Velliv Foreningen

Velliv Foreningen opretter akutpulje: Støtter lokale indsatser for mental sundhed

Velliv Foreningen etablerer en akutpulje på 10 mio. kr. til indsatser for mental sundhed i civilsamfundet og i mindre virksomheder. Eksisterende og nye indsatser, som behøver hjælp på grund af coronakrisen, kan fra i dag søge og få op til 50.000 kr.

Der er hårdt brug for en håndsrækning til mindre virksomheder, foreninger, engagerede borgere og civilsamfundsinitiativer under coronakrisen. Det mærker Velliv Foreningen, der har modtaget flere forespørgsler på støtte fra et nødlidende civilsamfund.

Derfor opretter Velliv Foreningen nu en akutpulje på 10 mio. kr. til civilsamfundsinitiativer og mindre virksomheder, så de kan fortsætte, genstarte eller påbegynde aktiviteter, der styrker mental sundhed i lokalsamfundet under og efter coronakrisen.

Foreningen arbejder normalt for at fremme mental sundhed i arbejdslivet og lokalt via støtte til virksomheder, lokalindsatser og forskning. Ifølge formand for Velliv Foreningen, Peter Gæmelke, er det derfor oplagt at række en hånd ud, så for eksempel den lokale varmestue eller den lille virksomhed kan få støtte til at fortsætte eller opstarte initiativer for mental sundhed.

”Vi vil gerne være fleksible og imødekomme det akutte behov, vi ser gennem vores kontakt til de her organisationer og virksomheder. Vi arbejder eksempelvis for at modvirke ensomhed blandt socialt udsatte, og i disse tider er der hårdt brug for, at der står et engageret civilsamfund klar til at skabe sammenhold og fællesskab,” siger Peter Gæmelke.

Han håber, at så mange som muligt vil søge støtte via Velliv Foreningens hjemmeside.

”Vi har forsøgt at gøre ansøgningsprocessen så enkel og hurtig som muligt, og vi sidder klar til at modtage ansøgningerne nu,” siger Peter Gæmelke.

Velliv Foreningen behandler ansøgningerne løbende og har ikke sat en ansøgningsfrist. Ansøgere får svar i løbet af maks. syv hverdage startende efter påske. Foreningen følger udviklingen af coronakrisen og vurderer løbende behovet for akuthjælp.

Fakta om Velliv Foreningens akutpulje
Støtten til projekter i den akutte pulje følger i væsentlige træk Velliv Foreningens almindelige målsætning for lokale indsatser:

Med lokale aktiviteter har Velliv Foreningen fokus på, at engagerede borgere, foreninger og civilsamfundsinitiativer støttes i at virkeliggøre aktiviteter i dagligdagen, så flere mennesker får hjælp til at styrke deres mentale sundhed og modvirke udfordringer som ensomhed, følelsen af angst og depression, isolation, mobning og chikane.

I akutpuljen har Velliv Foreningen særlig fokus på at gøre lokale indsatser i stand til at fortsætte deres aktiviteter under og efter coronakrisen samt at genstarte eller igangsætte nye indsatser, der modvirker de ovennævnte udfordringer. Også mindre virksomheder kan søge om støtte fra akutpuljen til indsatser for at styrke den mentale sundhed.

Privatpersoner og politiske aktører kan ikke søge om støtte.

Der kan søges om støtte her: https://www.vellivforeningen.dk/for-ansoegere/velliv-foreningens-akutpulje/

Formand for Velliv Foreningen
Peter Gæmelke
Mail: pg@roj-landbrug.dk

Programchef
Lars Bo Pedersen
Mobil 60 15 74 76
Mail lbp@vellivforeningen.dk

Information om Velliv Foreningen

Velliv Foreningen
Lautrupvang 10

22 60 07 18https://www.vellivforeningen.dk/

Om Velliv Foreningen: Skaber overskud i livet

Velliv Foreningen arbejder for, at flere danskere får et godt liv med overskud.

Alle vores 350.000 medlemmer ejer pensionsselskabet Velliv. Som kunde hos Velliv er man automatisk medlem af Velliv Foreningen.

I de år, hvor der er overskud af Velliv Foreningens investeringer, udbetaler vi bonus til medlemmerne og støtter projekter, der fremmer den mentale sundhed i arbejdslivet. Midlerne kan søges af alle virksomheder, foreninger og organisationer.

Som medlem af Velliv Foreningen har man mulighed for at deltage i medlemsaktiviteter, stemme til valgene og stille op til vores repræsentantskab, der vælger bestyrelsen og beslutter fordelingen af overskuddet.

Følg pressemeddelelser fra Velliv Foreningen

Flere pressemeddelelser fra Velliv Foreningen