Boghandlerforeningen

Verdens Bogdag fejres med VERDENSBOGUGEN i hele Danmark

169 boghandlere deler gratis bog ud til børn for at sætte fokus på børns læsevaner

23. april er Verdens Bogdag. Det markeres nu i Danmark, hvor alle børn mellem 9 og 12 år kan hente en gratis bog hos én af i alt 169 boghandlere fra mandag den 23. april og ugen ud.

Det er Boghandlerforeningen, der har taget initiativ til, at også Danmark markerer Verdens Bogdag. Det sker for at støtte den brede, nationale indsats for at få børn til at læse mere. Undersøgelser viser, at børn fra ni-årsalderen læser mindre end tidligere.

”Vi vil sætte fokus på den viden og begejstring, som gode bøger giver. Læsning er ikke kun vigtig for børnenes sproglige udvikling og dannelse, men også for, hvordan de klarer sig i uddannelsessystemet, Derfor har vi besluttet at fokusere på børnene og markere Verdens Bogdag hele ugen med aktiviteter og uddeling af gratis eksemplarer af bogen ”A.S.P.E. - Dæmonhuden” siger Bo Dybkær, direktør i Boghandlerforeningen. I løbet af ugen vil der også være aktiviteter for børn hos mange af de 169 boghandlere, der deltager i projektet.

Verdens Bogdag blev indstiftet af UNESCO i 1995 og bygger på en catalansk tradition, hvor dagen fejres ved at forære en blomst og en bog til en, man holder af. Nu fejres bogdagen i mange lande, og 30.000 eksemplarer af ”A.S.P.E. -Dæmonhuden” ligger klar til at blive foræret til Danmarks børn.

Bogen er første bind i en ny, spændende serie skrevet af den populære børnebogsforfatter Mette Finderup, illustreret af Cristian Guldager. ”A.S.P.E. - Dæmonhuden” er gratis i Verdensbogugen, forudsat at det er et barn, der henter den i Boghandelen. ”Dæmonhuden” og bind to, ”Krigerskæbne” kommer først til salg til efteråret og vil til den tid koste 199 kr.

• 169 boghandlere i Danmark er med i Verdensbogugen. Bogen, som uddeles, er produceret i 30.000 eksemplarer og uddeles gratis, så længe lageret rækker. Uddelingen er ikke købsbetinget.
  • Verdensbogugen er arrangeret af Boghandlerforeningen i samarbejde med forfatteren Mette Finderup, illustratoren Christian Guldager, forlaget Alvilda, Clemenstrykkeriet og med logistikfirmaet DBK som hovedsponsor.

For yderligere information:
Bo Dybkær, direktør i Boghandlerforeningen, på 5190 2082 og bo@bogpost.dk.

Hvilke boghandlere deltager? Se det på www.verdensbogugen.dk

Færre og færre børn læser flere gange om ugen
Videokanal

Information om Boghandlerforeningen