Velliv er gået ud af tobaksinvesteringer

Velliv har frasolgt alle selskabets investeringer i tobaksindustrien svarende til ca. 450 mio. kr.

I Velliv er det et fokusområde at bidrage til kundernes og danskerne sundhed. Det sker blandt andet gennem indsatser inden for fx forebyggelse og arbejdsmiljø og gennem selskabets forsikringsprodukter, der skal give den enkelte tryghed og støtte i forbindelse med sygdom. Herunder er selskabets ejer Velliv Foreningen en vigtig og aktiv stemme inden for mental sundhed herunder også forskning på området.

”Vellivs ønske om at bidrage til kundernes og danskernes sundhed er intensiveret i de seneste 24 måneder. Investeringer i tobak rimer ikke med den indsats. Derfor tager vi nu skridtet fuldt ud og ekskluderer tobaksinvesteringer fra vores investeringsunivers,” fortæller investeringsdirektør Anders Stensbøl Christiansen og fortsætter:

”Vi har i flere år haft øjnene rettet mod tobaksindustrien og de negative følgevirkninger, som industrien bringer med sig. Det er ikke kun på sundhedsområdet, at industrien har udfordringer. Det gælder også i forhold til vores arbejde med FN’s verdensmål, der er fast integreret i vores investeringer. Derfor er det et naturligt skridt, at vi nu vælger at ekskludere investeringer i tobaksindustrien.”

Velliv har en målsætning om klare rammer for vores investeringer Velliv har siden vi blev et selvstændigt pensionsselskab i 2018 haft målrettet fokus på at opbygge og udvikle selskabets infrastruktur på området for ansvarlige investeringer. I dag har vi alle aktieinvesteringer på egne bøger, og dermed kan vi bedre til- og fravælge investeringer i bestemte aktiviteter.

”Velliv har en målsætning om klare rammer for vores investeringer. Vi vil understøtte FN’s verdensmål, klimamål og generelt bidrage til det samfund og den verden, vi er en del af. Derfor kommer vi også fremadrettet til at tage de næste skridt i eksekveringen på området for ansvarlige investeringer. Velliv har i dag et godt udgangspunkt, men der er brug for et endnu højere niveau for at imødegå de udfordringer, vores klode står overfor. Vi vil gerne synliggøre det ansvar, vi ønsker at påtage os,” afslutter Anders Stensbøl Christiansen.

Mikkel Bro Petersen
mail: mikkel.bro.petersen@velliv.dk

Velliv står bag ny psykiatriafdeling til Odense Universitetshospital30.8.2021 08:44:53 CEST | Pressemeddelelse

I 2024 forventes afdelingen at stå færdig som en del af det nye Universitetshospital i Odense. Det er Velliv, der finansierer byggeriet, som opføres og drives i et offentligt-privat-partnerskab (OPP). I Velliv er mental sundhed et kerneområde. Vi ønsker at italesætte mental sundhed og vigtigheden af denne anno 2021, der skal give den enkelte tryghed og støtte ved sygdom. Derudover er selskabets ejer, Velliv Foreningen, en vigtig og aktiv stemme inden for mental sundhed. Finansieringen af den kommende voksenpsykiatri-afdeling falder derfor naturligt ind i det fokus. Investeringen foretages i samarbejde med A. Enggaard A/S. ”Vi er meget glade for at indgå i OPP-projektet, som er en rigtig god investering for Velliv. Projektet sikrer vores kunder et tilfredsstillende langsigtet afkast,” fortæller ejendomsdirektør Solveig Rannje og fortsætter: ”Vi ønsker at bidrage til kundernes og danskernes mentale sundhed. Vi kan se os selv som virksomhed i denne investering, der understøtter de værdier