Vellykket aktion mod korttyve

Det blev til fire anholdelser, da Københavns Politi, banker og Nets koordinerede en aktion rettet mod korttyve.

I de senere år er misbrug af stjålne Dankort faldet drastisk.

Dels er det blevet sværere for korttyvene at aflure pinkoden, efter at det kontaktløse Dankort er blevet normen. Og dels har politiet gennemført en række aktioner målrettet korttyve i nattelivet.

En af disse aktioner fandt sted natten til lørdag den 7. december, hvor betjente fra Københavns Politi slog til i det indre København og gennemførte fire anholdelser. Under aktionen var betjentene i kontakt med Nets-medarbejdere, der holdt øje med mistænkelig adfærd og kunne pejle betjentene i retning af korttyvene.

Sune Gabelgård, der er chef for svindelbekæmpelse i Nets, fortæller om aktionen:

- Mens mange fortsatte deres julefrokost med en tur i byen, blev der foretaget et vigtigt stykke arbejde i kampen mod korttyveri. Både af betjente på gaden og medarbejdere i Nets. Vi kan hos Nets alarmere politiet, når vi ser noget meget mistænkeligt, eksempelvis at der bliver hævet flere tusinde kroner blot få minutter efter, at der er købt for et større beløb på kortet inde på en bar.

Nets-medarbejdere, der arbejder med svindelbekæmpelse, blev under aktionen alarmeret af et it-system, der slår ud ved mistænkelige mønstre.

- Vi er heldigvis lykkedes med at komme meget misbrug af stjålne kort til livs de sidste år, men vi taler stadig om flere millioner kroner, der hæves uretmæssigt af kriminelle hvert år. På den baggrund er det glædeligt, at aktionen gav et godt resultat, fortsætter han.

Den ene anholdelse skete på baggrund af et tyveri af et betalingskort, som blev brugt og afluret på en bar klokken 02.32. Ni minutter senere hævede korttyven et større kontantbeløb og forsøgte yderligere en hævning ved en anden hæveautomat. Dette forhindrede Nets, og politiet blev orienteret, så de kunne pågribe tyven.

Tyve udvælger julefrokoster
Hos politiet er det velkendt, at kriminelle udvælger dage som de store julefrokoster og J-dag som mål for deres tyveri.

- Julefrokoster er et yndet mål for korttyvene. De ved, at mange er i byen, og at folk nok også er en tand mere uopmærksomme end ellers. Vi ved derfor også af erfaring, at vi her kan anholde nogle af de mest aktive kriminelle i nattelivet, siger leder af tyverisektionen i Københavns Politi, Anders Frederiksen, og tilføjer:

- Vi er godt tilfredse med udbyttet af aktionen. Det er ganske få, der står bag en stor del af korttyveriet i nattelivet, så det har helt sikkert en effekt, når vi laver sådan en fælles aktion med Nets og banker.

I årets første seks måneder lykkedes det de kriminelle at få et udbytte på i alt 8 mio. kr. ved fysisk misbrug af Dankort, mens det tilsvarende tal i første halvår 2018 lød på 17,4 mio. kr. Et fald på 54 pct.