Vem vinner VM enligt fotbollsfansen?

En internationell enkät med fotbollsfansen tipsar om förväntningarna inför turneringen – och avslöjar det bästa VM-målet någonsin

VM har sparkats igång och YouGov har genomfört en internationell enkät bland 8 000 fotbollsfans i elva tävlande nationer för att ta reda på vad fansen tycker inför Ryssland 2018.

Tyskland är vinnarfavoriten

Omkring en fjärdedel (24 %) av fotbollsfansen i de elva länderna tror att de regerande mästarna Tyskland kommer att lyfta pokalen i Moskva den 15 juli. Brasilien och Spanien hamnar på en avlägsen andraplats (båda på 14 %), följt av Frankrike (9 %).

... men spanjorerna är helt klart de som är mest optimistiska över sitt eget lags chanser

För att se det här innehållet från d25d2506sfb94s.cloudfront.net måste du ge ditt medgivande sidans topp.När fansen tillfrågas hur långt in i turneringen de tror att landets eget lag kommer är spanjorerna mest optimistiska. Majoriteten (54 %) av de spanska fotbollsfansen tror att deras lag når ändra fram.

Jämförelsevis tror bara en tredjedel av tyskarna (35 %) att Die Mannschaft vinner turneringen, medan en fjärdedel (25 %) av fransmännen tror att Les Bleus hämtar hem titeln.

Bara 7 % av fotbollsfansen i Sverige tror att deras landslag vinner, men 45 % tror däremot att de tar sig till kvartsfinalen eller ännu längre. Den vanligaste gissningen bland svenskarna är att Tyskland kommer att vinna (42% gissar det), och därefter kommer Brasilien (11%).

Det råder en påtaglig optimism bland fotbollsfansen i Mellanöstern och Nordafrika. En av fem (21 %) marockanska fans anser att deras sida vinner, trots att sportdataföretaget Gracenote bara ger dem 1 % chans att lyfta pokalen. På samma sätt tror 19 % av egyptierna att deras sida vinner och 14 % av saudiaraberna räknar med framgång (Gracenote bedömde oddsen för båda lagens seger till 0 %).​​

Vem får guldskon?

Mohamed Salah toppar listan över spelare som fansen tror blir skyttekung. En av sex (17 %) fans i de elva länder som deltagit i enkäten tror att anfallsspelaren från Liverpool kommer att ta hem guldskon. Hans siffror får tydligt stöd från hemlandet: 52 % av de egyptiska fotbollsfansen menar att han vinner priset. Cristiano Ronaldo ligger på en andraplats (15 %) medan Lionel Messi hamnar på tredjeplatsen (13 %).

Vem kommer att se mest?

De mest entusiastiska fansen hittar vi i Saudiarabien och Egypten, där 41 % respektive 40 % av de fotbollsintresserade hävdar att de kommer att se ”alla eller de flesta” matcherna.

Australiska fotbollsfans visar minst intresse av att följa turneringen så noga – bara 14 % säger att de kommer att se den. Det är lika många som hävdar att de inte kommer att se en enda match – den högsta siffran för något land.

I Sverige hävdar mer än en fjärdedel (28 %) av fansen att de kommer att se alla eller de flesta matcherna.

Bästa VM-målet någonsin

Det bästa VM-målet genom tiderna debatteras hett vart fjärde år. YouGov bad fotbollsfansen att välja tre mål från tidigare VM-turneringar från en lista med 17 mål och kom fram till att fotbollsfansen anser att Diego Maradonas andra mål mot England 1986 (dvs. inte det ökända ”Hand of God”-målet) är det bästa (19 %). Även 13 % av de engelska fansen valde det målet.

Det näst bästa målet på listan är också ett mål som förödmjukat England: Ronaldinhos mål för Brasilien i VM 2002 valdes av 17 % av respondenterna. (Jämfört med Maradonas mål är engelsmännen mindre betagna av Ronaldinhos mål än något annat land med 6 %).

Peles mål för Brasilien mot Sverige 1958 hamnar på tredjeplatsen (15 %) och det är framför allt de spanska fansen som älskar det målet (29 %). På fjärdeplatsen med 12 % hittar vi Maradonas mål mot Belgien 1986. Övriga VM-mål når inte upp till ett tvåsiffrigt resultat.

Här kan du se alla resultat

Läs mer om YouGovs Internationell Omnibus

Photo: Getty

En internationell YouGov enkät med fotbollsfansen tipsar om förväntningarna inför turneringen – och avslöjar det bästa VM-målet någonsin

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.