Danish.Care

Velfærdsteknologi fra studieopgave til iværksættervirksomhed

Velfærdsteknologi er en sektor i vækst i Danmark. Både når man ser på eksportindtægter, skatteindbetalinger og antal ansatte de seneste år – men også hvis man ser på kvaliteten af vores sundhedsløsninger. En af årsagerne kan være, at der er gode muligheder for både offentlig og privat støtte til start-up virksomheder.
De to stiftere af MOTI, Halldóra Auður Jónsdóttir og Marie Cathrine Soele Madsen, har udviklet et et fysioterapeutisk måleudstyr, som kan forbedre genoptræningsforløb. Foto: Joakim J. Hvistendahl

En af de virksomheder, der fik god hjælp i den første fase, er virksomheden MOTI, som vandt ”CareTech CHALLENGE” i 2020 på Health & Rehab-messen for hjælpemidler og velfærdsteknologi i Bella Center. Også på dettes års messe, som finder sted den 16.-18. november, kan man møde nye, innovative virksomheder.

MOTI er destilleret innovation og iværksætteri i sin reneste form.

To unge studerende fra Aalborg Universitet fik en god idé til et fysioterapeutisk måleudstyr, som kan forbedre genoptræningsforløb.

Ikke alene skulle det kunne måle patientens fysiske tilstand, det skulle også visualisere patientens fysiske forandring. Ideen blev udviklet i takt med at specialet blev skrevet, og den viste sig at være så god, at tre forskere på universitetet efterfølgende fik overbevist dem om, at ideen var så kommercielt interessant, at den kunne bære en virksomhed.

De to unge studerende, der dengang læste Industrial Design Engineering, var Halldóra Auður Jónsdóttir og Marie Cathrine Soele Madsen. Og deres fælles start-up kom til at bære navnet MOTI.

CareTech CHALLENGE

Da MOTI sammen med 19 andre start-ups meldte sig til CareTech CHALLENGEi 2020, var det en virksomhed, der skulle i gang med at finde investorer.

CareTech CHALLENGE fra Danish.Care er en mulighed for startup-virksomheder inden for hjælpemidler og velfærdsteknologi for at deltage i et konkurrenceforløb med en række acceleratoraktiviteter, der kan hjælpe virksomheden til at tage næste skridt. Forløbet omfatter bl.a. pitch-træning, storrytelling, fokus på forretningsplan, møde med investorer og sektoreksperter samt bruger-feedback.

”Vi var nået til det punkt, hvor næste skridt var at finde investorer og vi anede ikke, hvordan vi skulle approache dem”, siger Marie Cathrine Soele Madsen, ”så ”Investor Day, der er del af programmet,” var en super prøveeksamen for os”.

”Og fordi vi vandt CareTech CHALLENGE, fik vi desuden en masse PR og omtale, som vi aldrig selv kunnet have skaffet, og som gav et os et stort skub fremad”.

Fra idé til virksomhed

Morten Rasmussen, direktør i Danish.Care, siger:

”Med CareTech CHALLENGE vil vi give startup-virksomheder inden for sundhedsinnovation mulighed for at vise ideer og løsninger frem for de aktører, der præger branchen”, bl.a. i Startup-zonen på Health & Rehab Scandinavia." Han fortsætter:

”CareTech CHALLENGE og MOTI mødtes på det helt rigtige tidspunkt, og jeg er virkelig glad og stolt over, at vi på den måde har været med til at løfte MOTI fra en god ide til en rigtig virksomhed”.

Nordjylland kan noget med start-ups

Der er heldigvis gode muligheder for at få offentlig og privat hjælp og støtte, hvis man som MOTI er en af de mange innovative start-ups i sektoren. Det er Marie og Halldóra da også helt enige i. De siger:

”Innovativ Vækst under Erhvervshus Nordjylland er grunden til, at MOTI er blevet til noget - og Aalborg er det bedste sted i verden at starte en tech-virksomhed”.

Og sandt er det da også, at Nordjylland er ved at udvikle sig til et kraftcenter for iværksættere. Ikke mindst når det drejer sig om sundhedsteknologi.

Tag nu bare ”Innovativ vækst” under Erhvervshus Nordjylland. Her fik Marie og Halldóra foden indenfor nærmest i direkte forlængelse af universitetet.

