DEASDEASDEASDEAS

Velliv og PensionDanmark opfører Aarhus’ første svanemærkede boliger

På Jægersgårdsgade i centrum af Aarhus bliver der sat nye standarder for bæredygtigt byggeri i Danmarks næststørste by, når byens første ejendom med svanemærkede boliger bliver opført. Ejendommen kommer til at rumme både lejligheder og erhverv, og bag projekt står Velliv og PensionDanmark, mens DEAS står for udvikling og rådgivning.

På grunden har der  tidligere været bank, og oprindeligt var  bygningen opført som udvidelse af Aarhus Privatbank i 1918.
På grunden har der tidligere været bank, og oprindeligt var bygningen opført som udvidelse af Aarhus Privatbank i 1918.

Når byggeriet står færdigt i foråret 2022 vil ejendommen have et samlet areal på over 1.000 m2, hvor størstedelen består af Aarhus’ 11 første svanemærkede lejeboliger.

”I Aarhus kommune har vi en ambition om at gå forrest i den bæredygtige udvikling og være en mere klimavenlig by. Det er derfor en stor glæde, at Aarhus nu også får en ejendom, som lever op til en række krav i forhold til både at være bæredygtig og sund at arbejde og bo i,” siger borgmester Jacob Bundsgaard, Aarhus Kommune.

Beboerne i de nye lejligheder vil kunne glæde sig til egen altan og fælles tagterrasse, og samtidig se frem til at bo i en bæredygtig bolig med godt indeklima og lavt energiforbrug.

”Vi skal varetage kundernes interesser bedst muligt, og vi oplever et stigende fokus på at bidrage til en bæredygtig udvikling. Med dette projekt kan vi nu tilbyde svanemærkede boliger til vores kunder, der ønsker at bo i Aarhus,” fortæller Solveig Rannje, ejendomsdirektør i Velliv.

Foruden lejeboligerne rummer byggeriet også to erhvervslejemål ud til den populære handelsgade. Og bæredygtige rammer med høj byggeteknisk kvalitet er i stigende grad efterspurgt blandt virksomheder.

”Kombinationen af moderne, attraktive og energieffektive lejligheder og bæredygtige erhvervslejemål gør projektet i Jægergårdsgade til en god investering, som vil give afkast til medlemmernes pensionsopsparinger,” siger Marius Møller, direktør for ejendomme i PensionDanmark.

Fokus på indeklima, byggeteknisk kvalitet og lavt energiforbrug
For at et byggeri kan blive svanemærket, skal det opfylde en række krav, som blandt andet skal sikre, at beboerne får et godt indeklima, og at bygningen får en høj byggeteknisk kvalitet. Man er desuden sikret et lavt energiforbrug.

”I et svanemærket byggeri stilles der en lang række strenge krav til både materialer, kvalitetssikring og dokumentation. På den måde er man som beboer sikker på, at man flytter ind i en sund og bæredygtig ejendom,” siger projektleder Andreas Aebeloe fra DEAS, der er uddannet konsulent i svanemærket byggeri.

En række andre tiltag understøtter også den bæredygtige profil, bl.a. får ejendommen egenproduktion af el via højeffektive solceller. Altaner og solglas sikrer solafskærmning af vinduerne, hvilket fremmer indeklimaet. Samtidig er de mest energieffektive hårde hvidevarer og vandbesparende armaturer valgt, og beboerne får mulighed for at sortere deres affald i lejlighederne i fire fraktioner, for at så meget affald som muligt genanvendes.

DEAS Asset Management har udviklet ejendomsprojektet i Jægergårdsgade, og DEAS er bygherrerådgiver og har fået projektet forhåndscertificeret på vegne af ejerne.

Kort om projektet
• Ejer: Velliv og PensionDamark
• Projektudvikler: DEAS Asset Management
• Bygherrerådgiver: DEAS
• Hovedentreprenør: Enemærke & Petersen
• Ejendommen kommer til at rumme 11 lejeboliger og 2 erhvervslejemål.
• Der bygges ca. 180 m2 erhverv og 734 m2 lejebolig med altaner og fælles tagterrasse, samlet set ca. 1.040 m2.

Pressechef Mikkel Bro Petersen, Velliv, tlf: 24 83 86 30
Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, tlf: 20 19 92 38
Kommunikations- og marketing business partner Anne Louise Fisker Nielsen, DEAS, tlf. 27 90 12 22

Kort om Velliv
Velliv tilbyder pensionsordninger til både private og virksomheder og er med mere end 360.000 kunder Danmarks tredjestørste kommercielle pensionsselskab. Alle kunderne er medejere af Velliv gennem deres automatiske medlemskab i Velliv Foreningen, der er majoritetsejer i pensionsselskabet. Velliv tilbyder selskabets kunder en unik værdiskabelse gennem tre kilder til afkast, der bidrager til en solid økonomisk alderdom.

