Vejdirektoratet udfører broinspektion kun med droner
Danmark er bundet sammen af hundredvis af broer, og de bliver brugt så flittigt, at der over årene uundgåeligt vil opstå skader, som det er nødvendigt at reparere. Derfor bruger Vejdirektoratet både tid og ressourcer på at holde øje med broernes tilstand.
Normalt foregår et eftersyn af en bro ved, at en ingeniør står på en lift og tager billeder af konstruktionen og undersøger den med sit værktøj. Nogle gange sker dette endda hængende fra et reb. Det er besværligt og til gene for trafikken.
De seneste år har Vejdirektoratet og COWI derfor eksperimenteret med at bruge droner. Dog kun til mindre opgaver og med det formål at teste, hvad dronerne egentlig kan bidrage med. Testene er gået så godt, at dronerne nu for første gang bliver brugt til at udføre en fuld broinspektion. Det arbejde er i gang i disse uger på Mønbroen og Farøbroerne i det sydlige Sjælland.
Afdelingsleder Lene Højris Jensen, Vejdirektoratet, siger:
”Testflyvningerne er gået virkelig godt, og vi er meget tilfredse med resultatet. Vi kan jo se, at vi med dronerne uden problemer spotter de samme skader, som hvis vi havde en fagekspert til at klatre rundt på konstruktionen. Dronerne giver os nogle fordele, fordi de giver os mulighed for at inspicere dele af broen, hvor det ellers ikke ville være muligt at komme til – helt uden at vi behøver genere trafikken på broen.”
Dronerne bliver styret af dronepiloter. Deres opgave er at tage en masse fotos af broen i høj opløsning og såkaldt termografiske billeder, der afslører ”skjulte” defekter, som er usynlige for det blotte øje – for eksempel delamineret beton, stenreder og vandgennemsivninger. Det indsamlede materiale bliver derefter brugt til at lave en 3D-model af konstruktionen, som er særdeles nyttig i det endelige arbejde med at udbedre skaderne. Den fotorealistiske 3D model er tilgængelig via internettet og anvendes som samarbejdsværktøj for Vejdirektoratet, rådgivere og entreprenører.
Metoden med at bruge dronepiloter til at udføre broinspektioner og efterfølgende lave et komplet datasæt over de fundne skader er udviklet af COWI og går under navnet Virtuel Inspektion. Det er også COWI, der i samarbejde med WeFly udfører droneinspektionerne på vegne af Vejdirektoratet.
Vice President Lars Fuhr Pedersen, COWI, siger:
”De data, vi kan indsamle med dronerne, giver et mere komplet og detaljeret overblik over broens tilstand sammenlignet med, hvad vi kan opnå ved manuel inspektion. Når dataene sættes sammen til en 3D model, kan vi klassificere de forskellige typer af nedbrydning og dermed beslutte præcis, hvornår de forskellige skader skal udbedres, så de bliver tilset, mens de endnu er lette og billige at håndtere.”
Vejdirektoratet forventer, at brugen af droner vil spare tid og penge på arbejdet med at udføre broinspektioner. En anden fordel ved de manuelt styrede droner og Virtuel Inspektion er, at man er til mindre gene for trafikken, da det ikke længere vil være nødvendigt at lave afspærringer, mens en bro bliver undersøgt for skader og slitage.
Det er planen, at Vejdirektoratet på sigt vil bruge droner til eftersyn af omkring 70 store broer og en række mindre broer på tværs af Danmark.
Nøgleord
Kontakter
Lene Højris JensenAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:7244 7053lhj@vd.dkLars Fuhr PedersenVice PresidentCOWI
Tlf:29 40 62 26lfpn@cowi.comVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:51 83 33 93Billeder
Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Dansk og tysk vejvæsen underskriver samarbejdsaftale2.6.2023 13:30:22 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet i Danmark og den ansvarlige organisation for de tyske motorveje, Die Autobahn GmbH des Bundes, har sammen udarbejdet et forståelsespapir, der skal danne grundlaget for et stærkt samarbejde på tværs af grænsen. I dag fredag den 2. juni mødte parterne hinanden nær den dansk-tyske grænse ved Padborg og Ellund for at underskrive papiret.
Kortere åbningstid for sejlere på to klapbroer2.6.2023 13:30:00 CEST | Nyhed
Søndag 4. juni og mandag 5. juni indskrænker Vejdirektoratet åbningstiderne for sejlere på Vilsundbroen og Kronprins Frederiks Bro med nogle få timer. Det sker som følge af en større it-opdatering.
Ringvej Syd ved Skive får ny asfalt2.6.2023 10:22:33 CEST | Nyhed
Fra mandag den 12. juni og cirka tre uger frem lægger Vejdirektoratet fire kilometer ny asfalt på rute 26, Ringvej Syd mellem Ny Viborgvej og Sdr. Boulevard. Allerede fra den 6. juni bliver asfalten på cykelstierne langs vejen udskiftet.
Frakørsel mod Kolding ved <55> Horsens N lukker i aften- og nattetimerne1.6.2023 15:00:00 CEST | Nyhed
Fra mandag den 5. juni til torsdag den 8. juni lukker Vejdirektoratet for frakørsel mod Kolding ved <55> Horsens Nord i sydgående retning langs E45. Trafikken skal omlægges som forberedelse til, at asfalten skal skiftes ud.
Motorvejsramper nær Kliplev får ny asfalt1.6.2023 13:20:37 CEST | Nyhed
Tirsdag den 6. juni begynder Vejdirektoratet arbejdet med at udskifte asfalten på de sydgående ramper i Motorvejskryds Kliplev samt de sydgående ramper på tilslutningsanlæg <73> Kliplev på Sønderjyske Motorvej.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum