Vent op til 141 dage på en byggetilladelse

I Vallensbæk tager det i gennemsnit fem dage for kommunen at sagsbehandle en byggetilladelse, mens det i Dragør tager 141 dage og i Svendborg 133 dage, viser en ny opgørelse. Papirarbejdet bør som udgangspunkt ikke tage mere end 14 dage, mener Dansk Byggeri, der opfordrer de langsomme kommuner til at rubbe neglene.

Hvis du vil bygge et parcelhus eller en ny kontorbygning i Dragør, så tager det i gennemsnit 141 dage, inden kommunen har sagsbehandlet byggetilladelsen, og håndværkeren kan komme i gang med at støbe fundamentet og lægge de første mursten. Hvis du derimod skal bygge i Vallensbæk, så er papirarbejdet klaret på i gennemsnit fem dage.

En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der er stor forskel på, hvor langt tid det i gennemsnit tager for kommunerne at sagsbehandle en byggetilladelse. Opgørelsen omhandler  simple konstruktioner, enfamilieshuse, industri- og lagerbygninger, etagebyggeri for erhverv og etagebyggeri for boliger.

- I rigtig mange kommuner kræver det en god portion tålmodighed at få grønt lys til at bygge. Det er fuldstændig uforståeligt, hvordan det i gennemsnit kan tage 141 dage at sagsbehandle en byggesag i Dragør, 133 dage i Svendborg og 101 dage i Hvidovre, mens det samme papirarbejde i Vallensbæk kan klares på fem dage, i Syddjurs på 12 dage og i Thisted på 13 dage. Byggeloven er den samme i hele landet, så kommunerne burde kunne klare sagsbehandlingen på nogenlunde samme tid. Forskellen på store og små byggerier eller lokalplaner kan ikke forklare de store forskelle, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle de oplysninger, som de har brug for til sagsbehandlingen.

- Derfor er mangelfulde ansøgninger heller ikke en undskyldning for alt for lange ventetider. Det burde ikke tage mere end 14 dage i gennemsnit at sagsbehandle en byggetilladelse, siger Torben Liborius.

Kun fire kommuner kan sagsbehandle byggetilladelser på i gennemsnit 14 dage eller mindre, og alt for mange kommuner ligger over de frister, der er aftalt mellem regeringen og KL på mellem 40 og 60 dage afhængig af bygningstype.

- Det er nedslående, at kun fire kommuner kan leve op til de 14 dage, og at cirka halvdelen sprænger rammen i servicemålsaftalen mellem regeringen og KL. Servicemålsaftalen er ikke ambitiøs nok. Der er en del kommuner, som bør se på deres arbejdsgange og kort sagt rubbe neglene, siger Torben Liborius.

Den gennemsnitlige ventetid på en byggetilladelse var for alle landets kommuner var i 2017 på 36 dage. I 2018 er ventetiden i gennemsnit steget til 46 dage, viser Dansk Byggeris tal.

Erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri, Torben Liborius, telefon 23 32 34 95
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65