Billund Kommune

Velfærdsteknologi skal være ”hjælp til selvhjælp”

Del

Ældre skal kunne se meningen med velfærdsteknologi, hvis det skal være en del af dagligdagen. Det var der bred enighed om, da syv borgere fra Billund Kommune var samlet på plejecenter Mødestedet i Grindsted til første møde i et borgerpanel i forbindelse med et kommunalt projekt.

Selvom termometret viste omkring 30 grader, var der kaffe i kopperne og blokke fremme på bordet torsdag eftermiddag på plejecenter Mødestedet i Grindsted.

Syv borgere fra Grindsted, Sdr. Omme og Billund havde trodset varmen og var mødt frem til første møde i det borgerpanel, som er blevet etableret i forbindelse med Billund Kommunes projekt om dokumentation og velfærdsteknologi inden for ældreområdet.

Og velfærdsteknologi var netop et af temaerne, som var på dagsordenen.

Hvad enten der er tale om teknologi, der kan hjælpe den ældre med at huske sine piller, en tablet, som kan bruges til at holde kontakten med pårørende, som bor langt væk, eller noget helt tredje, så er det ifølge borgerpanelet altafgørende, at velfærdsteknologien skaber værdi for den ældre. Mange ældre har ifølge borgerpanelet interessen for at lære at bruge velfærdsteknologi, hvis de kan se, at det tjener et formål.

- Det skal signalere, at det handler om hjælp til selvhjælp, lyder det fra Poul Erik Kristiansen fra Billund.

Henning Elbæk fra Grindsted supplerer:

- Ja, på den måde føler man sig ikke snydt, men man føler, at man får noget. At det er en gevinst.

Tydelig kommunikation

Borgerpanelet består af ti borgere fra forskellige byer i Billund Kommune. Borgerne har enten selv erfaring med ældreplejen, eller også er de pårørende til en, som får hjælp derfra.

Ifølge panelet vækker det ofte bekymring hos ældre, når det bliver talt om velfærdsteknologi, fordi mange forbinder det med en måde at spare ressourcer på.

- Mange ældre er i en situation, hvor de ikke har meget menneskelig kontakt. Hvor hjemmehjælp er den eneste kontakt. De kan være bekymrede for, at robotter og ”dingenoter” kommer til at erstatte varme hænder, forklarer Poul Erik Kristiansen.

- Ja, det skal være meget tydeligt, at besparelserne ikke lurer om hjørnet, stemmer Ketty Søgaard fra Grindsted.

Udstyr og uddannelse

Gennem årene har Billund Kommune ifølge borgerpanelet forgæves afprøvet forskellige velfærdsteknologiske tiltag. Ifølge borgerpanelet er det derfor vigtigt, at borgerne bliver godt klædt på til at bruge teknologien og de ved, hvor de kan søge hjælp, hvis det driller.

- Der skal stilles udstyr og uddannelse til rådighed til de ældre, der viser interesse, mener Jytte Nielsen fra Grindsted. Troels Gydum fra Grindsted supplerer:

- Det nytter ikke noget, hvis det ikke er til at finde ud af. Systemerne skal være overskuelige og let tilgængelige, så de ældre kan være aktive i udviklingen. Det elektroniske udstyr må heller ikke være for gammelt, så det ikke kan følge med i installering og opdatering af programmer, apps osv.

Begge bakkes op af et enigt panel, som herudover foreslår, at der konkret stilles en central for hjælpemidler og velfærdsteknologi til rådighed.

Borgerpanelet kommer bl.a. til at hjælpe projektet med at blive klogere på, hvordan ældre opfatter og bruger velfærdsteknologi i dag, og hvordan det kan give mere mening i hverdagen på sigt. Indtil videre er der planlagt seks møder i borgerpanelet.

Fakta om projektet

En af tankerne bag projektet er at støtte ældre til et liv, hvor de kan klare mest muligt selv. I den forbindelse ser projektet bl.a. på, hvordan ældre opfatter og bruger velfærdsteknologi i dag, og hvordan det kan give mere mening i hverdagen på sigt.

Herudover er der samtidig fokus på at gøre dokumentation til et bedre samarbejdsværktøj, hvor borgerne bl.a. får adgang til at se deres egne data og løse mindre dokumentationsopgaver. Det kan f.eks. være at måle sit blodtryk, udfylde papirer til sundhedsvæsenet eller aflyse et besøg fra plejen.

Alt dette undersøger projektet i tæt samarbejde med netop borgere og pårørende, bl.a. via interviews og i borgerpanelet, og herudover med en lang række medarbejdere inden for ældreplejen.

Projektet, der varer indtil foråret 2022, er finansieret med midler fra Sundhedsstyrelsen og har et overordnet formål om at styrke omsorg og nærvær i ældreplejen.

Kontakter

Andreas BjerrePresse- og brandingchef

Direkte: 79 72 72 09
Mobil: 24 92 86 79

abj@billund.dk

Information om Billund Kommune

Billund Kommune
Billund Kommune
Jorden Rundt 1
7200 Grindsted

79 72 72 00https://billund.dk/

Børnenes Hovedstad, en del af Trekantområdet, en af Danmarks bedste erhvervskommuner.

Følg pressemeddelelser fra Billund Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Billund Kommune

Billund Kommune inviterer til gratis topspeedway: Udsat match køres 14. juli9.7.2021 10:40:26 CEST | Pressemeddelelse

Borgerne i Billund Kommune er igen i år inviteret til topspeedway i Metal Speedway League på Grindsted Speedway Center på Blåbjergvej 1. Billund Kommune har købt matchen, og der gratis adgang efter først til mølle-princippet. Matchen var programsat 30. juni, men blev udsat til den 14. juli på grund af risiko for skybrud. Coronarestriktionerne betyder, at der er krav om tilmelding via link samt coronapas.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum