Venner og familie tager slæbet, når vi flytter

Hvem hjalp med sofa, seng og flyttekasser, sidst du flyttede? Hvis du er, som danskere er flest, var det givetvis venner eller familie. Op mod 100.000 danskere skifter adresse i august. Men hvad med forsikringen, når man ikke hyrer et professionelt firma?

Over halvdelen af danskerne sparer flyttefirma og beder familie og venner om hjælp, når de skal flytte. Blandt de 18-39 år får to ud af tre hjælp fra venner og familier. 18 pct. klarer flytningen uden andres hjælp, og 22 pct. anvender et flyttefirma. Det viser en undersøgelse, analyseinstituttet Yougov har foretaget for forsikringsselskabet If.

Nordjyderne trækker mest på venner og familie, svarende til 61 pct. af regionens indbyggere.

Økonomi spiller tilsyneladende ikke den store rolle for flyttevalgene. Blandt husstande med indkomster på over 700.000 kroner er det stadig venner og familie, der i 50 pct. af flytningerne stiller op. 27 pct. af de økonomisk bedst stillede - kun 5 pct. mere end landsgennemsnittet - vælger at lade professionelle flyttefolk klare strabadserne.

Tjek forsikringen inden
Der er imidlertid andet end muskelstyrke, der er vigtigt på flyttedagen. Det er værd at tjekke sin forsikring i god tid, hvis det er venner og familie, der træder til. Frivillige flyttefolk er ansvarsfri, fordi du selv har inviteret dem ind i dit hjem for at hjælpe.

- Hvis venner eller familiemedlemmer taber dit dyre stel eller det nye 55” TV på trappen, så kan de ikke gøres erstatningsansvarlige. Deres personlige ansvarsforsikring, som er del af deres eventuelle indboforsikring, dækker heller ikke skaden, forklarer kommunikationschef hos If, Birgitte Ringbæk.

Det betyder dog ikke, at man behøver at være helt overladt til sig selv.

- Flere forsikringsselskaber tilbyder udvidede indboforsikringer, som også inkluderer flyttedækning. Det betyder, at selvom noget går i stykker under flytning mellem det gamle og nye hjem, så bliver skaderne erstattet. Også hvis en hård opbremsning med flyttebilen ødelægger ting under den private transport, siger Birgitte Ringbæk.

Det gode råd er derfor at tjekke indboforsikringen eller kontakte sit forsikringsselskab inden flytningen og høre, hvordan man er dækket. Og eventuelt opgradere, så også flytning er omfattet.

Indboforsikringen dækker typisk dine ting i op til 3 måneder på begge adresser, fra den dato, hvor du har rådighed over den nye bolig.

Vælger man at få et flyttefirma til at klare flytningen, er det firmaets forsikring, der skal dække, hvis noget går i stykker, mens møbler og indbo er overladt til dem. Ikke alle flyttefirmaer sikrer kunderne på denne måde, så også her er det godt at få dokumentation for forsikring inden.

Undersøgelse: Hvordan klarede du din seneste flytning?

• Fik hjælp af venner og/eller familie: 54%
  • Et flyttefirma sørgede for flytningen: 22%
  • Klarede det selv uden hjælp fra andre: 18%
  • Har ikke prøvet at flytte endnu: 3%
  • Ved ikke: 3%
Kilde: Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for If Skade­forsikring. Der er gennemført 1003 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, fra 25.-27. juni 2019.