Vejen er fortsat blandt de ti bedste erhvervskommuner i Danmark

Virksomhederne i Vejen er godt tilfredse med den service og de forhold, som kommunen byder dem. Det viser DI’s årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsklima, hvor Vejen opnår en flot niendeplads og dermed er blandt de bedste erhvervskommuner i Danmark.

Én af forklaringerne er, at kommunens ry er rigtig godt. Og det er endda blevet endnu bedre det seneste år, vurderer virksomhederne. Bl.a. peger de på, at kommunen er blevet bedre til at trække nye virksomheder til. Hele fire ud af fem af de adspurgte virksomheder vil anbefale andre at etablere sig i Vejen.

- Det går rigtig godt for eksempelvis fødevareklyngen i Vejen. Der er for nylig kommet et nyt slagteri, ligesom andre virksomheder i fødevarebranchen er i vækst. Jeg ved, at kommunen også arbejder på at få flere borgere til at flytte til. Aktuelt er de ved at se på, hvor de kan lave nye områder med eje- og lejeboliger, så det bliver mere attraktivt at bosætte sig i Vejen frem for i en nabokommune, siger formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen.

De lokale virksomheder er også blevet markant mere tilfredse med kontakten til kommunens politikere og embedsfolk i løbet af det seneste år.

- Jeg ved, at kommunen har lagt flere kræfter i at få en god kontakt med virksomhederne i Vejen.  Det gælder både den skriftlige kommunikation, som er blevet bedre, men også den daglige dialog med erhvervet. Og så holder de flere erhvervsmøder, hvor virksomhederne får mulighed for at give konkrete input til, hvordan det kan blive nemmere at drive erhverv i Vejen. De bliver f.eks. inddraget, når kommunen udarbejder forslag til den kommende kommuneplan. Så virksomhederne oplever i høj grad, at de bliver hørt, siger Jesper Toft Mathiasen.

Vejen Kommune har mange år i træk ligget flot i DI’s undersøgelse. De seneste seks år har kommunen befundet sig blandt de ti bedste erhvervskommuner i landet. Det foreløbige højdepunkt var i 2014, hvor kommunen fik en fjerdeplads.

- Vi ser tegningen af en mønsterkommune på det erhvervspolitiske område, så det vil ikke undre mig, hvis Vejen snart ligger helt i top. Vi kan jo konstatere, at kommunen konkret har taget fat i en del af de punkter, som virksomhederne ønsker, at kommunen kigger på. Det gælder f.eks. dialogen med embedsfolk og politikere, som blevet meget bedre det seneste år, siger Jesper Toft Mathiasen.

Hvis man ser til nabokommunerne, er Billund den bedste erhvervskommune i det sydvestjyske. Esbjerg rykker markant frem på en 21. plads, mens Varde Kommune går tilbage til en stadig flot 20. plads.

FACTS OM LE 2017:

- DI’s undersøgelse Lokalt Erhvervsklima 2017 er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner, Læsø og Fanø, deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent i DI, Johan H. Pedersen, jhp@di.dk tlf.: 4084 3207 eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, jlra@di.dk tlf.: 2347 7178.

Billund er igen i år en af Danmarks bedste erhvervskommuner3.9.2018 21:30Pressemeddelelse

Billund Kommunes indsats for at skabe de bedste rammer for job og vækst belønnes med en flot placering blandt landets 10 bedste erhvervskommuner. Det viser den nyeste udgave af Dansk Industris store årlige undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, hvor 7.700 virksomheder medvirker. - I DI Sydvestjylland er vi meget imponeret af Billund Kommunes vedholdende og effektive arbejde for at tilbyde de bedst mulige forhold for virksomhederne i kommunen. Vi kan se, at virksomhederne er meget tilfredse med næsten alle de erhvervsvilkår, vi måler på, siger formand for DI Sydvestjylland Jens Damgaard. Billund er i år den ottende bedste erhvervskommune i landet. Det er ottende år i træk, at Billund placerer sig i top 10 i undersøgelsen. Årets placering er et lille skridt tilbage fra sidste års fjerde plads. Tilfredsheden kommer især til udtryk i virksomhedernes vurdering af kommunens skatter, afgifter og gebyrer, hvor Billund rent faktisk opnår den højeste tilfredshed af alle på landsplan. - Placeringen e

Lave skatter baner vejen for godt erhvervsklima i Vejen3.9.2018 21:30Pressemeddelelse

Lokalt Erhvervsklima 2018: Esbjerg slår de andre storbyer med flere længder3.9.2018 21:30Pressemeddelelse