GC Healthcare

VELFÆRDSTEKNOLOGI FRA ÆLDREOMRÅDET SIKRER BEDRE ARBEJDSMILJØ I PSYKIATRIEN

Flere kommuner tager nu konsekvensen af, at det fysiske arbejdsmiljø på psykiatriske bo- og opholdssteder halter. De lader sig nemlig inspirere af en ny indeklimaløsning fra ældreplejen, hvor luften renses for skadelige partikler, bakterier og vira med udstyr oprindelig designet til hospitaler.

Løsningen medvirker til at sikre personale og medarbejdere mod dårligt arbejdsmiljø fra rygende ældre borgere i eget hjem, og vil altså også kunne hjælpe, når udsatte borgere ryger i indendørs miljøer.

Senest har flere sjællandske kommuner investeret i netop højeffektiv moderne luftrensning for at sikre et mere trygt arbejdsmiljø for deres medarbejdere. Luftrensningens effekt kan mærkes efter ganske kort tid, hvorefter personalet hurtigt vil opleve en målbar og markant forbedret luftkvalitet.

Luftrensere konstrueret til kritiske miljøer på hospitaler er særligt velegnede til opgaven

Enhederne kan benyttes både som enkeltstående løsning for at reducere mængden af uønskede partikler i luften, vira og bakterier, men kan også sammenkobles med mindre ventilations- og udsugningssystemer som blandt andet reducerer forekomsten af CO2 i rummet.

Kombinationsløsningen har været budt særligt velkommen de steder, hvor borgerne er sengeliggende og dermed ikke får luftet tilstrækkeligt ud i hverdagen.

”Moderne luftteknologi konstrueret til kritiske miljøer i sundhedssektoren og de individuelle tilpasningsmuligheder som de medfører, kan være værdiskabende i usunde arbejdsmiljøer – især med røg i indelukkede rum. Her er røgen til stor skade og gene for både borgere og for sundhedspersonalet, som skal udøve plejen. Flere undersøgelser viser at et godt indeklima løfter produktiviteten, fordi temperatur og luftkvaliteten påvirker vores evne til at præstere. En vurdering af indeklimaet skal indgå i den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV). Det er ledelsens og medarbejdernes ansvar, at APV’en dækker indeklimaet. Et dårligt indeklima påvirker folks koncentrations- og arbejdsevne negativt og kan være skyld i øget sygefravær” Lotte Bjerg Olesen, Afdelingsleder arbejdsmiljøkonsulent hos Dansk Miljørådgivning – autoriseret arbejdsmiljørådgiver ved Arbejdstilsynet.

Luftrensesystemet har en række fordele i forhold til traditionel ventilation og luftrens

For det første er det langt billigere. Dernæst fjerner de gode luftrensesystemer målrettet de farligste røgpartikler/gasarter (VOC), og slutteligt kan maskinerne styres digitalt, så eksempelvis sundhedspersonalet i kommunen centralt både kan overvåge luftkvaliteten samtidig med luftrensningen meget let kan tilpasses sundhedspersonalets dagligdag.

Information om GC Healthcare

GC Healthcare
Dalgasgade 25, 5. th
7400 Herning

Vi er eksperter indenfor indeklima med fokus på luftkvalitet og miljøfremmede partikler. Herunder luftrens og overfladedisinfektion.

Vi rådgiver og leverer løsninger, til det offentlige og UVC-projekteringsprojekter til industrien.

Sammen med vores samarbejdspartnere har vi opbygget en omfattende rådgivningserfaring omkring miljøfremmede stoffer i indeklimaet og effektive, skalerbare desinfektionsløsninger med dokumenteret effekt på tværs af sektorer og industrier.