Vegetarisk Forening hjælper danske plantevirksomheder med at nå Europas største marked

Dansk Vegetarisk Forening er med for at hjælpe små og mellemstore virksomheder i gang med eksporten, når fem danske virksomheder den 14. oktober drager til London for at deltage i messen ”Plant Based World Conference & Expo 2021”.

Markedet for plantebaserede fødevarer er i hastig vækst, og danske virksomheder og iværksættere har en gylden mulighed for at tage del i det globale marked. Derfor tager Dansk Vegetarisk Forening i denne uge med fem danske virksomheder til London for at deltage i ”Plant Based World Conference & Expo 2021” i London.

Som i Danmark er salgsværdien af plantebaserede fødevarer i Storbritannien hurtigt voksende. Det britiske marked har set en stigning i værdien på ikke mindre end 73 pct. over to år. Messen i London er den eneste i Europa, som er 100 pct. dedikeret til at forbinde virksomhedernes plantebaserede produkter med et publikum bestående af detailhandlere, food service-fagfolk samt andre fagprofessionelle.

”En del små og mellemstore danske plantebaserede virksomheder er nu ved at være så godt etableret i Danmark, at de er klar til eksport. Vi vil med vores tilstedeværelse gøre det muligt for udstillere i den danske pavillon at hente hjælpe vedrørende alt det praktiske, som kan være en omfattende omgang for en mindre virksomhed”, siger Mie Nordly, der er erhvervschef i Dansk Vegetarisk Forening.

En global stigning i interessen

Den danske pavillon er blevet til i et samarbejde mellem Dansk Industri, Food Nation og Dansk Vegetarisk Forening støttet af Udenrigsministeriet.

”Globalt ser vi en stigning i interessen for plantebaserede fødevarer, og dét er den danske fødevaresektor klar til at levere på. Dansk Industri arrangerer eksportaktiviteter for denne gruppe af virksomheder, da der ikke er i tvivl om, at vi inden for 5-10 år vil se et stort eksportpotentiale. Arbejdet på at indfri det skal startes nu. Med en anslået værdi på 470 mio. britiske pund er Storbritannien det største marked i Europa for plantebaserede fødevarer og dermed også det mest interessante sted for en dansk plantebaseret virksomhed at være på”, siger Emil Stub, der er konsulent i Dansk Industri.

Blandt udstillerne på den danske pavillon er Cavi-art, Dryk, Nordic Quinoa, Organic Plant Protein og GRÖNT.

“Det er meget interessant for os at deltage i Plant Based World Conference & Expo 2021 for at vise vores nye produkter og få føling med, hvad der sker i den plantebaserede verden,” siger Ulrich Kern-Hansen, der er adm. direktør i det Hedensted-baserede Organic Plant Protein.

Ifølge Ulrich Kern-Hansen har det stor værdi at have en dansk fællesstand på messen, fordi det gør det muligt for små og mellemstore virksomheder at være med.

Helt centralt at få Danmark ind på markedet

En række prognoser for fremtidens fødevaremarked, udarbejdet af store banker og analyseinstitutter, peger på, at der også i de kommende år vil være en kraftig vækst på markedet for plantebaserede fødevarer. Markedet forventes at nå 1.000 milliarder kroner i 2030 ifølge Bloomberg - og 8.000 milliarder kroner i 2050 ifølge Credit Suisse. Hvis Danmark kan få blot 2 pct. af det globale marked i 2030, vil det svare til 20 milliarder kroner og - ifølge beretninger fra Københavns Universitet - skabe mellem 20.000 og 40.000 nye, grønne arbejdspladser.

Det er derfor helt centralt at få danske virksomheder positioneret på det internationale marked, hvilket Dansk Vegetarisk Forening med sin tilstedeværelse håber at kunne bidrage med.

”Plant Based World Conference & Expo 2021” foregår den 15.-16. oktober i Business Design Centre i London.

mie (at) vegetarisk.dk / Tlf 71 79 76 76