BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskabBDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Velgørende organisationer får det lidt lettere

Skattestyrelsen har på foranledning af BDO bekræftet, at velgørende organisationer kan tælle gaver betalt via MobilePay med ved opgørelsen af, hvorvidt de modtager gaver på mindst 200 kr. fra mere end 100 gavegivere hvert år.

For velgørende fonde og foreninger, herunder også mange kirkesamfund, idrætsorganisationer, attraktioner og privatskoler m.fl. har det stor betydning, at de er godkendt af Skattestyrelsen som værende almenvelgørende eller på anden måde almennyttige.

En sådan godkendelse betyder nemlig ikke bare, at gavegivere kan få skattefradrag for deres donationer til organisationen, men også at disse kan søge om en særlig momskompensation. En kompensation som gives efter særlige regler, da sådanne organisationer i deres momsregnskab almindeligvis kun får fradrag for en mindre del af momsen af deres udgifter, fordi størstedelen af deres indtægter er momsfrie.

Skatteforvaltningens godkendelse er betinget af, at organisationerne hvert år indsender dokumentation for, at de årligt modtager gaver på mindst 200 kr. fra mere end 100 gavegivere.

Hidtil at det været opfattelsen, at dokumentationskravet forudsatte, at de velgørende organisationer m.v. skulle være i besiddelse af navn og adresse på gavegiverne, hvilket har givet udfordringer hos mange organisationer i takt med, at antallet af donationer betalt via MobilePay er vokset.

Nu har Skattestyrelsen imidlertid efter en henvendelse fra BDO bekræftet, at også sådanne betalinger kan regnes med ved opgørelsen af antallet af gavegivere, når blot organisationen registrerer navnet på MobilePay-indbetaleren og de sidste fire cifre i dennes telefonnummer.

Pernille Rise, der er Senior Manager i momsafdelingen i BDO, siger om afgørelsen: ”Den er vi rigtig glade for. Den får helt sikkert stor praktisk betydning ikke mindst hos mange af de mindre organisationer, hvor det nu bliver lettere at lave den årlige opgørelse over antallet af gavegivere til Skatteforvaltningen.”