Vejdirektoratet

Vejdirektoratet renoverer ti broer og tunneler i 2021

Del

Rettelse: Svendborgsundbroen havde desværre holdt flyttedag på grafikken på den tidligere version af pressemeddelelsen. Vi har nu flyttet den tilbage. Vi beklager fejlen.

Det er de store broer og tunneler, der binder Danmark sammen, og de har derfor en afgørende betydning for den hjemlige infrastruktur.

Af samme grund er det vigtigt, at de hele tiden holdes i god stand.

I de kommende måneder renoverer og vedligeholder Vejdirektoratet ti af disse broer og tunneller samt en række mindre broer. Arbejdet sikrer, at de kan holde i mange år endnu.

”Vi overvåger hele tiden tilstanden på vores store broer og tunneler og anvender i den forbindelse også ny teknologi som for eksempel droner, da det er vigtige bygværker med væsentlig betydning for både den regionale og den nationale infrastruktur,” fortæller afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen fra Vejdirektoratet. ”Og hvert år underkaster vi en del af bygværkerne et større vedligehold ud fra de behov, der er blevet klarlagt i vores tilstandsanalyser af dem – og naturligvis med det hovedformål, at de bestandigt fremstår i funktionsdygtig og trafiksikker stand.”

De større bro- og tunnelarbejder, som Vejdirektoratet gennemfører i år, er:

Sallingsundbroen. Her skal resten af bropillerne repareres og have katodisk beskyttelse af armeringen nær vandniveau i fortsættelse af opgaven sidste år. Desuden fortsætter den flerårige opgave med omisolering, ny belægning samt nye fuger og autoværn
• Hadsundbroen. Her skal alle bærelejerne udskiftes og betonen renoveres på brodæk og bropiller.
• Langelandsbroen. Denne bro er i gang med en omfattende opstramning, der blandt andet handler om forspænding af kablerne og udskiftning af kunststofbelægning i gennemsejlingsfaget.
• Den Ny Lillebæltsbro. Broens spidsplader skal males og elevatoren udskiftes med en ny og mere moderne model. Desuden mindre opgaver vedrørende hængerkabler.
• Motorvejsbroen ved Skovdiget (Hillerødmotorvejen nordgående). Broen skal blandt andet omisoleres og have nye kantbjælker.
• Stegebroen. Her skal det hydrauliske anlæg udskiftes.
• Svingbroen i Næstved. Broen skal have nye riste på svingfag, og det tidligere brostyrehus fjernes.
• Siøsundbroen. Broen skal have ny belægning og have skiftet sine fuger.
• Svendborgsundbroen. Her skal betonen og afløbene repareres.
• Frederikssundsvejstunnelen. Her bliver belysningsanlægget udskiftet.

”Når vedligeholdsopgaverne er gennemført, vil broerne og tunnellerne have en forlænget levetid, hvilket er til glæde for trafikanterne og til gavn for hele statsvejnettet,” siger Niels Højgaard Pedersen.

Kontakter

Projektchef Iben Maag, tlf. 7244 7524, mail: ibma@vd.dk

Afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen, tlf. 7244 7534, mail: nhp@vd.dk

Pressechef Martin Østergaard-Nielsen, tlf. 7244 3032, mail: man@vd.dk

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Klar til næste skridt imod rødkørsel1.7.2021 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Transportministeren og justitsministeren har tidligere i år nedsat en arbejdsgruppe, der skulle indsamle erfaringer om de såkaldte rødkørselskameraer, der kan fotografere bilister, som kører over for rødt. Arbejdsgruppen, derud over Vejdirektoratet, der sidder for bordenden, består af Aarhus Kommune, Rigspolitiet og Østjyllands Politi har nu valgt to kryds til næste fase af forsøget. Arbejdsgruppen har gennemgået en lang række kryds i Aarhus, og det er besluttet at gå videre med krydsene: Edwin Rahrs Vej / Åby Ringvej Skanderborgvej / Ravnsbjergvej Først når der er indkøbt udstyr, tages der endelig stilling til, hvor mange kryds der skal indgå i testningen af rødkørselskamera. Det er således ikke sikkert, at der opstilles kameraer i begge kryds. Spørgsmålet om et eller to kryds vil bl.a. afhænge af prisen på kameraer, opsætning mv. Det endelige udstyr kan også influere på valg af kryds. Når forsøget er sat i gang, vil de trafikanter, der kører over for rødt, blive blitzet og få tilsend

Ny kampagne skal hjælpe trafikanterne til at flette bedre ved Hillerødmotorvejens afslutning1.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Vejdirektoratet har iværksat en kampagne, der skal få trafikanterne til at flette bedre og mere smidigt ved overgangen fra Hillerødmotorvejen til Hillerødmotorvejens Forlængelse, der er en 2+1 landevej. Budskabet i kampagnen er, at trafikanterne i myldretiderne og andre perioder med tæt trafik skal foretage en såkaldt sen indfletning – altså først flette ind til én vognbane, når de er helt fremme ved afslutningen af motorvejen. Det vil forøge kapaciteten, hvor vejen går fra to til ét spor ”Undersøgelser peger på, at når trafikken er tæt, vil en trafikantadfærd, hvor alle foretager en sen indfletning, give en øget kapacitet på op imod 5 %. Det lyder måske ikke af meget, men det kan være med til at udskyde det punkt, hvor vi går fra tæt trafik til egentlig kø – og det kan i sidste ende medføre mærkbare forbedringer på rejsetiden, hvis en tilpas stor andel af trafikanterne følger anvisningerne” siger ingeniør Kristian Skoven Pedersen fra Vejdirektoratet. ”Så der kan altså være markante fo

Vejdirektoratet lægger ny asfalt på Hillerødvej og Helsingørsvej gennem Fredensborg by29.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fra onsdag den 30. juni og to uger frem udskifter Vejdirektoratet den slidte asfalt på Hillerødvejen og Helsingørsvej gennem Fredensborg by. For ikke at forstyrre trafikanterne i dagtimerne vil vejarbejdet blive udført om aftenen og natten mellem kl. 17.00-06.30. Der arbejdes ikke i weekenderne fra fredag kl. 06.30 til mandag aften kl. 17.00. Arbejdet starter med asfaltfræsning og frihugning af brønde. Derefter sker der reparationer af den underliggende belægning, hvorefter udlægningen af ny og mindre støjende asfalt vil finde sted. Slutteligt påføres der nye striber. Resultatet bliver en mindre støjende asfalt for jer naboer, en mere jævn kørebane og bedre køreoplevelser for trafikanterne. Konsekvenser for trafikanterne Konkret vil asfaltarbejdet få følgende konsekvenser: Trafikken reguleres med signalanlæg eller omkørselsrute, mens vejarbejdet udføres. Der vil være risiko for kødannelse, så trafikanterne skal påregne længere rejsetid. Udenfor arbejdsperioderne vil alle spor være åbne

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum