Vejdirektoratet lægger klimavenlig asfalt på Fynske Motorvej
Udbygning af den cirka 12 km lange strækning mellem Odense V og Gribsvad fra fire til seks spor blev afsluttet i december 2020, og nu skal køreoplevelsen forbedres med det sidste lag asfalt.
”Udbygningen af motorvejen på etapen mellem Odense V og Gribsvad gøres nu helt færdig med det sidste slidlag, der får kørekomforten i top. De seneste seks måneder har trafikanterne kørt på en noget ujævn belægning. Det råder vi bod på over de kommende to måneder, hvor vi udlægger en klimavenlig belægning,” siger Robin Højen Madsen, projektchef i Vejdirektoratet.
Trafikomlægningen forud for asfaltarbejdet udføres i dagene op til Kr. Himmelfart, og det kommer til at påvirke rejsedagene i forbindelse med Kristi himmelfartsferien. I dagtimerne vil der være to spor med 80 km/t. I aften og nattetimerne (mellem kl. 19 – 05), hvor arbejdet primært udføres, bliver der ét spor farbart og 80 km/t. Der bliver færre kørespor og lavere hastighed, som bør tages med i planlægningen af en eventuel rejse på tværs af Danmark.
Asfaltarbejdets udførelse
I uge 19 mellem den 9.–16. maj går Vejdirektoratets entreprenør i gang med det forberedende arbejde til en trafikomlægning. Der etableres overledninger, og vejen stribes om, så trafikken kan samles i den ene side af motorvejen, når asfaltmaskinerne skal i gang.
Der bliver to spor i hver retning i dagtimerne og et enkelt spor i aften- og nattetimerne. Hastigheden sættes ned til 80 km/t.
Arbejdet er delt i to deletaper. Arbejdet starter i vest og arbejder sig mod øst på de første 7 km. Her samles al trafik først i motorvejens nordlige side, mens den modsatte side asfalteres. Når denne side er færdig, flyttes trafikken til motorvejens sydlige side. Dette arbejde udføres i dagtimerne og kommer til at tage cirka en måned i alt.
Den resterende strækning ind til Odense V udføres som natarbejde. Hastigheden vil være 80 km/t døgnet rundt, men asfaltmaskinerne vil kun arbejde i aften-, natte- og de tidlige morgentimer, hvor trafikken samles på én og samme side af midterautoværnet.
Klimavenlig asfalt
På Fynske Motorvej benytter Vejdirektoratet klimavenlig asfalt, der vil være med til at reducere CO2-udledningen fra trafikken og dermed bidrage til en grønnere vejtransport. Den klimavenlige asfalt har en glattere overflade og skaber mindre rullemodstand.
”Mindre rullemodstand reducerer bilernes brændstofforbrug og dermed CO2-udledning. Vores beregninger viser, at biler og lastbiler vil bruge cirka 1,2 procent mindre brændstof, når de kører på veje med klimavenlig asfalt. Det lyder ikke af meget for den enkelte, men når det lægges sammen for alle trafikanter, bliver det til en stor CO2 besparelse,” siger Robin Højen Madsen.
Vejdirektoratets foreløbige resultater viser, at den klimavenlige asfalt også har en positiv effekt i forhold til reduktion af støjen fra vejtrafikken. Det er dog for tidligt at se, hvor stor en støjreduktion der vil være på længere sigt, da det er et nyt produkt.
Meget vejarbejde på Vestfyn
På strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad er Vejdirektoratets entreprenør godt i gang med sideudvidelsen, så der også her bliver seks spor. Når asfaltarbejdet går i gang, vil der samlet være vejarbejde på cirka 24 km af motorvejen.
”De kommende måneder kan turen over Vestfyn godt komme til at føles som ét langt vejarbejde. Vi er i gang med udbygningen på én strækning, mens vi på det næste lange stykke udlægger asfalt. Vi arbejder på mange kilometer, men vi forsøger at tage mest muligt hensyn til trafikanterne i vores planlægning af arbejdet,” siger Robin Højen Madsen.
Vejdirektoratet forventer, at asfaltarbejdet er afsluttet i juli.
Nøgleord
Kontakter
Robin Højen MadsenProjektchef, Vejdirektoratet
Tlf:72442276Tlf:2324 4172rhm@vd.dkAnne-Mette NyhuusKommunikationskonsulent
Tlf:72443078Tlf:22983078an6@vd.dkBilleder
Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Faktaboks
Læs mere om projektet.
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Den gamle bro over E45 ved <58> Hedensted rives ned den 23. og 24. august – motorvejen spærres i aften- og nattetimerne4.7.2025 09:02:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udbygningen af E45 Østjyske Motorvej fra fire til seks spor, skal den gamle bro for Gesagervej over motorvejen ved <58> Hedensted rives ned. Både før, under og efter bronedrivningen vil der være gener og omkørsler for trafikanterne i området.
Ny asfalt på hovedvejen mellem Snoldelev og Solrød3.7.2025 12:56:43 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet lægger ny asfalt på Roskildevej mellem Snoldelev og Solrød fra mandag 7. juli til torsdag 24. juli. Vejen er spærret i aften- og nattetimerne.
Spærringer ved kryds syd for Grindsted i sommer og efterår3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet er i gang med at ombygge krydset mellem Tingvejen og Søndre Ringvej/Vesterhedevej syd for Grindsted by ved Billund til en rundkørsel. I forbindelse med arbejdet er der behov for spærringer af bl.a. Søndre Ringvej, som spærres fra på mandag.
Trafiklys øger sikkerheden i T-kryds ved Stenlille2.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
T-krydset mellem Merløsevej og Sorøvej er blevet ombygget til et lysreguleret kryds. Ombygningen skal forebygge ulykker med venstresvingende biler.
Byggeriet af motorvej i Nordsjælland rykker tættere på27.6.2025 12:29:24 CEST | Pressemeddelelse
I midten af juli ruller Vejdirektoratets entreprenør deres gravemaskiner ud på den sydlige del af Hillerødmotorvejens forlængelse. Dermed er udbygningen til en ny motorvej for alvor i gang.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum