DEASDEASDEASDEAS

Velliv og PensionDanmark opfører Aarhus’ første svanemærkede boliger

På Jægersgårdsgade i centrum af Aarhus bliver der sat nye standarder for bæredygtigt byggeri i Danmarks næststørste by, når byens første ejendom med svanemærkede boliger bliver opført. Ejendommen kommer til at rumme både lejligheder og erhverv, og bag projekt står Velliv og PensionDanmark, mens DEAS står for udvikling og rådgivning.

På grunden har der  tidligere været bank, og oprindeligt var  bygningen opført som udvidelse af Aarhus Privatbank i 1918.
På grunden har der tidligere været bank, og oprindeligt var bygningen opført som udvidelse af Aarhus Privatbank i 1918.

Når byggeriet står færdigt i foråret 2022 vil ejendommen have et samlet areal på over 1.000 m2, hvor størstedelen består af Aarhus’ 11 første svanemærkede lejeboliger.

”I Aarhus kommune har vi en ambition om at gå forrest i den bæredygtige udvikling og være en mere klimavenlig by. Det er derfor en stor glæde, at Aarhus nu også får en ejendom, som lever op til en række krav i forhold til både at være bæredygtig og sund at arbejde og bo i,” siger borgmester Jacob Bundsgaard, Aarhus Kommune.

Beboerne i de nye lejligheder vil kunne glæde sig til egen altan og fælles tagterrasse, og samtidig se frem til at bo i en bæredygtig bolig med godt indeklima og lavt energiforbrug.

”Vi skal varetage kundernes interesser bedst muligt, og vi oplever et stigende fokus på at bidrage til en bæredygtig udvikling. Med dette projekt kan vi nu tilbyde svanemærkede boliger til vores kunder, der ønsker at bo i Aarhus,” fortæller Solveig Rannje, ejendomsdirektør i Velliv.

Foruden lejeboligerne rummer byggeriet også to erhvervslejemål ud til den populære handelsgade. Og bæredygtige rammer med høj byggeteknisk kvalitet er i stigende grad efterspurgt blandt virksomheder.

”Kombinationen af moderne, attraktive og energieffektive lejligheder og bæredygtige erhvervslejemål gør projektet i Jægergårdsgade til en god investering, som vil give afkast til medlemmernes pensionsopsparinger,” siger Marius Møller, direktør for ejendomme i PensionDanmark.

Fokus på indeklima, byggeteknisk kvalitet og lavt energiforbrug
For at et byggeri kan blive svanemærket, skal det opfylde en række krav, som blandt andet skal sikre, at beboerne får et godt indeklima, og at bygningen får en høj byggeteknisk kvalitet. Man er desuden sikret et lavt energiforbrug.

”I et svanemærket byggeri stilles der en lang række strenge krav til både materialer, kvalitetssikring og dokumentation. På den måde er man som beboer sikker på, at man flytter ind i en sund og bæredygtig ejendom,” siger projektleder Andreas Aebeloe fra DEAS, der er uddannet konsulent i svanemærket byggeri.

En række andre tiltag understøtter også den bæredygtige profil, bl.a. får ejendommen egenproduktion af el via højeffektive solceller. Altaner og solglas sikrer solafskærmning af vinduerne, hvilket fremmer indeklimaet. Samtidig er de mest energieffektive hårde hvidevarer og vandbesparende armaturer valgt, og beboerne får mulighed for at sortere deres affald i lejlighederne i fire fraktioner, for at så meget affald som muligt genanvendes.

DEAS Asset Management har udviklet ejendomsprojektet i Jægergårdsgade, og DEAS er bygherrerådgiver og har fået projektet forhåndscertificeret på vegne af ejerne.

Kort om projektet
• Ejer: Velliv og PensionDamark
• Projektudvikler: DEAS Asset Management
• Bygherrerådgiver: DEAS
• Hovedentreprenør: Enemærke & Petersen
• Ejendommen kommer til at rumme 11 lejeboliger og 2 erhvervslejemål.
• Der bygges ca. 180 m2 erhverv og 734 m2 lejebolig med altaner og fælles tagterrasse, samlet set ca. 1.040 m2.

Pressechef Mikkel Bro Petersen, Velliv, tlf: 24 83 86 30
Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, tlf: 20 19 92 38
Kommunikations- og marketing business partner Anne Louise Fisker Nielsen, DEAS, tlf. 27 90 12 22

Kort om Velliv
Velliv tilbyder pensionsordninger til både private og virksomheder og er med mere end 360.000 kunder Danmarks tredjestørste kommercielle pensionsselskab. Alle kunderne er medejere af Velliv gennem deres automatiske medlemskab i Velliv Foreningen, der er majoritetsejer i pensionsselskabet. Velliv tilbyder selskabets kunder en unik værdiskabelse gennem tre kilder til afkast, der bidrager til en solid økonomisk alderdom.

Kort om PensionDanmark
PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 765.300 medlemmer beskæftiget i 21.500 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 15,3 mia. kr. i 2020. Balancen er på 290 mia. kr. Bæredygtighed er centralt strategisk omdrejningspunkt for PensionDanmarks ejendomsinvesteringer. Siden 2012 har PensionDanmark bæredygtighedscertificeret alle sine kontornybyggerier og siden 2016 alle sine bolignybyggerier.

Kort om DEAS Asset Management A/S
DEAS Asset Management tilbyder asset management-services inklusiv investment management, development, porteføljerådgivning, risikoanalyse mv. til danske og internationale institutionelle investorer og fonde. Den samlede portefølje under forvaltning er EUR 4,2 mia. Et dedikeret team af 24 investeringsprofessionelle forvalter mere end 350 ejendomme med fokus på såvel porteføljer som enkelte ejendomme/projekter inden for erhverv, logistik/lager og bolig. DEAS Asset Management A/S er godkendt af Finanstilsynet som forvalter af alternative investeringsfonde (FAIF) og er en del af DEAS Gruppen.

Kort om DEAS A/S
DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber, som rummer DEAS-koncernens aktiviteterne inden for ejendomsadministration samt center management, udlejning, drift og vedligehold, bygherrerådgivning, facility services samt offentlig-privat partnerskab (OPP). DEAS servicerer både bolig- og erhvervslejere på vegne af ejendomsselskaber, pensionskasser, fonde samt andelsbolig- og ejerforeninger. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Gruppen.

Kort om Svanemærket
Svanemærket er Nordens officielle miljømærke. Svanemærket er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er et stærkt redskab til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer. 93 procent af danskerne kender Svanemærket, og 66 procent af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer. Læs mere om svanemærket byggeri på www.svanemærket.dk/byggeri

Rendering af det nye byggeri: På Jægersgårdsgade i centrum af Aarhus bygges der ca. 180 m2 erhverv og 734 m2 lejebolig.

Frederiksberg Boligfond og ti københavnske fonde vælger DEAS til at overtage administrationen af fondenes ejendomme22.2.2021 11:00:07 CET | Pressemeddelelse

Frederiksberg Boligfond og de ti københavnske fonde, der tilsammen ejer 29 boligejendomme med 4.500 lejligheder på Frederiksberg og i København, har valgt ejendomsforvaltningsselskabet DEAS A/S som deres fremtidige samarbejdspartner. I dag ejer de 11 fonde administrationsselskabet PrivatBo a.m.b.a. af 1993, der hidtil har administreret fondenes ejendomme. Fondene ønsker fremover at koncentrere sig om fondsarbejdet til gavn for ejendommene og beboerne. ”Vi har sat stor pris på de mange år med ejerskab af PrivatBo, men fondene ønsker at koncentrere bestyrelsesarbejdet i den enkelte fond om fondens formål fremfor at eje et administrationsselskab,” fortæller bestyrelsesformand i Frederiksberg Boligfond Flemming Brank. ”En række forhold som udviklingen inden for it og digitalisering, bæredygtighed og øget kompleksitet i lovgivning taler for at vælge en ekstern samarbejdspartner, der har den fornødne kritiske masse til at servicere fondene i en tiltagende kompleks verden.” Medarbejdere følge

The Many og DEAS Asset Management indgår strategisk og operationelt samarbejde26.1.2021 10:43:15 CET | Pressemeddelelse

Den prisvindende investeringsplatform, The Many, indgår samarbejde med DEAS Asset Management om sourcing af ejendomme til The Many’s platform, asset management samt ejendomsadministration. The Many tilbyder investeringer af institutionel kvalitet til private og har ambitioner om en stærk vækst bl.a. inden for ejendomme. ”Vi er en vækstvirksomhed med fokus på at demokratisere adgangen til ejendomsinvesteringer af høj kvalitet til private mennesker. Vi har valgt DEAS Asset Management som samarbejdspartner, fordi DEAS er en institution i sig selv inden for forvaltning af fast ejendom. DEAS er vant til at passe ekstra godt på vores alle sammens sparepenge, eftersom de sidder med de helt store mandater på vegne af pensionsselskaberne. Det stiller helt særlige krav til eksekveringskraft og performance, for vores pensionsopsparinger skal forvaltes med en udpræget grad af omhu, uden de store armbevægelser. Den profil passer bare rigtig godt til vores investeringsalternativ til helt almindelige

Sådan kan Hellebæk Klædefabrik komme til at se ud14.1.2021 12:19:35 CET | Pressemeddelelse

Visionerne for Hellebæk Klædefabrik er konkretiseret, og PensionDanmark og Velliv præsenterer nu deres bud på en helhedsplan for området med eksklusive boliger, et moderne og fremsynet kontorfællesskab, hvor der er rum til hjemmearbejdspladser og plads til både de nuværende og nye erhvervslejere, samt fællesfaciliteter og grønne områder, som kan bruges af både erhvervslejere og områdets beboere.

Udviklingen af Aalborg-bydelen Skalborg fortsætter, og 119 nye lejeboliger står snart klar14.1.2021 08:43:42 CET | Pressemeddelelse

Til foråret står CALUMs næste etape af Oasen klar på toppen af Skalborg Bakke i Aalborg, og udlejningen skydes nu i gang. De første 92 boliger i det fredfyldte og grønne område blev alle lejet ud i 2019. De sidste 119 boliger i Oasen står klar til indflytning fra 1. maj 2021. Boligerne opføres i høj arkitektonisk kvalitet, og de passer til alle behov. Med størrelser fra 48 til 120 m2 fordelt på 2, 3 eller 4 værelser egner Oasens boliger sig både til børnefamilier, unge og ældre. Fokus på det gode liv Der er tænkt over alle detaljer i Oasen, og det er, som navnet beskriver, en lille oase, man træder ind i. Den grønne gårdsplads byder bl.a. på flotte hække og eksotiske træer, og indbyder til ro og samvær med naboerne. ”Vores ambition er at skabe et fællesskab, der taler til sanserne. Den unikke beliggenhed og de bevidste valg af fællesfaciliteter gør området til en lille oase for de mange beboere, som får mere end blot et sted at bo. Og det tror vi på, er vigtigt, når boligsøgende skal v

DEAS Gruppen indgår aftale med Aberdeen Standard Investments om overtagelse af selskabets nordiske asset management-forretning inden for fast ejendom8.1.2021 09:00:18 CET | Pressemeddelelse

Den 30. november blev det udmeldt, at Aberdeen Standard Investments havde valgt DEAS Gruppen til at overtage selskabets asset management-forretning inden for fast ejendom i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Aftalen er nu underskrevet, og handlen forventes afsluttet i slutningen af 1. kvartal eller begyndelsen af 2. kvartal i 2021. Forudsat endelig godkendelse er det DEAS Gruppens intention at overtage forvaltningen af en portefølje på 132 ejendomme inden for kontor, lager/logistik, retail og boliger. Samtidig og også forudsat endelig godkendelse har Aberdeen Standard Investments valgt DEAS Asset Management til at udføre asset management på vegne af de nordiske aktiver i de pan-europæiske fonde. Handlen er fortsat afhængig af standardmæssige gennemførselsbetingelser herunder godkendelse fra finanstilsyn. For mere information Andrea Ward, Head of Media Relations UK & EMEA, Aberdeen Standard Investments, mobil (+44) 7876 178696 Ann Dorthe Koch, kommunikations- og marketingdirektør, DEAS