Veganuary er skudt i gang hos Emirates: Over dobbelt så mange rejsende spiste vegansk i 2022

PRESSEMEDDELELSE: Særligt i januar får mange danskere lyst til at spise en grønnere og mere plantebaseret kost. Hos flyselskabet Emirates er det muligt at vælge et vegansk måltid til året rundt – og i 2022 så flyselskabet en stigning på hele 154 procent i antallet af veganske måltider i forhold til året forinden.
Emirates er blevet vurderet som det bedste flyselskab for veganske rejsende af VegNews og flyselskabet investerer da også løbende i det veganske køkken.

Emirates har serveret veganske måltider ombord siden 1990'erne og tilbyder i dag et bredt sortiment baseret på flere end 180 opskrifter udviklet til rejsende, der foretrækker at spise vegansk eller måske blot ønsker et grønnere måltid ombord. De seneste år har de veganske måltider især vundet indpas blandt flere og flere rejsende på europæiske ruter.

I perioden 2021 til 2022 har flyselskabet noteret en markant stigning på 154 procent i antallet af veganske måltider, der er blevet serveret i 12 kilometers højde og i selskabets egne lounges. I faktiske tal betyder det, at der blev serveret over 280.000 plantebaserede måltider i løbet af 2022.

Du kan bestille veganske menuer på alle Emirates’ flyvninger og alle rejseklasser, blot du bestiller senest 24 timer før afgang. På udvalgte ruter, hvor der er særlig stor efterspørgsel, tilbydes de plantebaserede måltider desuden som en del af hovedmenuens valgmuligheder.

Emirates investerer løbende i det veganske køkken

Emirates er blevet vurderet til at være det bedste flyselskab for veganske rejsende af VegNews. Flyselskabet investerer da også løbende i udviklingen af nye plantebaserede måltider, senest i november 2022, hvor Emirates investerede flere millioner kroner i udviklingen af nye veganske retter hos Emirates Flight Catering. Det enorme køkken er den største flycatering-facilitet i verden med internationale kokke og ernæringseksperter fra 69 forskellige nationer.

Nogle af de retter, der udvikles, er 'født' veganske, andre er baseret på populære 'kødretter' genskabt som veganske. For begge typer retter gælder det, at smag og ingredienser fra hele verden fusioneres for at skabe en menuer og retter, der appellerer til rejsende på tværs af landegrænser. En af de nye, populære retter er koftas, kreeret med plantebaserede produkter fra det verdenskendte Beyond Meat

Sunde råvarer i høj kvalitet

Da Emirates startede med at tilbyde veganske retter, var det på ruter til fx. Indien og andre lande, hvor en plantebaseret kost anbefales af religiøse årsager. I dag er situationen imidlertid, at flere rejsende tilvælger veganske retter simpelthen for at spise mere grønt og leve sundere – uden at de nødvendigvis definerer sig selv som veganere. Derfor er tilbuddet om veganske menuer udbredt til alle ruter og alle rejseklasser, og derfor arbejder Emirates også generelt på at anvende flere plantebaserede alternativer til traditionelle råvarer – vel at mærke råvarer, der hverken går på kompromis med smag eller kvalitet. Det gælder ingredienser som hvidt mel, mejerifløde og vegetabilsk olie, der erstattes med henholdsvis kikærtemel, kokossmør og kokos- og hørfrøolie, som endda har den sideeffekt, at de tilføjer ekstra smag til retterne.

Eksperimenterer med mere miljøvenlig produktion

De veganske muligheder på Emirates er rige på grøntsager og frugt fra flere UAE-baserede leverandører, der dyrker råvarerne lokalt på det 333.000 kvadratemeter store dyrkningsanlæg, Bustanica. Det miljøkontrollerede anlæg sparer 250 mio. liter vand i forhold til produktion af samme mængde råvarer under konventionelle dyrkningsforhold, og producerer årligt en mio. kilo afgrøder helt fri for pesticider, herbicider og andre kemikalier.

Vedhæftet:

Blandt de populære veganske retter, som Emirates serverer på First Class, er en courgettetærte. Vi har fået lov til at dele opskriften, så alle kan nyde den lækre tærte baseret på cashewnødder, kikærter og selvfølgelig courgetter.

Velbekomme!

Emirates veganske serveringer ombord er blevet mere populære blandt de rejsende.