Vejdirektoratet

Vejdirektoratet renoverer ti broer og tunneler i 2021

Del

Rettelse: Svendborgsundbroen havde desværre holdt flyttedag på grafikken på den tidligere version af pressemeddelelsen. Vi har nu flyttet den tilbage. Vi beklager fejlen.

Det er de store broer og tunneler, der binder Danmark sammen, og de har derfor en afgørende betydning for den hjemlige infrastruktur.

Af samme grund er det vigtigt, at de hele tiden holdes i god stand.

I de kommende måneder renoverer og vedligeholder Vejdirektoratet ti af disse broer og tunneller samt en række mindre broer. Arbejdet sikrer, at de kan holde i mange år endnu.

”Vi overvåger hele tiden tilstanden på vores store broer og tunneler og anvender i den forbindelse også ny teknologi som for eksempel droner, da det er vigtige bygværker med væsentlig betydning for både den regionale og den nationale infrastruktur,” fortæller afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen fra Vejdirektoratet. ”Og hvert år underkaster vi en del af bygværkerne et større vedligehold ud fra de behov, der er blevet klarlagt i vores tilstandsanalyser af dem – og naturligvis med det hovedformål, at de bestandigt fremstår i funktionsdygtig og trafiksikker stand.”

De større bro- og tunnelarbejder, som Vejdirektoratet gennemfører i år, er:

Sallingsundbroen. Her skal resten af bropillerne repareres og have katodisk beskyttelse af armeringen nær vandniveau i fortsættelse af opgaven sidste år. Desuden fortsætter den flerårige opgave med omisolering, ny belægning samt nye fuger og autoværn
• Hadsundbroen. Her skal alle bærelejerne udskiftes og betonen renoveres på brodæk og bropiller.
• Langelandsbroen. Denne bro er i gang med en omfattende opstramning, der blandt andet handler om forspænding af kablerne og udskiftning af kunststofbelægning i gennemsejlingsfaget.
• Den Ny Lillebæltsbro. Broens spidsplader skal males og elevatoren udskiftes med en ny og mere moderne model. Desuden mindre opgaver vedrørende hængerkabler.
• Motorvejsbroen ved Skovdiget (Hillerødmotorvejen nordgående). Broen skal blandt andet omisoleres og have nye kantbjælker.
• Stegebroen. Her skal det hydrauliske anlæg udskiftes.
• Svingbroen i Næstved. Broen skal have nye riste på svingfag, og det tidligere brostyrehus fjernes.
• Siøsundbroen. Broen skal have ny belægning og have skiftet sine fuger.
• Svendborgsundbroen. Her skal betonen og afløbene repareres.
• Frederikssundsvejstunnelen. Her bliver belysningsanlægget udskiftet.

”Når vedligeholdsopgaverne er gennemført, vil broerne og tunnellerne have en forlænget levetid, hvilket er til glæde for trafikanterne og til gavn for hele statsvejnettet,” siger Niels Højgaard Pedersen.

Kontakter

Projektchef Iben Maag, tlf. 7244 7524, mail: ibma@vd.dk

Afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen, tlf. 7244 7534, mail: nhp@vd.dk

Pressechef Martin Østergaard-Nielsen, tlf. 7244 3032, mail: man@vd.dk

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Vejdirektoratet lægger ny klimavenlig asfalt på Sønderjyske Motorvej ved Kolding12.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fra lørdag den 15. maj og cirka 6 uger frem udskifter Vejdirektoratet den slidte asfalt med ny, klimavenlig asfalt på E45 Sønderjyske Motorvej ved Kolding. Arbejdet finder sted i nordgående retning mellem tilkørselsrampe 66 Christiansfeld og frakørselsrampe 64 Motorvejskryds Kolding Vest. Arbejdet starter med, at den gamle belægning affræses. Herefter udføres der lokale reparationer i den underliggende belægning. Endelig udlægges der ny belægning, og til slut påføres der striber. Resultatet bliver en mere jævn kørebane og en bedre køreoplevelse for trafikanterne. Arbejdet vil blive udført i to etaper. Etape 1 foregår mellem tilkørselsrampe 66 Christiansfeld og tilkørselsrampe 65a Kolding S. Arbejdet vil på hverdage blive udført som aften- og natarbejde fra klokken 18.00 – 06.30, dog på fredage fra klokken 19.00 – 08.30. På lørdage arbejdes der fra klokken 18.00 – 10.00 og på søndage fra klokken 18.00 – 06.00 Konkret vil asfaltarbejdet i etape 1 få følgende konsekvenser: I arbejdsperiod

Udsigt til tæt trafik i Kristi Himmelfartsferien11.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Om få dage starter Kristi Himmelfartsferien, der traditionelt er en ferie med periodevis tæt trafik og længere rejsetid på de hjemlige veje. Vejdirektoratet opfordrer til at følge myndighedernes anbefalinger, så vi alle kan komme trygt og sikkert gennem ferieperioden. Vi forventer, at mange vil søge mod sommerhusområderne for at tilbringe de ekstra fridage dér. Derfor kan der periodevist opstå tæt trafik og forlænget rejsetid på udvalgte strækninger. Det gør sig særligt gældende på udrejsedagene, altså onsdag den 12. maj fra kl. 14:00-19:00, hvor ferietrafikken vil blande sig med myldretidstrafikken, samt selve Kristi Himmelfartsdag den 13. maj i tidsrummet 11:00-14:00. Disse dage vil trafikken hovedsageligt bevæge sig vestover fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland via E20 Vestmotorvejen og Fynske Motorvej samt via rute 21 Holbækmotorvejen mod Sj. Odde. Hjemrejsetrafikken forventes at være på sit højeste søndag den 16. maj i tidsrummet 12:00-16:00 og vil især bevæge sig fra vest mod

Ny slags vejstribe kan ses bedre i mørke og regn8.5.2021 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste trafikanter kender nok oplevelsen af, at det kan være svært at se vejstriberne i mørke og vådt vejr – med den utryghed, som det fører med sig. Denne oplevelse skulle meget gerne blive reduceret på de store veje i fremtiden. I de kommende år udskifter Vejdirektoratet nemlig løbende vejstriberne - altså de vognbanelinjer, der adskiller kørersporerne - på statsvejnettet med en ny form for striber, der er markant nemmere at se i mørke og vådt vejr. ”De nye vejstriber er lavet på en måde, der gør dem mere synlige i lyset fra billygterne, når det er mørkt og regnvejr,” fortæller Michael Ruben Anker Larsen fra Vejdirektoratet. ”Det vil forhåbentlig øge trygheden hos trafikanterne, samtidig med at det forbedrer fremkommeligheden og sikkerheden ude på vejene.” Hemmeligheden bag de nye vejstriber er, at de ikke udgøres af én sammenhængende linje som de nuværende. I stedet er de opbygget af en masse små dråbe- eller perleformede markører, der tilsammen udgør en vejstribe. Disse små mark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum