Velkommen til det nye trekløver – husk fremtidens arbejdskraft

Fagforbundet Dansk Metal byder den nye trekløver-regering velkommen og understreger, at den langsigtede strategi på blandt andet uddannelsesområdet er vigtig for Danmark som produktionsland.

Med præsentationen af den nye regering er især ordet ”vækst” blevet brugt flittigt af partilederne fra både Venstre, Liberal Alliance og Konservative. Ifølge Dansk Metal er det positivt, at der er fokus på det, der er hele grundlaget for vores velfærdssamfund – nemlig en stærk eksportindustri. Men der er mangler i den nye regerings regnestykke.

”Vi skal alle sammen blive rigere, må man forstå. Og det skal ske igennem øget eksport. Så langt er jeg helt enig med det nye trekløver. Men hvordan skal vi skabe den vækst og rigdom, hvis vi mangler den kvalificerede arbejdskraft, der skal producere netop eksportvarer i industrien? Det synes jeg, vi mangler svar på i regeringsgrundlaget”, siger forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen.

Dansk Metal henviser til, at man har pålagt massive besparelser på erhvervsskolerne, der allerede næste år samlet set skal spare 118 millioner i forhold til i år.

”Jeg tror sådan set ikke, der efterhånden er nogen i det her land, der benægter, at vi mangler blandt andet dygtige faglærte til at føre Danmark som produktionsland sikkert ind i fremtiden. Derfor undrer det mig meget, at regeringen ikke opgraderer erhvervsuddannelserne. I stedet vil man have danskerne til at blive længere på arbejdsmarkedet. Det er både en uholdbar strategi og fuldstændig utilstedeligt over for de mange hårdtarbejdende danskere, der ikke kan holde til at arbejde længere, end de gør i dag”, siger Claus Jensen.

Også produktionsskolerne bliver ramt

Med den ene hånd giver den nye regering 500 millioner kroner til en forbedret folkeskole, så flere elever forlader niende klasse med bedre regne- og skrivefærdigheder, end de gør i dag. Med den anden hånd skærer regeringen massivt i ydelser til produktionsskolerne, der netop har til formål at højne det faglige niveau hos bogligt svage elever og gøre dem parate til for eksempel ved en erhvervsuddannelse.

”Det hænger ikke sammen. Det er meget positivt, at regeringen laver en indsats i folkeskolen. Men de nuværende produktionsskoleelever og de seneste årgange vil ikke få gavn af den økonomiske håndsrækning i folkeskolen. De vil kun mærke besparelser i produktionsskolesystemet. Hvad er regeringens plan med dem? Hvordan sikrer vi, at netop disse unge mennesker får et ordentligt fodfæste på arbejdsmarkedet?”, siger forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen.

I 2016 er skoleydelserne til produktionsskoleeleverne 289 millioner kroner. Det skal ifølge den nye regering skæres til 135 millioner kroner i 2018. Det svarer til SU-niveau, hvilket ifølge Dansk Metal ikke er rimeligt.

”Eleverne på produktionsskolerne går på arbejde. Derfor er det ikke rimeligt, at ydelserne for deres indsats skal sættes ned”, siger Claus Jensen.

Dansk Metal kvitterer for, at den nye regering har tilkendegivet, at trepartsdrøftelserne fortsætter i det nye år. Ligeledes er det meget positivt, at regeringen vil nedsætte ”Disruptionrådet”, hvor arbejdsmarkedets parter, virksomheder, eksperter og relevante ministrer skal drøfte og analysere fremtidens arbejdsmarked.

Yderligere information og kommentarer:

Claus Jensen vis pressechef Jens Dissing Munk, telefon 30178874