Venter du på, at din ejerlejlighed bliver solgt? Udlej den, og tjen penge imens

Har du en lejlighed til salg, skal du lige nu væbne dig med en ekstra portion tålmodighed. Det tager nemlig længere tid at sælge sin ejerlejlighed, end det har gjort længe, viser nye tal. Vil du gerne have noget ud af ventetiden, kan du med fordel overveje at udleje din lejlighed til vinterstudiestart, siger direktør hos BoligPortal.

Det kan være frustrerende at have en lejlighed til salg, uden der sker noget. Derfor kan være værd at udleje den, mens man venter på den rigtige køber – særligt lige nu hvor liggetiden på lejligheder i de fire største danske byer er længere, end den har været i flere år.

Lejerne er der – især i de fire studiebyer

Hvis man oplever, at det er svært at finde en køber til sin lejlighed, kan det være en god ide at leje den ud og tjene penge, indtil et salg bliver aktuelt. Samtidig fremstår boligen beboelig over for potentielle købere. Og lejerne, de er derude:

”Selvom vi er landsdækkende, så er der rigtig mange af vores lejere, der leder efter et sted at bo i de fire studiebyer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, og det går stærkt” siger Anders Hyldborg, administrerende direktør hos Danmarks største lejeboligportal, BoligPortal. ”Vinterstudiestart er lige om hjørnet, og der er altid masser af vores lejere, der mangler tag over hovedet, når de skal starte på nyt studie i det nye år,” siger han.

At lejerne findes derude, er boligøkonom hos Bolighed, Hans Møllnitz Olsen, enig i:

”Ejerlejligheder i København er super nemme at leje ud, så hvis man kan vente et par år med at sælge, bør man overveje at udleje i stedet. Om et par år kan markedet se helt anderledes ud, og man er måske mindre i konkurrence med en masse andre lejligheder på markedet,” siger han.

Man skal dog være opmærksom på at inddrage ejendomsmægleren, man sælger hos, når man udlejer sin lejlighed, samt gardere sig med en lejekontrakt med den midlertidige lejer.

Købere har fået meget mere at vælge imellem

Nye tal viser, at den gennemsnitlige liggetid i oktober måned 2018 ligger på 90 dage for en lejlighed i Aarhus, og for København hedder tallet 72 dage. Det er hhv. to og tre år siden, liggetiden har været på det niveau for ejerlejligheder i de nævnte byer. (Kilde: Markedstal fra Boligsiden)

Det kan der være mange grunde til ifølge Hans Møllnitz Olsen, men det har helt sikkert noget at gøre med et støt stigende udbud:

”Det tager i gennemsnit længere tid at sælge sin lejlighed lige nu, og grunden til det er blandt andet, at udbuddet af lejligheder til salg vokser, og køberne har meget mere at vælge imellem. Faktisk er der nu næsten 40 procent flere lejligheder til salg i København, end der var sidste år på dette tidspunkt,” siger han.

Hos BoligPortal mærker man samme tendens:

”Vi oplever lige nu vækst på alle fronter. Flere og flere ønsker at finde en lejebolig, der kommer flere boliger til fra projekt- og nybyggerier, og så er flere private udlejere begyndt at bruge os, frem for selv at skulle ud og finde en lejer,” siger Anders Hyldborg.

Vil du udleje din lejlighed, mens du har den til salg, kan du hos BoligPortal nemt og gratis udleje din bolig.

”Hvis man har sin lejlighed til salg på et marked, hvor man konkurrerer med rigtigt mange andre lejligheder, for eksempel i de store byer, så er det oplagt at finde en midlertidig lejer på BoligPortal – og udlejer man til vinterstudiestart, hjælper man samtidig en studerende til en god start på det nye studieliv,” siger Anders Hyldborg.

3 gode råd til dig, der vil udleje din lejlighed, mens du venter på det rette salg:

• Få styr på lejekontrakten mellem dig og din midlertidige lejer. På BoligPortal kan du nemt og sikkert udarbejde en lejekontrakt, der lever op til den nyeste lovgivning.

• Du kan lave en tidsbegrænset aftale med gensidig kort opsigelsesvarsel, eksempelvis 1-3 måneder ved salg.

• Husk at gennemgå lejligheden for fejl og mangler, inden lejeren flytter ind. Det er altid en god ide at lave en flytterapport for at undgå uenigheder.