.com er en gratis service hvor patienter og patientforeninger kan få adgang til over 55 millioner datapunkter. DrugsDisclosed.com indeholder indsigter fra over 490.000 globale brugere af DrugStars medicin-app, der blev lanceret i 2017. Disse indsigter gøres tilgængelig i aggregeret og anonymiseret form til gavn for patienter og patientforeninger. Hele processen lever op til GDPR reglerne og alle personlige oplysninger forbliver naturligvis private.

DrugStars har forpligtet sig til at styrke forholdene for patienter gennem patientforeninger. Virksomheden donerer derfor 20% af sine indtægter til over 240 globale patientorganisationer, heraf 61 i Danmark, ved at give brugerne mulighed for at optjene stjerner, som så doneres til deres foretrukne patient organisation. Hidtil har DrugStars brugere aktiveret donationer for 3.700.000 kr. til patientorganisationer over hele verden.

Følg pressemeddelelser fra Drugstars 2

Flere pressemeddelelser fra Drugstars 2

Danske patienter føler sig ignoreret af medicinalindustrien – det skal ny global ”Trustpilot” for medicin ændre på.4.9.2020 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hovedparten af danske patienter føler ikke, at medicinalindustrien lytter til dem omkring deres medicin, det viser en ny undersøgelse med 2.324 patienter udgivet af DrugsDisclosed.com, en internetside, der i dag lanceres globalt med mere end 55 millioner datapunkter omkring patienters oplevelser med deres medicin. Formålet med tjenesten er at sikre, at patienternes stemme omkring deres medicin bliver indsamlet og hørt af medicinalindustrien og myndighederne, så forhold omkring nuværende og fremtidig medicin kan forbedres til gavn for patienterne såvel som sundhedsøkonomien.