Kort om PensionDanmark
PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 765.300 medlemmer beskæftiget i 21.500 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 15,3 mia. kr. i 2020. Balancen er på 290 mia. kr. Bæredygtighed er centralt strategisk omdrejningspunkt for PensionDanmarks ejendomsinvesteringer. Siden 2012 har PensionDanmark bæredygtighedscertificeret alle sine kontornybyggerier og siden 2016 alle sine bolignybyggerier.

Kort om DEAS Asset Management A/S
DEAS Asset Management tilbyder asset management-services inklusiv investment management, development, porteføljerådgivning, risikoanalyse mv. til danske og internationale institutionelle investorer og fonde. Den samlede portefølje under forvaltning er EUR 4,2 mia. Et dedikeret team af 24 investeringsprofessionelle forvalter mere end 350 ejendomme med fokus på såvel porteføljer som enkelte ejendomme/projekter inden for erhverv, logistik/lager og bolig. DEAS Asset Management A/S er godkendt af Finanstilsynet som forvalter af alternative investeringsfonde (FAIF) og er en del af DEAS Gruppen.

Kort om DEAS A/S
DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber, som rummer DEAS-koncernens aktiviteterne inden for ejendomsadministration samt center management, udlejning, drift og vedligehold, bygherrerådgivning, facility services samt offentlig-privat partnerskab (OPP). DEAS servicerer både bolig- og erhvervslejere på vegne af ejendomsselskaber, pensionskasser, fonde samt andelsbolig- og ejerforeninger. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Gruppen.

Kort om Svanemærket
Svanemærket er Nordens officielle miljømærke. Svanemærket er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er et stærkt redskab til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer. 93 procent af danskerne kender Svanemærket, og 66 procent af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer. Læs mere om svanemærket byggeri på www.svanemærket.dk/byggeri

Rendering af det nye byggeri: På Jægersgårdsgade i centrum af Aarhus bygges der ca. 180 m2 erhverv og 734 m2 lejebolig.

DEAS Group strengthens its international perspective with appointment of Rikke Lykke as new Group CEO27.7.2021 07:41:03 CEST | Press release

DEAS Group, consisting of DEAS A/S and DEAS Asset Management A/S, has over the last years transformed from a Danish property management company to a Nordic full-service partner to property investors. A significant step on this journey was made earlier this year with the acquisition of Aberdeen Standard Investments’ direct Nordic real estate activities – and DEAS Group aims to continue this strategic expansion. To this end, DEAS Group’s Board of Directors is pleased to announce the appointment of Rikke Lykke as new Group CEO. Rikke Lykke will assist and accelerate the strategic development of the Group at an international level. She will join on 1 August 2021. “Rikke Lykke brings an international profile that will strengthen our senior leadership capabilities with a strong track record and expertise within professional management and investment in real estate and has excellent knowledge of Nordic and international property markets. On behalf of the Board of Directors, I welcome Rikke to

DEAS styrker sit internationale perspektiv. Rikke Lykke tiltræder som ny Group CEO for DEAS Gruppen27.7.2021 07:39:56 CEST | Pressemeddelelse

DEAS Gruppen, der består af DEAS A/S og DEAS Asset Management A/S, har de senere år gennemgået en transformation fra at være et dansk ejendomsforvaltningsselskab til at være en nordisk full-service samarbejdspartner overfor ejendomsinvestorer. Et betydningsfuldt skridt på denne rejse blev taget tidligere på året med opkøbet af Aberdeen Standard Investments nordiske aktiviteter inden for fast ejendom – og DEAS Gruppen ønsker at fortsætte denne strategiske udvikling. DEAS Gruppens bestyrelse er glade for at kunne meddele ansættelsen af Rikke Lykke som ny CEO for DEAS Gruppen. Rikke Lykke skal bistå og accelerere den strategiske udvikling af koncernen på internationalt plan. Rikke Lykke tiltræder 1. august 2021. "Rikke Lykke bibringer en international profil, som vil styrke vores øverste ledelse med internationale kompetencer og en stærk track record og ekspertise inden for management af og investering i fast ejendom, og hun besidder en stor viden om det nordiske og internationale ejendom