Venstre om skole i Jylland: ”Det må vi se på”

Der er ved at danne sig et politisk flertal for at åbne en fængselsbetjentuddannelse i Jylland. Både DF og Socialdemokratiet er med på ideen. Venstre er heller ikke afvisende.
Ophavsret: Fængselsforbundet

Det er næppe en tilsnigelse at sige, at fængselsbetjentuddannelsen i dag ligger i en afkrog af Danmark. Der er i hvert fald temmelig langt til Birkerød for kvinder og mænd i Thisted med fængselsbetjentdrømme. Særligt, hvis de allerede har etableret familie.

I september foreslog Fængselsforbundet, at Kriminalforsorgen skulle bruge Møgelkær Fængsel som skole og dermed give sig selv mulighed for et større rekrutteringsoplag i Vestdanmark.

Nu støtter både DF og Socialdemokratiet ideen.

”Vi står konkret og mangler 175 fængselsbetjente, og vi har kunnet se på antallet af ansøgere til politibetjentuddannelsen, at det har gjort en markant forskel, at der er kommet en uddannelse i Vestdanmark. Derfor er det afgørende for os, at vi får uddannet nogle flere. De kommende år er der også store årgange, der går på pension, så frafaldet kommer kun til at stige,” siger Socialdemokratiets retsordfører, Trine Bramsen, til JydskeVestkysten.

DF er også positiv overfor forslaget. Retsordfører Peter Kofod Poulsen har spurgt justitsminister Søren Pape Poulsen, om regeringen vil gå videre med det.

Spørgsmålet er nu, hvad regeringen mener om ideen. Fagbladet har spurgt Venstre. Her lover retsordfører Preben Bang Henriksen at overveje muligheden.

”Det må vi se på,” siger han.

Retsordføreren mener dog, at behovet for skolen skal undersøges først:”Jeg vil ikke give tilsagn eller det modsatte, før jeg har set undersøgelser af behov og konsekvenser.”

Direktør ikke afvisende
På Fængselsforbundets hovedbestyrelsesmøde for to uger siden blev Kriminalforsorgens direktør Thorkild Fogde også spurgt til en jysk skole.

Direktøren var ikke afvisende, med udtrykte tvivl om, hvorvidt det er en god investering: "En ny skole i Jylland kan måske styrke rekrutteringen, men vi skal også finde 15 erfarne betjente fra fængslerne i området til at undervise og drive skolen. Om det samlet set er en investering, der vil kunne betale sig, må tiden i givet fald vise."

Fagbladet har forgæves forsøgt at få kommentar fra justitsminister Søren Pape Poulsen.

Ophavsret: Fængselsforbundet