”Vi har aldrig lært om iværksætteri eller virksomhedsledelse, og vi troede, vi skulle ud at søge job efter studiet, men i stedet fik vi seks måneder på dagpenge til at udvikle på vores idé," siger Marie og Halldóra supplerer: ”Og masser af støtte til ekstern hjælp som advokat, optisk design og den slags”.

Nå ja, og MOTI fik også tilknyttet en mentor – Mogens Durup Nielsen, forretningsudviklings- og salgsdirektør hos Xtel Wireless - et match der var så perfekt, at han stadig sidder i MOTIs bestyrelse.

Men understøttelsen af den spæde virksomhed stoppede ikke her. Da de seks måneder under Innovativ Væksts vinger var gået, meldte Danmarks Innovationsfond (under Uddannelses- og Forskningsministeriet) sig med støtte til et år med løn plus tilskud til udvikling af prototype.

Herefter var tiden, ideen og produktet modent til CareTech CHALLENGE på Health&Rehab messen.

Ikke alle ideer er lige gode

Mange projekter lykkes ikke med at komme videre fra idé til virksomhed. Men MOTI havde de rigtige forudsætninger.

MOTIs styrke er deres digitale indgang til hjælpemidler og velfærdsteknologi. Med udgangspunkt i digitalisering af arbejdsgange og -metoder giver MOTI både kommunale og private rehabiliteringstilbud mulighed for at fange, behandle og aflevere sundhedsdata på helt nye og mere effektive måder.

MOTI er andre ord en vigtig brik i den digitale transformation, der gør det muligt at videreudvikle og gentænke teknologier, produkter og services, som kan forbedre vores fælles sundhedsløsninger – og derved fremtidssikre hverdagen for borgere og patienter.

Billeder

Download
Det fysioterapeutiske måleudstyr giver private og kommunale rehabiliteringstilbud mulighed for at fange, behandle og aflevere sundhedsdata. Foto: MOTI
Download
Health & Rehab messen finder i år sted den 16. til den 18. november i Bella Center.

Information om Danish.Care

Danish.Care
Handicaporganisationernes Hus, Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

32 54 24 25https://www.danish.care/

Morten Rasmussen
Direktør
Mail: mr@danish.care

MOTI
Marie Cathrine Soele Madsen
Tel: +45 2840 1949
Mail: mcsm@moti.dk

MOTI
Fredrik Bajers Vej 300
9220 Aalborg
www.moti.dk

Hvad er Tech Care Challenge?

CareTech CHALLENGE fra Danish.Care opbygger et innovativt økosystem for iværksætteri og sundhedsinnovation på tværs af Danmark med fokus på udviklingen af nye og bedre teknologibaserede løsninger.

Med programmet CareTech CHALLENGE har startup-virksomheder mulighed for at deltage i et spændende konkurrenceforløb med en række attraktive accelerator-aktiviteter, der kan hjælpe din virksomhed fremad.

CareTech CHALLENGE har Amazing Hall, Keystones, Dansk Handicap Forbund, The Camp og DTU Skylab som centrale samarbejdspartnere.

Du kan møde deltagerne fra 2020 – samt det nye hold for 2021 i Startup-zonen på Health & Rehab Scandinavia 16.-18 november.

Læs mere her: www.danish.care/challenge

Hvad er MOTI?

MOTI er en start-up bygget på et fundament af videnskabelig forskning. MOTI samarbejder med ingeniører, forskere og fysioterapeuter med ekspertviden inden for muskuloskeletale undersøgelser og vurderinger.

MOTIs mission er at forsyne sundhedspersonale med en teknologi, der kan måle objektive data om patienters forandring og hjælpe med at motivere patienter i deres genoptræningsforløb.

Læs mere her: https://www.moti.dk/

Følg pressemeddelelser fra Danish.Care

Flere pressemeddelelser fra Danish.Care

Plejesektoren mangler arbejdskraft men forsømmer velfærdsteknologien9.11.2021 11:53:49 CET | Pressemeddelelse

Fremtidens ældrepleje var i fokus, da statsministeren og ældreministeren inviterede plejehjemsmedarbejdere, organisationer og politikere til Marienborg. Pleje- og sundhedssektoren mangler arbejdskraft, og øget brug af velfærdsteknologi er en del af løsningen på udfordringen. En ny undersøgelse afdækker, hvilke barrierer der er for øget brug af velfærdsteknologi i landets kommuner. 42 pct. svarer, at manglende ledelsesfokus er en del af problemet.