Vejle booker to finalepladser i opfinderfinale

To hold fra Rødkilde Gymnasium har sikret sig en finaleplads i Ingeniørforeningens opfinderkonkurrence, Science Cup
Gruppen bag Den nye mælkeåbning Laura Krumbæk Pørksen, Sascha Staal Svendsen, Frida Brøndgaard Nielsen, Louise Schmidt Laustsen og Mie Winther Dahl

Ved den regionale finale hos Palsgaard i Juelsminde har to hold fra Rødkilde Gymnasium sikret sig en finaleplads i IDAs opfinderkonkurrence Science Cup i København.

Det ene hold har udviklet en måler til identifikation af hovedpulsåren, så der kan rammes rigtigt første gang. Artery Locator, som projektet hedder, er ifølge dommerne et innovativt bud på et reelt problem. Anna-Louise Windfeld, Katrine Volmer, Kanujah Ravichandran og Asger Marqvorsen har desuden leveret en række gode underbyggende forsøg i forbindelse med deres arbejde.

Det andet hold, der er klar til finalen, har udviklet et lille pap-næb, der kan erstatte de nuværende de nuværende åbninger i for eksempel. Den nye mælkeåbning hedder projektet går ifølge dommerne videre til finalen for lave en alternativ og bæredygtig løsning på et hverdagsproblem. Desuden har Laura Krumbæk Pørksen, Sascha Staal Svendsen, Frida Brøndgaard Nielsen, Louise Schmidt Laustsen og Mie Winther Dahl lavet flere gentagelser af deres prototyper for at forbedre deres produkt.

Nu kan de glade vindere fra Rødkilde Gymnasium se frem til at dyste mod hinanden og otte andre hold fra resten af landet ved finalen i Science Cup den 15.maj i Ingeniørforeningen i København

Fakta om Science Cup

Science Cup er Ingeniørforeningens opfinderkonkurrence i biologi, kemi, fysik, teknologi og naturgeografi for gymnasieelever i 2. g i stx og htx, hvor eleverne skal præsentere deres naturvidenskabelige og innovative opgaver om et produkt, der kan løse et hverdagsproblem.

I år deltager 203 gymnasieelever fordelt på 50 hold i semifinalerne, hvor de kæmper om en plads i Science Cup finalen, der finder sted den 15. maj 2019 i Ingeniørforeningen.

Download
Holdet bag Artery Locator Anna-Louise Windfeld, Katrine Volmer, Kanujah Ravichandran og Asger Marqvorsen
Download